באיפ"ק מרוצים מתוצאות בחירות האמצע בארה"ב: "נשיאות טראמפ הניעה יהודים להצביע בעד דמוקרטים"

כ-80% מיהודי ארה"ב הצביעו בעד הדמוקרטים בבחירות הביניים • אייפ"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, מרוצה: כמעט כל המחוקקים שנבחרו אתמול הביעו תמיכה בישראל • שביעות רצון גם בג'יי סטריט: רוב המועמדים שהשדולה נתנה להם את ברכתה, זכו בבחירות • סקר של ג'יי סטריט: הרוב המכריע של יהודי ארה"ב סבורים שלטראמפ לפחות אחריות חלקית לטבח בפיטסברג

ננסי פלוסי / צילום: Reuters
ננסי פלוסי / צילום: Reuters

כמנהגם בשנים קודמות, הצביעו רוב יהודי ארה"ב בעד מועמדים דמוקרטים בבחירות הביניים שנערכו אתמול. על פי נתונים של מדגמי בוחרים ביציאה מהקלפיות, ששודרו ב-NBC, הצביעו 79% מיהודי ארה"ב בעד דמוקרטים, עלייה משמעותית בהשוואה לשיעור תמיכתם במועמדים דמוקרטים בבחירות הביניים הקודמות, ב-2014.

רק ב-2006, בתקופת ממשלו של ג'ורג' וו. בוש, נרשם שיעור תמיכה גבוה יותר של יהודי ארה"ב בדמוקרטים - 87%.

להשוואה: בקרב בוחרים שהגדירו עצמם כנוצרים אוונגלים, 75% הצביעו בעד מועמדים רפובליקאים בבחירות הביניים השנה.

אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, הביעה שביעות רצון מתוצאות הבחירות. "בתקופה של קיטוב מפלגתי קיצוני, הרוב המכריע של המועמדים משתי המפלגות הביעו תמיכה בביטחונה של ישראל ובמאמציה להשיג שלום עם כל שכניה", נאמר בהודעת השדולה. "הבוחרים האמריקאים הכניסו 90 מחוקקים חדשים לסנט ולבית-הנבחרים ולמעשה כל אלה פרסמו עמדות שמשקפות את תמיכתם הנמרצת בחיזוק יחסי ארה"ב - ישראל".

"התמיכה על גבעת הקפיטול ביחסים בין שתי המדינות חזקה ואנו מחויבים לפעול עם הקונגרס ה-116 על בסיס דו-מפלגתי לחישול התמיכה ביחסים אלה", מציינת השדולה.

חלק משביעות הרצון של אייפא"ק נובע מכישלונה של לסלי קוקברן, שהייתה מועמדת דמוקרטית באחת ממחוזות הבחירה של מדינת וירג'יניה, ולא הצליחה לגבור על המועמד הרפובליקאי. ב-1991, הייתה קוקברן אחד מהמחברים של ספר אנטי-ישראלי שמתח ביקורת קשה על שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל ועל השפעתה המופרזת של ישראל בוושינגטון. השדולה לא שכחה זאת.

לעומת זאת, קברניטי אייפא"ק שמחו מאוד לשמוע שהסנטור הדמוקרטי הוותיק רוברט מננדז, מניו-ג'רזי, נבחר מחדש. מננדז, אחד מהידידים הנאמנים ביותר של ישראל על גבעת הקפיטול, הועמד לדין ב-2015 בחשד של לקיחת שוחד. הוא לא הורשע לאחר שחבר המושבעים לא הצליח להגיע לכלל הסכמה. המפלגה הדמוקרטית - ואייפא"ק - חששו שהוא לא יצליח להיבחר מחדש, אך הבוחרים בניו-ג'רסי היו מוכנים לעצום עין כדי להחזיר את המחוקק הפופולרי לסנט.

למעשה, כל ההנהגה הדמוקרטית הנכנסת של בית-הנבחרים היא פרו-ישראלית עם קבלות, לרבות היו"ר הנכנסת ננס פלוסי, והיו"ר הנכנס של ועדת החוץ של הבית, אליוט אנגל.

פלסטינית הראשונה בבית-הנבחרים

בה בעת, מנהיגי אייפא"ק בוודאי יתגעגעו לציר בית-הנבחרים הרפובליקאי פיטר רוסקאם, שהיה מעורה בבעיות הביטחון של ישראל ויזם חוקים רבים להגדלת הסיוע הביטחוני לישראל. רוסקאם לא הצליח לגבור על מתמודד דמוקרטי באזור הבחירה שלו.

סביר להניח, שאייפ"ק לא כל כך מתלהבת מהיבחרה של הפלסטינית הראשונה בבית-הנבחרים, ראשידה טלאיב, דמוקרטית ממישיגן. היא יצאה בעבר נגד הסיוע האמריקאי לישראל.

גם בג'יי סטריט, השדולה הליברלית שמגדירה עצמה פרו-ישראל ופרו-שלום, יש שביעות רצון מתוצאות הבחירות . על פי הודעה של השדולה, מתוך 163 המועמדים שקיבלו את ברכתה, 122 זכו בבחירות. לטענת השדולה, כמחצית מהחוקקים הדמוקרטים בסנט ובבית-הנבחרים תומכים בפתרון של שלי מדינות.

שיעור התמיכה היהודית בדמוקרטים בבחירות אתמול עולה בקנה אחד עם נתוני סקר עמדות של היהודים האמריקאים שערכה חברת הסקרים GBA Strategies בשביל ג'יי סטריט. הסקר מצא, של-74% מיהודי ארה"ב דעות שליליות על דונלד טראמפ; רק ל-18% מהם יש דעות חיוביות עליו.

"יהודי ארה"ב אינם אוהבים את קווי המדיניות של טראמפ, והם חשים סלידה עמוקה מהנשיא עצמו", אמר עורך הסקר, ג'ים גרסטיין. "הרטוריקה של הנשיא על בעיות גזע והגירה מרחיקה עוד יותר את היהודים מהרפובליקאים. נשיאות טראמפ הניעה יהודים להצביע בעד דמוקרטים יותר מאשר אי פעם מאז 2010".