הנקראות ביותר

הבאנקרים: סוסי העבודה שמובילים את טבלת מכירות הרכב

לאקזוטיקה ולטכנולוגיה יש ערך לבניית התדמית, אבל האמת היא שאין קשר ממשי בין הדגמים שבולטים במאפיינים הללו לבין העולם האמיתי של מכירות הרכב בישראל

סוזוקי ויטרה / צילום:  יחצ
סוזוקי ויטרה / צילום: יחצ

חובבי רכב נוטים לרוב למקד את תשומת הלב במכוניות, שמייצגות מנקודת מבטם את ההישגים המרשימים והמתקדמים ביותר בעולם הרכב: עיצובים יצירתיים, טכנולוגיות אקזוטיות, ביצועים מרגשים, התנהגות כביש מעוררת השראה וכדומה. בפועל, מאסת המכירות בעולם, ובוודאי בישראל, מתמקדת בדגמים שמציעים תועלות מאד מעשיות ולא נוצצות: מרחב שימושי, אבזור/תמורה לכסף, וכמובן אמינות ושמירת ערך. ב-2019 יקבל הפלח הגדול הזה כמה תוספות, שעשויות להפוך ל"שוברות הקופות" החדשות. הנה מדגם.

סוזוקי ויטארה 2019: תוספת ביצועים

בישראל קיים פלח גדול ויציב של לקוחות שרוכשים רכב כדי "לסובב את המפתח ולנסוע". כלומר מסתפקים באמינות ושמירת ערך. הוויטארה הנוכחית היא נציגה בולטת בפלח הזה. יש לה בסיס גלגלים קצר יותר משל רוב מכוניות הסופר-מיני בימינו, דיפוני פלסטיק קשיחים, מנוע 1.6 דל הספק ועתיק יומין והעדר מוחלט של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה. למרות זאת, היא עדיין רושמת מכירות יציבות ומכובדות בהחלט בישראל בזכות אפס תקלות. נסו למצוא מכונית כזו בת שנתיים-שלוש בפחות ממחיר המחירון, ותבינו מה בונה את הפלח.

הוויטארה המחודשת צפויה להיכנס ללא קושי לנעלי המכירות הגדולות של הדגם היוצא בישראל. הממדים החיצוניים והפנימיים שלה פחות או יותר זהים, אבל המנוע הנושן הוחלף במנוע ה-1.4 ליטר טורבו המודרני של ה"קרוסאובר" עם 140 כ"ס ו-22 קג"מ. התוצאה היא שיפור משמעותי בביצועים - זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-9.6 שניות - לצד שיפור בתצרוכת הדלק. הוסיפו לכך שדירוג חיוני של תא הנוסעים, ערכה עדכנית ומקיפה של עזרי סיוע אקטיביים לנהיגה, גריל "שיניים" חדש ונוצץ - שאהוב על הפנסיונרים בישראל - ועם קצת מזל, גם עידון של המתלים הקשוחים, וקיבלתם תמריץ מכירות רציני בישראל. במיוחד אם מדיניות התמחור הידידותית של המותג לא תשתנה.

סוזוקי ויטארה/ צילום:  יחצ

סיאט "טאראקו": מרחיבה את גזרת המותג

חלוקת הטריטוריה המסורתית בין סקודה לסיאט, שתי החברות-הבנות של קונצרן פולקסווגן, הייתה עד כה די ברורה: סקודה פונה לקהל "סולידי" של משפחות וציי רכב; סיאט פונה לקהל צעיר יותר, ששוחר מראה אופנתי וביצועים. הגבולות הללו התחילו להיטשטש עם הצגת האחיות "אטקה" ו"קארוק", וב-2019 עתידה סיאט לבצע חדירה בוטה לטריטוריה של המותג סקודה, ואולי גם של פולקסווגן, עם ה"טאראקו" החדש.

הרכב ניצב על הפטלורמה של סקודה קודיאק, אך בפועל זהו ה-SUV המשפחתי-עממי הגדול ביותר של קבוצת פולקסווגן כיום, בזכות אורך של 4.75 מ', גובה נכבד, בסיס גלגלים מאסיבי ונפח מטען של כ-700 ליטר בגרסה בעלת שבעה מושבים. הוסיפו לכך הנעה כפולה ורמת גימור גבוהה בגרסאות העילית, וקיבלתם תחרות פוטנציאלית אפילו לפולקסווגן טוארג - אבל בחצי המחיר.

