מחירי הדירות עלו; מדד המחירים לצרכן נמוך מהצפוי

העלייה במחירי הדיור בחודש יולי ממשיכה את המגמה של החודשים האחרונים • מחירי הדירות במחוז הצפון עלו ב-2%, ואילו במחוז חיפה הם ירדו ב-0.6% • מדד המחירים לצרכן בחודש אוגוסט עלה ב-0.1%, בעוד שהצפי נע בין 0.2% ל-0.3%

דירות למכירה/ צילום: איל יצהר
דירות למכירה/ צילום: איל יצהר

אכזבה נוספת לאוצר: מדד מחירי הדירות לחודש יולי עלה בשיעור של 0.3% בלבד. מדובר בעלייה קטנה, לאחר שבתחילת השנה מדד מחירי הדירות החודשי העיד על ירידה קלה. עם זאת, באוצר מעדיפים להדגיש את הנתון השנתי, לפיו מתחילת השנה המחירים ירדו ב-0.5%.

בכל הנוגע למדד הדירות על פי מחוזות, נרשמה מגמה מעורבת. במחוזות ירושלים, צפון, מרכז ומחוז תל-אביב מעידים הנתונים על עלייה, בעוד במחוזות חיפה והדרום מדובר דווקא על ירידה.

המחוז שבו נרשמה הירידה המשמעותית ביותר הוא מחוז חיפה עם ירידה בשיעור 0.6%. המחוז בו נרשמה העלייה המשמעותית ביותר במחירי הדירות הוא מחוז צפון, עם עלייה בשיעור 2%. במחוז ירושלים נרשמה עלייה בשיעור 0.4%.

במחוז מרכז נרשמה עלייה בשיעור 0.1%, במחוז תל-אביב עלייה בשיעור 0.5% ובמחוז דרום נרשמה ירידה בשיעור0.1%.

גם מדד הדירות החדשות, מדד המשלב דירות חדשות למכירה בשוק החופשי ודירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן, נרשמה עלייה בחודש יולי. מדובר בעלייה בשיעור 0.3% אחרי שגם בחודשיים האחרונים נרשמה עלייה בנתון זה. שיעור הדירות המוזלות מכלל הדירות החדשות במדד עמד בחודש יולי על 29.5%, גבוה יותר מהנתון בחודש הקודם.

נציין כי בראייה שנתית של 12 החודשים האחרונים, נרשמה ירידה במדד מחירי הדירות בשיעור של כ-0.5%. הירידה הזו היא הירידה המשמעותית ביותר באותה התקופה בשנים האחרונות, אולם באותה נשימה נזכיר כי ביולי 2017 רשם מדד מחירי הדירות עלייה של קרוב ל-1%. לאחר שבחודש הקודם העלייה השנתית התאפסה, כל עוד מדד מחירי הדירות הנוכחי לא רשם עלייה דומה, הנתון השנתי מעיד על ירידה. באוצר מתמקדים בנתון זה ולא בנתון החודשי, אולם הנתונים החודשיים מעידים על המגמה טוב יותר.

בחינת נתוני מדד מחירי הדירות אחורנית מעיד כי העדכונים שנעשו לא שינו את התמונה הגדולה. נתוני הלמ"ס מתפרסמים כנתונים ארעיים שעוד מתעדכנים אחורנית. על פי העדכון שנעשה היום, במדד מחירי הדירות, נתוני מאי-יוני הפכו מעלייה של 0.9% בחודש לעלייה בשיעור 0.8%.

נתוני אפריל-מאי שהעידו על אפס שינוי נותרו על אותה התוצאה, והנתון המתייחס לתקופה של מארס-אפריל (2018) עלה מעט: מ-0% שינוי לעלייה מזערית של 0.1%.

בכל הקשור לשינוי בדיעבד של נתוני המדד המחוזי, במחוז ירושלים העלייה שנרשמה בחודש הקודם (0.8%) התעדכנה לעלייה משמעותית יותר בשיעור 1.1%. העלייה שנרשמה בחודש הקודם במחוז צפון (0.2%) התאפסה לאפס שינוי במחיר.

ירידה שנרשמה במחוז חיפה (ירידה בשיעור 0.8%) הפכה לירידה בשיעור 0.5%, עלייה במחוז המרכז שעמדה על 0.6% הפכה לעלייה בשיעור 0.8%, העלייה המשמעותית בתל-אביב שעמדה על 2.2% התמתנה לעלייה בשיעור 1.5% בלבד והעלייה במחוז הדרום שעמדה על 0.7% בפרסום של החודש הקודם התעדכנה כעת לעלייה בשיעור 0.6%.

בשורה התחתונה נראה שלאחר ירידות שנרשמו במדד מחירי הדירות בתחילת השנה, מה שהעיד על אפשרות של שינוי במגמת מחירי הדירות, בארבעת החודשים האחרונים המדד מעיד שוב על עלייה. לא משמעותית אמנם, אך עדיין המגמה היא כלפי מעלה.

