לא מוותרים: מפלגת העבודה וד"ר עינת קליש עותרים לבג"ץ על פסילת קליש ורשימתה

משרד הפנים פסל את מועמדותה של קליש לראשות העיר חיפה מטעמים של רישום כפול של שני מועמדים ע"י מפלגת העבודה • קליש ערערה למחוזי, אך ערעורה נדחה • היום עתרו קליש ומפלגת העבודה לבג"ץ

מפלגת העבודה עתרה היום (ו') לבג"ץ על החלטת נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, השופט רון שפירא, אשר דחה את ערעור המפלגה ואת ערעורה של המועמדת לראשות עיריית חיפה, ד"ר עינת קליש, על החלטת משרד הפנים לפסול את מועמדותה של האחרונה בבחירות לראשות העירייה מטעמים של רישום כפול של שני מועמדים על-ידי מפלגת העבודה.

עתירתם של קליש ומפלגת העבודה תישמע ביום שני הקרוב בשעה 11:30 בפני השופטים ניל הנדל, עופר גרוסקופף ואלכס שטיין.

נכון לעכשיו, המשמעות של קביעת בית המשפט המחוזי שתעמוד בקרוב בפני ביקורת שיפוטית של בג"ץ היא שקליש, פעילה פוליטית ותיקה ובולטת בחיפה, לא תוכל להתמודד על ראשות העיר. בנוסף, הסיעה בראשה היא עומדת "חיים בחיפה" נפסלה עקב הרישום הכפול מלהתמודד בבחירות.

בעתירה שהוגשה לבג"ץ ציינה המפלגה באמצעות באי-כוחה, עורכי הדין איתן הברמן, אורי הברמן, מיכל רומנו ברטהולץ ומישל נגר, כי אין מחלוקת שמפלגת העבודה הייתה רשאית להגיש באמצעות שניים מגופיה (סיעה בכנסת, סיעה במועצה יוצאת או מפלגה) את רשימתה של קליש לצד רשימה נוספת אותה היא מריצה (רשימת "אוהבי חיפה" בראשות ישראל סביון); אולם לטענת המפלגה, לרוע מזלה היא סברה "בתום-לב כי היא יכולה להגיש את שתי הרשימות באמצעות אותו הגוף, ובכך מתברר כי טעתה".

אותה "טעות" אליה מתכוונת המפלגה בעתירתה מתייחסת לכך שעורך הדין של מפלגת העבודה, גיא בוסי, הכין את טפסי ההתמודדות עבור שני המועמדים של המפלגה בחיפה. דהיינו, הן לקליש וסיעתה והן עבור סביון וסיעתו. מועמדותו של סביון, אגב, לא נפסלה בסופו של דבר, כיוון שהטפסים שהוא מילא היו חתומים על-ידי עורך דין נוסף (מלבד עו"ד בוסי). קליש לעומת זאת, הסתפקה בחתימתו של עו"ד בוסי בלבד, ולפי חוק הבחירות, שני מועמדים לא יכולים להיות מיוצגים בידי אותו בא-כוח ובידי אותה המפלגה, ולכן קליש רותם קיבלה הודעה על הפסילה.

פרשנותם של העותרים מסתמכת, בין השאר, על על פסק דין שניתן השבוע (16.10.18) בעניין דומה בבית המשפט המחוזי בבאר-שבע, שעליו פורסם ב"גלובס", ועל זכותה של קליש "לבחור ולהיבחר", זכות שהיא מ"נשמת אפו" של המשטר הדמוקרטי. פרשנות זו מכוונת לכך שבג"ץ יקבע כי למרות הפגם שנפל ברישום, לא מדובר בפגם היורד לשורש ההליך.

בנוסף טוענת מפלגת העבודה כי "יישום גישתו של בית המשפט המחוזי בבאר-שבע בעניינה של חיפה... תביא ל"החייאת" מועמדות העותרים, בלא פסילת המשיבה 2 ובלא פסילתו של אחר אך תוך שלילת מעמדה של העותרת 1 (מפלגת העבודה - מ' ש') ברשימה המשותפת"

כעת, ונוכח הפסיקות הסותרות והפרשנות השונה שנתנו כל אחד מבתי המשפט המחוזיים לסעיף 35 (ד') לחוק הבחירות, הקובע כי "מי שחתם על יותר מרשימה מועמדים אחת - חתימותיו בטלות", ולנפקות לאי עמידה בתנאיו, יידרש בג"ץ להכריע בנושא.

נשיא בית המשפט המחוזי: ניתן להגדיר את התנהגות מפלגת העבודה כתחכום

בהחלטה שניתנה אתמול, ציין הנשיא שפירא כי בחברה דמוקרטית הזכות להתמודד בבחירות היא זכות יסוד. אלא שלדבריו, "כגודל הזכות - כך מידת החובה החלה על המתמודדים, המנגנון המינהלי המפקח על הבחירות ובהמשך גם הבוחרים לדקדק בקיום הדווקאני של הוראות החוק".

נשיא המחוזי בחיפה כתב כי במקרה של קליש התוצאה קשה הן לרשימה, הן לקליש שביקשה להתמודד לראשות העיר והן לציבור תומכיה של קליש והבוחרים בכל, ואולם לדבריו, החובה לאכוף את הוראות החוק בקפידה מובילה לפסילתה של קליש.

"יש להצר על כך שמפלגת העבודה והעותרים לא מילאו אחר הוראות החוק וההנחיה הברורה של המפקח הארצי על הבחירות, ובמקום להסדיר את הרשימות בצורה תקינה וראויה, בחרו לנהוג כפי שבחרו. התנהגותם, שניתן להגדירה כהתחכמות, אינה ראויה בהליך החשוב ביותר בשיטת המשטר הדמוקרטית. אין אלא להצר על הדרך שבה בחרו ועל התוצאה הקשה שנובעת מהתנהלות זו, תוצאה שלמרבה הצער הביאו על עצמם ועל תומכיהם".

עו"ד ואדריכל ליאור דץ, שהגיש את התלונה ליועץ המשפטי שהביאה לפסילת קליש, מסר לאחר החלטת בית המשפט המחוזי בתגובה: "חבל שד"ר קליש לא רצתה לשמוע לי כאשר אמרתי לה ולאבי גבאי כי זה לא חוקי ההסכם שלהם . היום היא שוב נושאת בתוצאות של רשלנותה. חבל שהיא נפלה קורבן למלחמות הפנימיות בתוך מפלגת העבודה שבגללן אני משוכנע של מפלגת העבודה הכשילה אותה בכוונה".

ממפלגת העבודה נמסר לאחר החלטת המחוזי: "מדובר בטעות טכנית בלבד. באירוע זהה בשדרות בית המשפט קיבל את העתירה, והרשימה אושרה. אנו נפנה לבית המשפט העליון ובטוחים כי הוא יקבל את העתירה, והרשימה תאושר".