הצבא צועד על גאוותנותו: האם צה"ל מוכן למלחמה הבאה?

אם שואלים את יצחק בריק, נציב קבילות החיילים, צריך לפחד מהתשובה • מה עושים עם מחלה שתוקפת ארגון שלם? • ומדוע יש לשקול לשלוח את שוטרי ישראל לשיעורי כתיבה תמה? • פרשנות

נציב הקבילות יצחק בריק מוסר הדוח  לאבי דיכטר / צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון
נציב הקבילות יצחק בריק מוסר הדוח לאבי דיכטר / צילום: דנה שרגא, משרד הביטחון

"יום הכיפורים" הבא? מי רואה, מי סוגר עיניים? מי יעז לעמוד בין הרמטכ"ל גדי איזנקוט, ואלופי המטכ"ל המוגנים על ידי שר הביטחון אביגדור ליברמן, לבין אלוף במיל' יצחק בריק, נציב קבילות החיילים הפורש, ולהכריע אם צה"ל מוכן וכשיר למלחמה הבאה. במילים מוכרות אחרות: כמה "נמוכה" ו"חסרת אחריות" הסבירות שצה"ל לא יהיה מסוגל להכריע את המלחמה הבאה. הסיפור הקשה הזה מתגלגל במערכות הביטחון ונספחיהן כבר כמה חודשים, אבל טרם נכנס (בגלל הפחד?) לשיח הציבורי.

בריק (70), לוחם שריון, בעל עיטור העוז ממלחמת יום הכיפורים, פרסם את הדוח העשירי והאחרון שלו כנציב הקבילות. הדוח חמור, מדכא ומפחיד. הוא כתב וגם דיבר על כשלים מערכתיים, על איכות נמוכה בדרגות הפיקוד, על מוכנות וכשירות מוטלות בספק, על חוסר בקרה שוטף על תהליכים, עיגול פינות, בעיות משמעת, בזבוז כספים, החלטות שגורמות "נזק אדיר" ועוד. כל זאת לצד הביקורת והחשיפה השוטפת של אלימות פיזית, הטרדות מיניות והשפלות בבסיסים.

"מאחר שדוחות מבקרי מערכת הביטחון מוסתרים מעיני הציבור", אמר אז בריק, "הדברים הפחות טובים בצבא מתרחבים והולכים וקיימת סכנה ש'יבלעו' את הטוב שנשאר". כשנשאל על רמת המוכנות למלחמה קרובה בדרום, השיב: "אני מעדיף שלא להשיב". על מה שמצא בדוחות הביקורת הפנימיים של מערכת הביטחון אמר: "אם אקריא לכם מקצת מהם, תיפלו מהרגליים". אחרי כמה שבועות של שקט חיצוני, בניסיון להרדים את הדוח, הצליחו כתבים צבאיים לשמר אותו בועט, והאלוף בריק המשיך לתקוף. הוא שלח מסמכים נוספים, מסווגים, לשר ולרמטכ"ל: שימו לב, הצבא לא מוכן למלחמה.

בכירי הצבא הגיבו בביקורת קשה על בריק. אישית ומקצועית. כשחברים בוועדת החוץ והביטחון בכנסת ושרים בקבינט התחילו לשאול שאלות מהוססות, שלח להם הרמטכ"ל מסמך שעליו חתומים אלופים במטכ"ל. כל אחד התייחס לתחומו, אבל המילים דומות: הצבא מוכן, רמת הכשירות גבוהה, בכל זירות המלחמה. בריק הגיב בדרישה לוועדת חקירה, שחבריה חיצוניים ובלתי תלויים. בסוף השבוע הזה ייצא הצבא בכל כוחו: בראיון ארוך עם האלוף קובי ברק, מפקד זרוע היבשה ("ישראל היום", 20.9, ומחר, 21.9). ברק מצהיר ותוקף: "צהל נמצא בכשירות שיא. הכשירות הטובה ביותר למלחמה בעשורים האחרונים. אנחנו מוכנים לכל סוג של מלחמה בכל גזרה ומי שטוען אחרת פשוט לא מבין את המקצוע". על ממצאי בריק, אמר: "אני לא נכנס לשיקוליו ולא רוצה לנתח את האישיות שלו". שיקוליו? האישיות שלו? כשזה מה שיש לצבא לומר 45 שנה אחרי המלחמה ההיא, אז...

