גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיטב דש לא מוותר במאבק על דירקטוריון פז: שלח מכתב אזהרה לדירקטורים

לאחר שנבחרו השבוע הדירקטורים החדשים בפז, מתריע אילן רביב במכתב חריג לחברי דירקטוריון פז: "אני מבקש ממך לעשות כל מאמץ להימנע מ'משפטיזציה'... חרף תוצאות האסיפה הכללית, הרכבו הנוכחי של הדירקטוריון אינו משקף במלואו את תוצאות ההצבעה" ● כמו כן, דורש כי הכניסה המאוחרת של הדירקטור שהומלץ על ידי בית ההשקעות, "לא תנוצל באופן ציני ולא ראוי לביצוע 'מחטף' ביחס לזהותו של יו"ר הדירקטוריון"

אילן רביב / צילום: איל יצהר
אילן רביב / צילום: איל יצהר

בית ההשקעות מיטב דש לא אומר נואש לגבי תקוותו להגדיל את מספר החברים בדירקטוריון פז, ולהביא למינוי יו"ר חברה שיהווה לתפיסתו משקל נגד ראוי למנכ"ל הדומיננטי בחברה, יונה פוגל. מיטב דש, שבניהולו של אילן רביב, שלח היום מכתב אזהרה ישיר, אישי "חריג ולא שגרתי" לכל חברי דירקטוריון פז, שבמסגרתו "פורס מיטב דש את טענותיו סביב התנהלות דירקטוריון תקינה ומפציר בחברי הדירקטוריון להתייחס לטיעונים הענייניים", כדברי בית ההשקעות.

במסגרת הפנייה החריגה והישירה לדירקטורים של פז, מצהיר בית ההשקעות שבשליטת צבי סטפק ואלי ברקת: "אנו מבקשים להזכירך כי כדירקטור ונושא משרה, הינך מחויב בחובות אמון וזהירות גם כלפי ציבור בעלי המניות, ועל כן הצבעתך חייבת להתקבל על בסיס שיקולים ענייניים אשר יעמדו לביקורת ציבורית. אני מבקש ממך, לעשות כל מאמץ להימנע מ'משפטיזציה' מיותרת של הנושא ולהעביר את הדיון בהחלטה זו לידי האסיפה הכללית של בעלי המניות. בהקשר זה יוער כי חרף תוצאות האסיפה הכללית, הרכבו הנוכחי של הדירקטוריון אינו משקף במלואו את תוצאות ההצבעה (בשל פערי עיתוי בנוגע לכניסתו לתפקיד של עודד גילת). אנו מבקשים כי גם עובדה זו תילקח בחשבון במסגרת החלטתך כך שפער עיתוי זה לא ינוצל באופן ציני ולא ראוי לביצוע 'מחטף' ביחס לזהותו של יו"ר הדירקטוריון".

במסגרת המכתב, שעליו חתום מנכ"ל מיטב דש, נכתב עוד: "לטעמנו אנו ניצבים בפני צומת דרכים גורלית עבור פז, אשר תשפיע מהותית על עתידה ולא פחות מכך על שוויה הכלכלי", ושבבית ההשקעות מצפים מכל אחד מהדירקטורים, "בהתייחס לדרישתנו כבעלי מניות גדולים", כי "תשקול שיקולים עניינים, המתחשבים, בין היתר, ביכולת של דירקטוריון בחברה ללא גרעין שליטה, לפקח נאמנה על פעילותה של ההנהלה ולהוות משקל כנגדה; הכל במטרה להבטיח שיתוף פעולה פורה בין ההנהלה לדירקטוריון המבוסס על איזון בין האורגנים השונים". בין היתר מתייחסים במיטב דש לכך שלאחרונה היו"ר הקודם, יצחק עזר, התפטר מפז תוך שהוא טוען לליקויים בממשל התאגידי בחברה.

במיטב דש מבהירים כי הם נוקטים בהליכים אגרסיביים אלה משום היותם בעל מניות גדול בפז, ובשל "חובת האמון והזהירות שלנו כלפי לקוחותינו, מצאנו לנכון לגלות מעורבות ולפעול לשינוי ושיפור הממשל התאגידי בפז", כשהם מבהירים את עמדתם האקטיבית, בהתאם לציפיות מהמוסדיים, במסגרת מה שמכונה "אקטיביזם מוסדי". בפז בחרו שלא להגיב לפניית מיטב דש לחברי דירקטוריון החברה.

המהלך בו נוקט בית ההשקעות קורה בשל ההגעה ל"רגע האמת", ימים מעטים לאחר שנבחרו לדירקטוריון פז שלושת המועמדים שהיו צפויים להתמנות - בהתאם לציפיות המוקדמות. המועמדים שנבחרו הערב להצטרף לדירקטוריון חברת פז הם אלה שהומלצו על ידי הגופים המוסדיים: אליעזר שקדי, לשעבר מנכ"ל אל על ומפקד חיל האוויר ומי שגם עשוי להתמנות בקרוב לתפקיד יו"ר חברת האנרגיה והקמעונות, אריק שטיינברג, לשעבר יו"ר פסגות, ועודד גילת, שעל מינויו המליץ מיטב דש.

