הבינלאומי: עיצומי עובדי מתף פוגעים ברפורמה בתעודות הסל

הבנק עתר לבית הדין לעבודה נגד עיצומי עובדי זרוע הטכנולוגיה שלו • ועד עובדי מתף: "ההנהלה היא המונעת את יישום הרפורמה" • הבינלאומי: "עובדי מתף נהנים משכר ומתנאים גבוהים ביחס לענף"

סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי
סמדר ברבר צדיק / צילום: תמר מצפי

הבנק הבינלאומי עתר באופן חריג לבית הדין לעבודה נגד ועד עובדי מתף (זרוע הטכנולוגיה של הקבוצה), בטענה שהעיצומים שהם נוקטים אינם מידתיים, ועשויים לפגוע ביישום הרפורמה בתעודות סל. בבנק מבקשים שבית הדין יורה להפסיק את העיצומים הקשורים בהכנות ליישום רפורמות תעודות הסל. הבנק מספק שירותי תפעול לחלק ממנהלי תעודות הסל, וצריך להיערך טכנולוגית בימים אלה לשינוי הצפוי ברפורמה.

"הבנק הוא גורם דומיננטי ביישום הרפורמה ועמידת חברות תעודות הסל עליהן יחול השינוי הרגולטורי", כותב הבנק בעתירה. "חוסר המידתיות שבצעדים הארגוניים הננקטים על ידי העובדים עומד מול מציאות שבה נערך הבנק לספק לקרנות סל שירותי תפעול. מדובר ברפורמה שהינה בלתי הפיכה במשמעותה כי עידן תעודות הסל הסתיים", הם מוסיפים. הדיון בעתירה נקבע ל-2 באוקטובר. 

נזכיר כי הרפורמה המתוכננת בעולם תעודות הסל (תיקון 28) מדברת על הפיכתן של תעודות הסל לקרנות נאמנות מסוג קרן נאמנות מחקה סגורה, אשר תהיינה כפופות לכללים החלים כיום על קרנות נאמנות.

מטרתה המרכזית של הרפורמה היא סגירת הפער הרגולטורי בין תחום קרנות הנאמנות לתחום תעודות הסל. 

בבינלאומי מציינים כי הבנק בעיצומם של פיתוחים הקשורים לתיקון 28 (פיתוחים עליהם אחראית מתף). "עיצומי העובדים לפיהם לא יועברו פיתוחים לייצור יובילו לכך שהגופים העוסקים בהנפקת תעודות הסל שמנהלים היום מו"מ מתקדם להתקשרות עם הבנק לא יוכלו לעמוד בדרישות הרגולציה הכה חשובה להסדרה ושכלול שוק ההון דבר שעלול לסכן את יישומה כמתוכנן. המשמעות היא יצירת נזק משמעותי לגופים המוסדיים ובעיקר הפרה של הרגולציה ", כותב הבינלאומי בעתירתו לבית הדין לעבודה.

כמו כן, בבנק מציינים שאי מוכנותו למתן השירותים עלול להביא את הגופים הרלוונטיים לפנות לפתרונות חלופיים מה שיביא לאבדן הכנסות הבנק בירידה לטמיון של הוצאות רבות ואף לייתר עבודתם של עשרות עובדים.

מוועד עובדי מתף נמסר בתגובה: "ההנהלה, בניסיונותיה הכושלים לפגוע בעובדי מתף ולמסמס את ההתארגנות, היא זו שלמעשה מונעת את יישום הרפורמה. עובדי מתף דורשים להיכנס למו"מ מרתוני עם ההנהלה במטרה לחתום על הסכם קיבוצי בהקדם ויפעלו להשגת המטרה הזאת בכל האמצעים החוקיים העומדים לרשותם".

מהבנק הבינלאומי נמסר בתגובה: "הנהלה הבהירה לעובדים את חשיבות התהליך ולמרות זאת הם עומדים בסירובם לשתף פעולה. נציין כי למהלכים הארגוניים ולעיצומים של עובדי מתף, שנהנים מתנאי העסקה טובים ביחס לענף, אין כל הצדקה. הועד סרב להצעה נדיבה של ההנהלה למענק לעובדים בשילוב עם תכנית פרישה מרצון בתנאים מועדפים.

"מנגד דורש הועד לקבל, בנוסף לקביעות, הצמדה לתנאי עובדי הבינלאומי שצמודים לעובדי לאומי, הצמדה שהיא היום חסרת כל הגיון עסקי ואף אינה מקובלת על הרגולטור. עובדי מתף נהנים משכר ותנאים הגבוהים ביחס לנהוג בענף והבנק לא יכול להיכנע לדרישות שאינן תואמות את הנהוג בענף במיוחד בתקופה בה גובר הצורך בהתייעלות. ההנהלה ממשיכה לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותה כדי להביא לסיום העיצומים, על מנת להיערך במועד לרפורמת קרנות הסל". 

נזכיר כי במתף הכריזו על סכסוך עבודה לפני 4 חודשים בטענה לסחבת בגיבוש הסכם קיבוצי ומחשש לשינויים מבניים שמתכננת ההנהלה. בהנהלת הבנק אומרים כי הוועד מנהל את המו"מ בחוסר תום לב וכי העיצומים שבהם הוא נוקט אינם מידתיים.