טריפ רע? מניות הקנאביס צונחות על רקע הלגליזציה בקנדה

קנדה אישרה היום את השימוש החופשי בקנאביס מעל גיל 21 • אחרי ראלי מתמשך, משקיעי הקנאביס מממשים רווחים והמניות של החברות הפועלות בתחום יורדות היום בשיעור דו-ספרתי • יועצת למנהל ההשקעות של קרן סלע קנאביס: "הביקוש צפוי לעלות, וההיצע לא ידביק אותו בשנתיים הראשונות" • "גם ישראל יכולה לקחת חלק נכבד בענף, אם יאושר היצוא מהמדינה"

מנכ"ל קאנופי הקנדית / צילום: רויטרס
מנכ"ל קאנופי הקנדית / צילום: רויטרס

הבטחת הבחירות של ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, לפני כשלוש שנים, נכנסה היום (ד') לתוקף, כשקנדה אישרה לגליזציה מלאה של קנאביס לצורכי פנאי מעל גיל 21.

בשנתיים האחרונות נערכו החברות הקנדיות לאישור המיוחל, קיבלו רישיונות, ובתי מרקחת ייעודיים נפתחו ברחבי המדינה. מהיום ניתן להיכנס לכל בית מרקחת כזה בקנדה, לרכוש קנאביס ולהחזיק בעד 30 גרם של קנאביס לאדם.

בתוך כך, לאחר העליות החדות שנרשמו אתמול במניות במגזר הקנאביס, מניותיהן של החברות הפועלות בתחום רושמות כעת ירידות חדות בוול סטריט, במה שנראה מימוש רווחים לאחר ראלי מתמשך. מניית טילריי הקנדית נופלת ב-9.5% בנאסד"ק, מניית אפריה מאבדת 10%, קורן נופלת ב-9.5%, ומניית אורורה צונחת ב-14%.

מבחינת החברות הפועלות בענף, מדובר כיום בשוק הגדול ביותר בעולם של מוצרי קנאביס רפואי, כאשר לפי הערכות משרד הבריאות הקנדי, הביקוש לקנאביס מוערך בשנה הראשונה בכ-920 טונות.

לדברי שירי עדן, יועצת למנהל ההשקעות החיצוני של קרן סלע קנאביס: "כרגע החברות לא יכולות לייצר כזו כמות. הביקוש לקנאביס צפוי לעלות, וההיצע לא ידביק את הביקוש בשנתיים הראשונות. כל מי שמסקר את התחום, מבין שמחיר הקנאביס לא יירד בשנתיים הקרובות, אבל זה תלוי בעוד משתנים".

"הליך הלגליזציה של השנתיים האחרונות הצמיח ענקיות בתחום קנאביס", הוסיפה עדן. "כיום יש ארבע חברות גדולות הפועלות בתחום: קאנופי (Canopy Growth Corp), טילריי (Tilray), אורורה (Aurora) ואפריה (Aphria), שמרכזות שווי של יותר מ-7 מיליארד דולר. לצדן פועלות עשרות חברות בסדר גודל בינוני, כמו אורגניגם וקנרסט, שהשווי שלהן נע בין 100 מיליון דולר לכמיליארד דולר. בגלל שהשווי שלהם נמוך יותר, להערכתי יש שם יותר אפסייד". 

לגבי פוטנציאל השוק של קנאביס רפואי, אומרת עדן: "נוסף על מקומות שבהם יש לגליזציה, הביקוש צפוי לגדול ככל שמדינות נוספות יאשרו את השימוש בקנאביס רפואי. גם ישראל יכולה לקחת חלק נכבד בענף, אם יאושר היצוא מהמדינה. יש פה את הידע והניסיון, ויש לה פוטנציאל להיות מעצמה בתחום הקנאביס, בין השאר, על רקע מזג האוויר. בקנדה, למשל, עלויות הגידול הרבה יותר גבוהות".

לגבי הירידות החדות שנרשמות כעת במניות, אמרה עדן: "צריך לראות את ההקשר הרחב יותר. תעודת הסל ETFMG Alternative Harvest ETF (סימול: MJ), שחברות הקנאביס הן בין החזקותיה העיקריות, עלתה בכ-40% בחודשיים האחרונים, ואני מעריכה שהירידות ביומיים האחרונים הם ירידת מתח אחרי כזה פיק. בטווח הארוך, שוק הקנאביס צפוי להמשיך ולצמוח בקצב שנתי דו-ספרתי".