אבל קלף המכירות הרציני, שעשוי להפוך את הדגם הזה לבלוקבאסטר מקומי, מסתתר דווקא בשורת המנועים. בשלב הראשון מוצע הרכב עם מנועי הבנזין והדיזל המוכרים של הקבוצה בהספקים של 190-150 כ"ס ובראשם מנוע ה-2 ליטרים טורבו-בנזין עם 190 כ"ס. אבל שורה קטנה בחומר העיתונות טוענת כי בהמשך, הרכב יופיע "עם מערכת הנעה אלטרנטיבית". כלומר היברידית או פלאג אין.

אז מה היה לנו שם? רכב פנאי עם מרחב ענק למשפחות מורחבות, עיצוב אופנתי ונמרץ של סיאט, שפע של מערכות בטיחות סמי אוטונומיות מתקדמות, מנועים חזקים, הנדסה גרמנית, התמחור האגרסיבי ביותר מבין מותגי הקבוצה, ולבסוף גם אופציה להטבת מס ירוקה. זה החומר שלהיטים עשויים ממנו.

סיאט טראקו / צילום:  יחצ

קאדילק XT4: תחרות להגמוניה הגרמנית

קאדילק רשמה בשנים האחרונות קאמבק שיווקי מכובד בישראל, לא מעט בזכות דגם ה-XT5 הגדול, שהצליח לכרסם בשוק בנתח העסיסי של אאודי Q5, ב.מ.וו X3 ושות'. החל מהשנה הבאה היא תנסה לעשות זאת גם בפלח הקומפקט פרמיום SUV, שנשלט על-ידי שלישיית הפרמיום הגרמנית ועל-ידי לקסוס.

ה-XT4 יציע את נוסחת המכירות האמריקאית המוכרת, שעובדת היטב בישראל: יותר ממדים, יותר אבזור ויותר ביצועים מהמתחרים, שמוצעים באותה רמת מחיר. הכלי נמתח לאורך 4.6 מ' ולרוחב מרשים של 1.88 מ' וניצב על בסיס גלגלים מכובד של 2.78 מ'. יש לו מנוע 2 ליטרים חדש, שאמור להיות לינארי הרבה יותר מקודמו הוותיק, עם 237 כ"ס ו-35 קג"מ, והכוח עובר לגלגלים דרך תיבה אוטומטית מתקדמת בת 9 מהירויות.

ג'נרל מוטורס מתכוונת גם ליישר קו עם הגרמניות בכל הנוגע לאבזור בטיחותי מתקדם, שיכלול בלימה אוטונומית, בקרת שיוט מתקדמת ועוד שלל גאדג'טים, כולל הכנה לאימוץ עתידי של מערכת הניהוג האוטונומית של החברה.

מה שיקבע האם ה-XT4 אכן תהפוך ל"בלוקבאסטר" מקומי הוא המחיר. בארצות הברית המחיר המומלץ שלה לצרכן מתחיל בכ-35 אלף דולר, כמעט 30% פחות ממחיר גרסת הבסיס של ה-XT5. אם היחס הזה יישמר כאן, בסיוע שער דולר נמוך, אפשר לצפות למחיר בסיס של 250-230 אלף שקל, שיעורר את השוק הרדום והגדול של חסידי האמריקאיות בישראל.

קאדילק XT4 / צילום:  יחצ

טויוטה קורולה 2019: תשובה לאיוניק

טויוטה נחה במשך שנים רבות על זרי הדפנה של הטכנולוגיה ההיברידית ונהנתה מבלעדיות ודומיננטיות בפלח ציי הרכב "הירוקים". בכל הנוגע להנדסה, ביצועים ותמחור של כלי הרכב ההיברידיים, הביטחון העצמי הזה הביא לגישה בנוסח "זה מה יש, תמשיכו לקנות". אבל כניסת האיוניק והנירו ההיברידיות של קונצרן יונדאי מוטורס, שהציגו ביצועים נמרצים, ממדים נדיבים, מפרטים מתוחכמים ותמחור אגרסיבי מאד, העניקה לחברה היפנית "ניעור" רציני. את תוצאות התחרות נוכל לראות כבר בשנה הבאה בדור החדש של הקורולה, שגרסת הסטיישן שלו נחשפת בימים אלה.