מחלה פשטה ברכבת ישראל. השבוע התחיל בעשרות נהגי רכבת שהודיעו על מחלה, רכבות נוסעים בוטלו ונוסעים נתקעו. זו לא הפעם הראשונה ברכבת או בכלל בוועדים חזקים. לפני כשנתיים היו אלה עשרות טייסים באל על שחלו בפתאומיות ובאותו יום. שמא מגיפה? אחרי כמה ימים, חוזרים לעבודה כאילו לא כלום. אף רמאי לא פוטר, אף רופא שחתם על "פתק מחלה" לא נחקר ולא הועבר מתפקידו או הועמד לדין. הוועד מרוצה, ההסתדרות מחייכת והממשלה מפחדת.

זה נמשך כבר 70 שנה. 13.9.1948, סערה ב"מינסטוריונים" (מתוך "כובע טמבל", שבועון לענייני נוסטלגיה, היסטוריה, תרבות ומורשת עם ישראל בארצו): שר האוצר אליעזר קפלן מסר על כוונתו לשנות את התקציב החצי-שנתי שעמד על 10 מיליון לירות, הוא יקוצץ ב-40% ויעמוד על 6 מיליון לירות בלבד. "העניין עורר סערה בקרב השרים, חלקם אף איימו להתפטר", שר המסחר והתעשייה הודיע: "הקיצוץ יגביל את יכולתי למלא תפקידי נאמנה". שר האוצר השיב שאין ברירה, "הכנסות המדינה אינן מספיקות וללא הקיצוץ הנדרש לא תוכל הממשלה לקיים מטלותיה. בשלב זה על הממשלה למצוא את הדרך לתאם הוצאותיה על ההכנסות הצפויות ובמקביל לאתר מקורות הכנסה נוספים, כולל שינויים ותיקונים בפקודת מס ההכנסה". סופר מעריב דאז, דוד גלעדי (הסבא של ח"כ יאיר לפיד), שהה יום שלם עם עובדי קריית הממשלה בשרונה ופרסם כתבה. מתברר שהנושא שהכי העסיק את עובדי המקום היה דווקא עניין המזון והמשקה. כך כתב: "המסעדה היחידה שהייתה בקריה והיוותה מקום מפלט לעובדים לצורך שתיית כוס תה חם או אכילת כריך - נסגרה. עניין שהכניס את העובדים למצוקה, שכן אין להם את הלוקסוס שיש לשרי הממשלה, שנוסעים בצהריים במכוניותיהם לביתם לארוחה טעימה, ואחר כך חוזרים למשרד, או שלא... לא כך העובדים המסכנים, הנאלצים לעבוד עד 4 אחרי הצהריים ללא הפסקה".

תשע"ט. "שלטון החוק?" האם "נתפר תיק" לגל הירש כדי לחסל מועמדותו למפכ"ל? על ידי מי? מי הדליף פרטים מבדיקות פוליגרף של הניצבים הנוכחיים המועמדים לתפקיד מפכ"ל? למה? מי מוביל את ההתנגדות לבדיקת כל התיקים שניהלה עו"ד רות דוד בתקופתה כפרקליטת מחוז תל אביב? למה? האם שימור תיק במצב "פתוח", לאורך שנים, הוא נוהל קבע מכוון? למה? האם "נציבות הביקורת על התביעה", שאיכשהו משתנה שמה, ולא סתם, לנציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, הופכת לבחירתה הנוחה של "מערכת אכיפת החוק"?

גרפולוגיה. "נהג בעל 126 הרשעות קודמות שנתפס נוהג במהירות 196 קמ"ש זוכה מחמת הספק - אף אחד לא הצליח לפענח את כתב היד של השוטר שהפעיל את מד הלייזר - גם לא הוא עצמו" ("ידיעות אחרונות", היום 20.9.18).