אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16

אין דין ואין דיין בכל הנוגע לאופניים חשמליים, והאנשים ממשיכים להיפגע

אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק
אופניים חשמליים בשדרות רוטשילד / צילום: שאטרסטוק

נתוני משטרת ישראל מצביעים על כך שבכל יום נפגעים בממוצע 5 בני אדם מרכיבה על אופניים וקורקינטים חשמליים. גם צריך לזכור כי בשנים האחרונות עלו על כבישי ומדרכות הארץ יותר מ-100 אלף זוגות אופניים חשמליים, וגם הנהג העירני ביותר עלול שלא להבחין בהם כשהם מגיחים, לדוגמה, מאין כניסה או נכנסים לצומת באור אדום או מתפרצים לכביש בהפתעה.

הסכנה האורבת מרוכבי האופניים החשמליים מתגברת ביתר שאת ביום הכיפורים. ביום זה, מטבע הדברים, ימלאו הרחובות לא רק באופניים שמדוושים בהם, אלא בכלי משחית בדמות של אופניים חשמליים רבים, אשר הרוכבים עליהם (לעיתים קרובות ללא קסדה) לא עושים חשבון להוראות החוק בימי חול, קל וחומר כאשר כלי הרכב מושבתים ביום הכיפורים. במועד זה עלולים חלילה להיפגע לא מעט אנשים ההולכים לאורך הכביש ביום השבתון, כולל ילדים אשר אינם ערים לסכנה האורבת להם מרוכבי האופניים החשמליים.

המצב המשפטי הקיים היום הוא בבחינת לית דין ולית דיין, איש הישר בעיניו יעשה, וההפקרות שולטת - הרוכב אינו חייב ברישיון נהיגה, ובנוסף הוא אינו מבוטח בביטוח על-פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. היה ורוכב ייפצע או חלילה יפצע אדם אחר, הרוכב לא יפוצה, והנפגע ייאלץ לתבוע את הרוכב ולהוכיח את רשלנותו.

היום אין אכיפה להוראת החוק, שלפיה הרכיבה על אופניים חשמליים אסורה מתחת לגיל 16, אין אכיפה לגבי הגבלת המהירות של כלי רכב אלה. ויתרה מכך, דווקא האיסור לרכוב על המדרכה יש בו לגרום לסיכון חייהם של הרוכבים, שנאלצים להשתלב בתנועה הסואנת. ועל כך אף נאמר כי "אוי לי מיוצרי ואוי לי מיצרי" - ברכיבה על המדרכה מסכנים הרוכבים את הולכי הרגל וברכיבה על הכביש הם מסכנים את חייהם.

הפתרון היחיד ואין בלתו הוא שבילי אופניים מופרדים וכל עוד הדבר לא נעשה, לא ניתן יהיה להתגבר על הסכנה הנשקפת מהרוכבים, הן לעצמם והן לשאר עוברי הדרך.

סוף דבר, ניתן עם זאת לאכוף את החוק על הרוכבים, גם היום כאשר הם עדיין אינם חייבים ברישיון נהיגה, וזאת כעוברי דרך. כמו שהולך רגל עלול להיקנס אם יחצה מעבר חצייה באור אדום - כך גם ניתן לאכוף את החוק על הרוכבים, טרם חיובם ברישיון נהיגה. במיוחד יש להוריד מהכביש נערים שגילם פחות מגיל 16 (השאלה הכיצד ניתן להוכיח את גילם ללא תעודה מזהה), שעולים על אופניים חשמליים.

יש להתאים על אתר את הוראת החוק בנושא, כולל מתן אפשרות חוקית לשוטר או לפקח עירוני לא רק להוציא את האוויר מגלגלי האופניים, אלא אף להחרימם ואולי אף לגרוס אותם במקרים החמורים.

ולסיום, ראוי כי הציבור יקדש את יום הכיפורים ועדיף שיבלה את החג בבית הכנסת, ולא ישוטט בכבישים ובכך יסכן את חייו במפגש בלתי צפוי עם הרוכב המגיע בהפתעה ומשום מקום בבחינת רוצח שקט.

■ הכותב הוא יו"ר ועדת תעבורה של לשכת עורכי הדין בתל אביב.