"כשמתנהלים נכון אז גם מביצוע אפשר להרוויח כסף"

נור שגראוי, סמנכ"ל שגראוי SBC ייזום ופיתוח, לא מפחד ממחיר למשתכן וגם לא מביצוע עבור אחרים

נור שגראוי, סמנכ"ל שגראוי SBC ייזום ופיתוח/ צילום: איל יצהר
נור שגראוי, סמנכ"ל שגראוי SBC ייזום ופיתוח/ צילום: איל יצהר

"עד היום עסקנו רק במגורים, ועכשיו זיהינו שבנדל"ן מניב אפשר לייצר הכנסה קבועה והתשואה על הכסף טובה יותר מבמגורים", מספר נור שגראווי, סמנכ"ל חברת שגראווי ייזום ופיתוח, העוסקת ביזום ובנייה.

אתם נכנסים לתחום הנדל"ן המניב, ויש לכם מרכז מסחרי בקרית ים. גם אתם צופים האטה בשוק המגורים?
"המטרה שלנו היא להמשיך להרחיב את פעילות המגורים כי למרות הקיפאון הזמני אני מאמין שמחירי הדירות ימשיכו לעלות. רק לאחרונה זכינו בפרויקט מחיר למשתכן ברעננה. במקביל אני מאמין כי ככל שבונים יותר מגורים בכל הארץ, כך יש ביקוש בשכונות החדשות לנכיסם מניבים מסחר ומשרדים ולכן גם נכנסנו לתחום הזה".

אנחנו שומעים גם היום על עוד חברות ביצוע שעומדות על המדף בשל קשיים כלכליים. אתם חברה יזמית ומבצעת, ומבצעים גם עבור אחרים. יש לזה הצדקה היום?
"אנחנו מבצעים עבור עצמנו ועבור אחרים בערך בהיקפים של 50%-50%. יש לנו גרעין של עובדים ותיקים, החברה יעילה ושמרנית ומחזיקה בידע הנדסי. לכן אנחנו יודעים להתמודד גם עם בעיות. מתקצבים את הפרויקטים בצורה נכונה, ולא הולכים להרפתקאות. כשמתנהלים נכון אז גם מביצוע אפשר להרוויח כסף. לא צריך לקחת כל עבודה, ולהתאבד בשביל כל עבודה. בסופו של יום מי שעובד, מגיע לו להרוויח כסף".

מה לגבי נושא התאונות? מתחילת השנה נהרגו 30 פועלים באתרי בנייה, וגם אצלכן נהרג פועל בעבר.
"התאונות באתרי בנייה זאת מכת מדינה. זה כואב לשמוע על עובד שאחרי יום עבודה, במקום לחזור הביתה חוזר למקום אחר. גם אצלנו לצערי היה מקרה של פועל שנהרג. אני לא יכול לדבר על מה שקורה אצל אחרים אבל אצלנו אני יכול לומר שאנחנו נוקטים בכל האמצעים שעומדים לרשותנו כדי למנוע תאונות. גם מתדרכים את העובדים, ומעבירים הדרכות בטיחות למנהלי, מספקים לפועלים את האלמנטים השונים לצורך הגנה, תמיד שומרים על אתר שיהיה נקי, מואר, ומשולט. יש לנו ממונה בטיחות קבוע בחברה שהוא עובד חברה ולא עובד חיצוני, ועושים הדכות בטיחות למנהלים. גם משרד העבודה מגיע לאתרי ואנחנו פוגשים את המפקחים שלו. המטרה היא לשמור על חיי אדם שבאים להתפרנס בכבוד" .

נכנסתם בשנה האחרונה למחיר למשתכן. יש יזמים שנאלצים להתמודד עם התנגדויות של הזכאים עצמם.
"דווקא במקרה של זכאי מחיר למשתכן, הגולם קם על יוצרו, לא נראה לי שבממשלה חשבו שהזכאים יהיו כל כך דעתנים. הם חשבו שהם יקבלו בחיבוק את ההנחה המשמעותית שהמדינה נותנת להם, אבל בפועל התמונה שונה לגמרי, והיזמים צריכים להביא את זה בחשבון כשהם מתמודדים במכרזים. הזכאים היום נכנסים לתמונה לפני קבלת ההיתר ורוצים להיות מעורבים בתכנון ואז היזמים שמבקש שבס או תוספת זכויות מוצא עצמו בהליכים משפטיים מול הזכאים ומול וועדות התכנון וההליכים האלה עולים כסף וגוזלים זמן ובסופו של דבר יש יזמים שמוצאים עצמם עורכים שינויים בתכנון ובמפרט שהם לא תכננו.

"בפרויקט מחיר למשתכן שלנו בחיפה, למשל, ההתנגדויות הן דווקא מצד השכנים שהיו רגילים לגור ליד גבעת האנטנות ולא ליד בניינים. נכנסנו למחיר למשתכן בגלל העובדה שאנחנו קבלן מבצע, דבר שנותן לנו יתרון יחסי על פני אחרים. הפרויקט בחיפה של 78 יחידות דיור. 40% ממנו שוק חופשי ו-60% מחיר למשתכן. בגלל שהמקום יוקרתי, ליד שכונת דניה ואוניברסיטת חיפה, הנתח של השוק החופשי יצדיק את הנתח של המחיר למשתכן.

"בפריפריה לעומת זאת, כדי שמחיר למשתכן יהיה משתלם ליזם, צריך לתת לפחות 50% מהדירות למכירה בשוק חופשי כדי להצדיק את העלויות".

אתם משווקים פרויקט בעתלית לבנייה עצמית. מדוע אתם לא בונים את הבתים ומשווקים אותם מוכנים?
"לפני שנתיים רכשנו קרקע ל-65 צמודי קרקע מחברת מלח הארץ שבשליטת משפחת אריסון במרחק 200 מטרים מהים, שלא היה עליה כלום מבחינת פיתוח. גם קנדה ישראל מחזיקה בקרקע ל-140 יחידות והקמנו יחד מינהלת משותפת. מדובר באזור הכי יפה של עתלית ואנחנו מוכרים מגרש של 250 מ"ר שניתן לבנות בו דו משפחתי בן 3 מפלסים בבנייה עצמית, החל מ-2 מיליון שקל כולל פיתוח והשבחה ומע"מ. התבע מאושרת אז אפשר להתחיל לבנות מיד. הסיבה שהחלטנו לא לבנות את הפרויקט בעצמנו, היא שהאנשים שקונים מגרשים כאלה ליד הים, רוצים לבנות את הבית שלהם בעצמם, ואם הינו בונים פרויקט של קוטג'ים זהים הם היו מבקשים המון שינויים, וכנראה שגם אז לא היינו קולעים לחלום שלהם".