אחד השינויים המרכזיים הוא שינוי השם: טויוטה נוטשת את השם "אוריס" להאצ'בק ולסטיישן ומצמידה לכל הסדרה את השם "קורולה" - אותו "אס שיווקי" מיתולוגי, שקיים כבר עשרות שנים ומוכר בכל העולם. הקורולה האצ'בק וסטיישן החדשות ניצבות על הפלטפורמה הגלובלית החדשה של טויוטה, נהנות מבסיס גלגלים מורחב משמעותית ומציעות הרבה יותר מרווח פנים. מנוע ה-1.6 ליטר בנזין הוותיק נעלם מהמפרט הרשמי (ייתכן שהוא ימשיך להיות בהיצע עבור שווקים מסוימים) ובמקומו מוצע כעת מנוע 1.2 ליטר טורבו בנזין כמו בג'יפון CH-R, לצד שני מנועים היברידיים - ה-1.8 ליטר הקיים, עם 122 כ"ס, וגם מנוע 2 ליטרים חדש היברידי לגמרי, שמתוכנן לתת מענה לאיוניק עם לא פחות מ-180 כ"ס וביצועים נמרצים. כל זה ארוז בעיצוב חוץ ופנים חדש ומלוטש ומגובה בשלל מערכות בטיחות מדור אחרון.

הקורולה סדאן, חביבת הציים והמשפחות בארץ והמכונית הנמכרת ביותר בישראל לשעבר, תופיע בתחילת השנה הבאה ותיהנה מאותם חידושים. אפשר להניח, שהתחרות הקוריאנית תיאלץ את טויוטה לשמור על תמחור דומה מאוד לזה של המכונית היוצאת, למרות השדרוג המהותי.

טויוטה קורולה 2019/ צילום:  יחצ

טוסון/ספורטאג' 2019: בטיחות עדכנית

האחיות-היריבות יונדאי טוסון וקיה ספורטאג' שלטו בשנים האחרונות ללא עוררין בפלח המיד-סייז SUV העממי ולא צריך להתברך בכוחות נבואיים כדי להעריך, שגרסאותיהן המעודכנות ימשיכו לשבור את הקופות. חיצונית, עברו דגמי 2019 המשודרגים מתיחת פנים שגרתית למדי עם פגושים ופנסים חדשים, גלגלים חדשים ועוד כמה תוספות קוסמטיות.

אולם החידושים העיקריים מסתתרים מתחת לכסות הרעננה. תא הנוסעים של השתיים עבר שדרוג משמעותי ומצויד כעת בערכה עדכנית ומודרנית של מערכות סיוע לנהיגה כולל התערבות למניעת סטייה מהמסלול, בקרת שיוט עם יכולת עצור-סע בפקקים, בלימה אוטונומית ועוד. הדיפונים שודרגו וכך גם האבזור בגרסאות הבסיס. באגף ההנעה, המנוע החדש והמתוחכם ביותר במודל 2019 אינו רלוונטי במיוחד לשוק הישראלי. מדובר בטורבו-דיזל חדש, שמציע לראשונה מערכת היברידית "קלה", בעיקר לטובת הפחתת הפליטה, ומשודך לתיבה אוטומטית חדשה לגמרי.

את מנוע ה-1.6 ליטר הנושן והפופולרי (בישראלי) עם 132 כ"ס ניתן למצוא כעת באירופה רק עם תיבה ידנית, אף שלא נפסול את האפשרות של קומבינציה "ישראלית" אוטומטית מיוחדת. כך או כך, המנוע העיקרי של הכלים הללו במדינות מתוקנות יהיה ה-1.6 ליטר טורבו בנזין עם 177 כ"ס, שמשודך לתיבה כפולת מצמדים. בארץ המנוע הזה מניע את הגרסאות הבכירות והיקרות. לא ברור מה תהיה מדיניות המחירים בהמשך.

טוסון/ספורטאג' 2019/ צילום:  יחצ

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות
לכתבה הקודמתתערוכה | סיור במגדל דוד לכבוד יום החירש הבינלאומי