בבית ההשקעות חוששים שהבורד החדש של פז, שנבחר מוקדם יותר השבוע בתום הליך סוער ורווי האשמות ואינטרסים, ושכנראה יתכנס לראשונה עוד קודם שהמועמד של מיטב דש יצטרף אליו, יחליט שלא להיענות לדרישת מיטב דש. בית ההשקעות רוצה שהדירקטוריון לא יבחר ביו"ר ויזמן אסיפת בעלי מניות מיוחדת לצורך שינוי תקנון החברה והגדלת מספר חבריו מ-9 ל-10, על מנת להביא למינוי אברהם ביגר לדירקטור, ובהמשך אולי אף ליו"ר החברה. ככל הנראה בבית ההשקעות חוששים כי בעקבות תוצאות האסיפה בה נבחרו שלושת חברי הדירקטוריון החדשים, ימונה בקרוב שקדי ליו"ר, וזאת מאחר ובנוסף לתמיכת בית ההשקעות ילין לפידות שהציע את מועמדותו לפז, גם המנכ"ל הדומיננטי של החברה, פוגל, כנראה תומך במינויו.

לכן, שבים מיטב דש על דרישתם לכינוס אסיפה, בהתאם לדרישתם מ-8 לחודש, תוך שהם מציינים כי "מטרת פנייתנו אינה, חלילה, סרבול עבודת הדירקטוריון וועדותיו ו/או השתת עלויות מיותרות על כתפיי פז. למעשה בשל התיקון (התמוה במהות ובתזמון), לכתב הזימון של האסיפה אשר סתם את הגולל בפני מועמדים נוספים וראויים לחיזוק הרכב הדירקטוריון, האלטרנטיבה שעמדה בפנינו הייתה לפנות בדרישה לשנות את התקנון בקשר עם מספר הדירקטורים המכהנים, ולנסות להוביל לשינוי מהותי ולחיזוק הדירקטוריון על מנת שיהווה 'משקל נגד' להנהלה הדומיננטית של פז".

בבית ההשקעות מוסיפים ומציינים כי "לראייתנו, קיים הכרח למינוי יו"ר מנוסה שיוביל דיונים ענייניים בנושאים קריטיים כגון חיזוק הפעילויות העיקריות של החברה בהיבטים של צמיחה והתייעלות, גיבוש מדיניות הנדל"ן בפז, ועתידו של בית הזיקוק", וש"תפקידו של הדירקטוריון העתידי יהיה לאתגר את הנחות הבסיס ולשאול שאלות קשות לגבי סוגיות אלו. האינטרס המשותף של כולנו הינו מינוי יו"ר מנוסה המכיר היטב את האתגרים הניהוליים הניצבים בפני פז כעת ואשר בידיו ניסיון מוכח בהובלת דירקטוריונים של חברות ציבוריות מורכבות". לתפיסת מיטב דש שקדי אמנם דירקטור ראוי אך לא בהכרח הדמות המתאימה ביותר לתפקיד יו"ר החברה כעת.

פז ריכזה בימים האחרונים עניין רב בהליך הבחירה לדירקטוריון שלה, בשל מרכזיותה בבורסה המקומית ומשום שהיא מקרה בוחן של חברה שאינה בעלת גרעין שליטה. מאפיין זה הוביל את המוסדיים לראות במקרה כמסר וכאבן בוחן לגבי כוחם בשוק, בכל הקשור ליכולתם להשפיע על הממשל התאגידי בחברות שכאלה, שמתאפיינות בדומיננטיות של ההנהלה. פז הפכה לחברה ללא שליטה לאחר שצדיק בינו מכר את מניותיו בחברה.

למרות הכותרות הרבות שמרכזת חברת האנרגיה פז מאז שהודיע יצחק עזר על התפטרותו המיידית מתפקיד היו"ר, המשקיעים לא מתרגשים ומאז ההודעה מניית החברה נסחרה בשינויים מתונים, ונחלשה בכ-2%-3%. בשלושת החודשים האחרונים מציגה מניית פז עלייה נאה של כ-20%, וזאת בעיקר בזכות הציפיות לשיפור ברווחי בית הזיקוק שהיא מפעילה באשדוד, בעקבות כניסתו לתוקף של תקן בינלאומי הקשור לשימוש במזוט (דלק נוזלי) המיועד לשימוש ימי בספינות.

גל העליות האחרון שרשמה המניה הוביל את חברת פז לרמת שיא, המשקפת כיום לחברה שווי של כ-5.7 מיליארד שקל. בפרספקטיבה רחבה יותר, שנה אחורה התחזקה מניית פז בכ-5%, לעומת עלייה של כ-11% שרשם מדד ת"א 35 בתקופה זו, ובשלוש השנים האחרונות עלתה בכ-13% לעומת עלייה של כ-5% במדד ת"א 35.

גילוי מלא: אברהם ביגר הוא יועץ לדירקטוריון "גלובס".

עוד כתבות

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

בארה"ב בטוחים: זה עומד להיות המבצע המסוכן ביותר אליו תצא ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסכנות בכניסת צה"ל לרפיח, איך איראן יכולה להרוויח מההפגנות בקמפוסים בארה"ב ומה באמת חשוב לאמריקאיים בשנת הבחירות ● כותרות העיתונים בעולם 

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: אין הצדקה אמיתית לגל הנרחב של העלאות המחירים

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס ז'בזינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת אחזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"