במשרד האוצר ובמטה הדיור באוצר בחרו היום, כצפוי, להתמקד בנתון שמעיד על ירידה - הנתון השנתי שהראה כאמור על ירידה בשיעור 0.5% במחיר הדירות. ממטה הדיור באוצר נמסר היום כי: "על פי דיווחי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הירידה השנתית במחירי הדירות עומדת על חצי אחוז.

"זוהי הירידה החדה ביותר מאז שנת 2007. מדובר בשינוי מגמה חד וברור שאינו משתמע לשתי פנים לאחר שנים בהן קצב העלייה השנתי היה גבוה ולעיתים אף דו ספרתי. בניכוי האינפלציה, הירידה השנתית אף מתעצמת ומסתכמת ב2%. תוצאות חיוביות אלו מגיעות לאחר שלוש וחצי שנים של עבודה מאומצת ומשותפת של כלל גורמי הממשלה ושבירת שיאים לאורך כל שרשרת הייצור: התכנון, השיווק וכמות העסקאות". גם שר האוצר משה כחלון התייחס לנתונים בעמוד הפייסבוק שלו וכתב: "נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חושפים: ירידת המחירים השנתית הדרמטית ביותר מאז שנת 2007. מחירי הדיור בירידה. זו עובדה".

כאמור, ב-12 החודשים האחרונים לעומת 12 החודשים שקדמו להם המדד אכן מעיד על ירידה, אך ארבעת החודשים האחרונים מעידים דווקא על עלייה במחירי הדירות. רק החודשים הבאים יעידו האם מחירי הדירות אכן ישתנו שוב כיוון ויעידו על ירידה, או שמה המצב יהיה הפוך. בכל מקרה, מיעוט העסקאות בענף מאז תחילת 2017 מקשה לקבל תמונה אמיתית על שיעור הירידה או העלייה במחירים, ובעוד אין ספק שענף הנדל"ן עובר טלטלה, קשה לדעת לאן הולכים המחירים.

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.1%

במקביל, מדד המחירים לצרכן רשם בחודש אוגוסט עלייה של 0.1%, כך מעדכנת היום (ו') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מדובר בקצב נמוך יותר מהציפיות, זה החודש השני ברציפות. לאחר העדכון מגיע קצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים ל-1.2%.

עליות בולטות נרשמו במחירי התרבות והבידור (2.1%), מדד שכר הדירה רשם עלייה של 0.2% וסעיף הדיור כולו עלה ב-0.4%. ירידות בולטות נרשמו במחירי הירקות והפירות הטריים (2.5%), הלבשה והנעלה (1.7%) ותקשורת (1.2%).

הציפיות בשווקים ערב פרסומו היו למדד של בין 0.2% ל-0.3%, זאת לאחר שמדד יולי שנותר ללא שינוי היה נמוך בשתי עשיריות האחוז מהציפיות בשווקים. אחת הסיבות העיקריות למדד הנמוך ביולי הייתה העצירה בהתייקרות מחירי השכירות של דירות, שרשמו מתחילת השנה ועד יולי עלייה של כ-3%, בחישוב שנתי.

יונתן כץ מלידר מסר בתגובה לנתון המדד כי "העלאת הריבית מתרחקת. מדד אוגוסט הפתיע כלפי מטה (0.1% לעומת התחזית שלנו של 0.3%), בעיקר בשל המשך התמתנות במחירי השכירות ל-1.9% ב-12 החודשים האחרונים, מ-2.2% ביולי ו-3.3% ביוני. התמתנות זו מאד משמעותית בשל המשקל הרב במדד. עקב כך, אינפלציית הליבה ירדה אל מתחת ליעד של בנק ישראל (0.9% ב- 12 החודשים האחרונים באוגוסט מ-1.0% ביולי). בנוסף, בהתחשב לייסוף החד בשקל מאז החלטת הריבית האחרונה בשיעור של כ-2%, קשה לצפות להעלאת ריבית לפני אמצע 2019. בינתיים מחירי הדירות לרכישה זוחלים כלפי מעלה: ב-0.3% בסקר האחרון לאחר 0.8% לפני חודשיים, אך עדיין אין סימנים התחממות של ממש בשוק הדיור".

מדד המחירים האחרון לפני ישיבת הריבית האחרונה של פלוג

מדד המחירים של אוגוסט מעורר עניין יוצא דופן בשווקים משום שהוא מתפרסם לפני ישיבת הריבית האחרונה של הוועדה המוניטרית של בנק ישראלשתהיה בראשותה של הנגידה הנוכחית ד"ר קרנית פלוג. בעקבות איתותים שהכניס בנק ישראל לניסוח הודעת הריבית הקודמת, התחזקו מאד ההערכות כי פלוג מבקשת לנצל את החלטת הריבית הקרובה שתתפרסם בתחילת אוקטובר. זאת כדי להעלות את ריבית בנק ישראל מהשפל ההיסטורי שאליו הוריד אותה הבנק במארס 2015 - בשיעור 0.1%. צעד כזה יסייע למחליפה העתידי של פלוג להמשיך בהעלאות ריבית ובהחזרת המשק ל"מצב נורמלי".

האפשרות שפלוג תתמוך בהעלאת הריבית תלויה במידה רבה בציפיות האינפלציה ובקצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים, כמו גם בשער החליפין של הדולר מול השקל.