חילופי האשמות בין כבל והבנקים בטרם ועדת הטייקונים

ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת החקירה הפרלמנטרית, תוקף את התנהלות הבנקים: "בקשת הבנקים לקבל את השאלות מראש מקוממת" • באיגוד הבנקים לא נותרו חייבים והשיבו: "התנהלות כבל תפגע באופן קשה ביכולת הבנקים לענות באופן הולם ובזמן אמת לשאלות הוועדה"

איתן כבל / צילום: דוברות הכנסת
איתן כבל / צילום: דוברות הכנסת

לקראת פתיחת דיוני ועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי ללווים הגדולים, המתיחות בין יו"ר הועדה ח"כ איתן כבל לבנקים מגיעה לשיא. ל"גלובס" נודע כי ביממה האחרונה התרחשה חלופת מכתבים בין הצדדים לקראת פתיחת הדיונים, שכללה האשמות הדדיות.

ההתכתבות בין הצדדים החלה בשבוע שעבר. זה התחיל כשאיגוד הבנקים שלח מכתב לכבל, ובו ביקש שהבנקים יקבלו מראש את השאלות שיישאלו במהלך הדיונים. הם טוענים כי המטרה היא שהדיון יהיה יעיל יותר, והם יגיעו עם החומרים הנדרשים. בנוסף, ביקשו בבנקים לאפשר להם להציג מצגת בתחילת הדיון, ולשקול את סידורי הישיבה (זכר למקרה סלינגר), כך שיוכלו להיעזר בגורמים שונים מהבנק במתן תשובות.

תשובתו של כבל הגיעה אתמול. כבל החליט לשמור את הקלפים קרוב לחזה ולא להודיע מה יהיה סדר הדיון הצפוי, זאת על אף שנותרו ארבעה ימים בלבד עד לדיון הראשון שייערך עם ראשי בנק הפועלים. לדברי כבל, "בימים הקרובים נעביר את סדרי הדיון". הנושא היחיד שכבל מתייחס אליו במכתבו הוא בקשת הבנקים לקבל שאלות מראש. בנושא זה כותב כבל: "לא רק שאין לי כוונה לשלוח לכם את השאלות, אלא בעיניי זו בקשה מקוממת".

במכתבו רומז כבל לסיבה לכך שהוועדה לא משתפת בינתיים את הבנקים בסדר הדיון. "הוועדה עמלה מזה חודשים רבים בניסיונות לקבל מידע ומסמכים מהבנקים. לצערי הרב איננו זוכים לשיתוף פעולה מהבנקים, שלהם נוח להסתתר מאחורי מה שהם מגדירים החובה לשמור על הסודיות הבנקאית". מדברים אלו נראה שהסיבה היא שהוועדה לא זוכה לשיתוף פעולה מצד הבנקים.

הבנקים שלא אהבו את מסך הערפל שהותיר כבל בתשובתו, ומיהרו להשיב לו: "לא נותר לנו אלא להביע את אכזבתנו מכך שפנייתנו, שבאה מרצון אמיתי לקיים דיון ענייני ויעיל, נענתה בשלילה ואף הוצגה כחוסר שיתוף פעולה". כך כתב עו"ד אברמי וול ממשרד פישר בכר חן מטעם איגוד הבנקים.

בבנקים דוחים את הטענות של כבל. הם טוענים שאינם מסתתרים מאחורי סוגיית הסודיות הבנקאית, "מקוממת ומצערת היא אמירתך כי הבנקים 'מסתתרים' מאחורי חובת הסודיות הבנקאית. זה לא מונח שיצרו הבנקים, אלא חובה החלה מכוח הוראות הדין. מדוע קיום הוראות הדין, שאמור להיות ברור מאליו, מוצג על ידך כניסיון התחמקות", נכתב מטעם הבנקים.

בבנקים מפצירים בכבל לשקול שוב את בקשתם ולעדכן בהקדם בדבר סדר הדיון המתוכנן. "העמדה במכתבך מובילה בהכרח לפגיעה ביכולת לקיים דיונים, ויכולת הבנקים לתת מענה הולם ובזמן אמת תיפגע קשות", הם כותבים. המכתבים הטעונים בין הצדדים מהווים ככל הנראה פרומו למה שצפוי בדיון בראשון הקרוב. בכל אופן, גם מבלי שהם יודעים מה יהיה סדר הדיון או אפילו האם יוכלו להציג מצגת, בבנקים מתקיימים הכנות קדחתניות לקראת הדיונים. חלק מהבנקים כבר ערכו מספר סימולציות ליושבי הראש ולמנכ"לים, על מנת להכין אותם לשאלות הקשות שיפנו אליהם חברי הכנסת, ולסיטואציות בהם יוטחו בהם אמירות קשות.

עוד כוללות ההכנות היערכות לפעילות בזירות השונות, כגון הרשתות החברתיות ומול עובדי הבנקים. על אף שהבנקים ובנק ישראל לא העבירו לוועדה חומרים הקשורים להתנהלות מול לווים ספציפיים, בסביבת הוועדה טוענים שיש להם מספיק חומרים פומביים שעל בסיסם יוכלו לשאול שאלות.

בוועדה מסרבים לומר נואש בכל הנוגע לקבלת החומרים מהבנקים, ושתי אפשרויות מונחות כרגע על השולחן. עדיין נבחנת עתירה לבג"צ נגד בנק ישראל בנושא, או מעבר לוועדת חקירה ממלכתית שלה סמכויות נרחבות הרבה יותר. אלא שלאור לוחות הזמנים הצפופים והסיכוי שהכנסת תפוזר בחודשים הקרובים, סביר כי בוועדה יעדיפו לפעול תחת המגבלות והמידע הקיים.