גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה עושים כאשר 60 דונם בתל-אביב שייכים ל-800 בעלים?

נכסים רבים בארץ רשומים ב"מושע", כלומר עם ריבוי בעלים וללא רישום של חלקות מסוימות על שם הבעלים ● כעת רוצה עיריית תל-אביב להסדיר את המצב בשכונת שפירא בדרום העיר, אולם ספק אם זה מה שיציל את השכונה

שכונת שפירא בתל-אביב / צילום: גיא נרדי
שכונת שפירא בתל-אביב / צילום: גיא נרדי

לאחרונה דנה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של עיריית תל-אביב בשתי תוכניות המציעות הסדרה למתחמים גדולים בשכונות שפירא ועזרא, שבהן הקרקע רשומה כ"מושע", כלומר, ללא פרצלציה וללא רישום של בעלות או שיוך של החלקות.

שכונת שפירא נוסדה בשנת 1924 בשטח העורף החקלאי של יפו. יותר ממחצית המבנים בשכונה נבנו לפני קום המדינה ובשנות ה-60. הבנייה היא ברובה צמודת קרקע, עד שלוש קומות. חלק גדול מהמבנים במצב פיזי רעוע. לפי נתוני עיריית תל-אביב משנת 2014, בשכונת שפירא קיימות כ-3,568 יחידות דיור בשטח ממוצע של כ-60 מ"ר ליחידה. אוכלוסיית השכונה מונה בין 7,000-9,000 איש והמצב הסוציו-כלכלי שלהם הוא נמוך.

הנתונים האלה, המבוססים על סקרי הלמ"ס, מוגבלים באמינותם. בשכונה יש מהגרי עבודה רבים, שוהים לא חוקיים, דירות מפוצלות, מבני מלאכה שהוסבו למגורים ובנייה לא מוסדרת. בשנים האחרונות השכונה הפכה לאופנתית עבור צעירים ילידי הארץ שרוצים לגור בקרבת מרכז תל-אביב וגם עבור משקיעי נדל"ן. כרבע מהמקרקעין של השכונה, בסך של כ-145 דונם, מאופיין בחלקות "מושע".

תוכנית תא/מק/4455, שהוצגה השבוע בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל-אביב היא יוזמה של העירייה, המבקשת להסדיר את אחד ממתחמי המושע בשכונת שפירא. גודלו של מתחם זה כ-60 דונם וגבולותיו שדרות חכמי ישראל מצפון, ממערב רחוב רבי מאיר בעל הנס/חכמי אתונה, מדרום דרך קיבוץ גלויות וממזרח רחוב שיפר, ובו כ-800 בעלים. רוב הבעלות בשטח היא פרטית, וחלק קטן ממנה שייך לעיריית תל-אביב ורמ"י. מבין הבעלים הפרטיים יש שאינם תופסים חזקה בפועל ויש המתגוררים במתחם.

בעיריית ת"א אמרו: "עיריית ת"א רואה חשיבות רבה בפירוק חלקות המושע, מהלך שיאפשר לתושבים לרשום את קניינם הפרטי בטאבו, באופן עצמאי ובלתי תלוי. לצורך כך הקצתה העירייה משאבים כלכלים וכוח אדם רב כשיעדה הוא פירוק כל חלקות המושע בעיר, עד 2020. הצורך בעריכת תכניות הרה-פרצלציה הוא צורך שהוצג גם ע"י התושבים עצמם, במסגרת מפגשי שיתוף ציבור ובמסגרת תוכניות האב לשכונות.

"עבודה בפינצטה"

אדריכלית התוכנית היא פרופ' איילה רונאל, המתמחה בתכנון "חברתי". לדברי רונאל, אפשר לתפוס תוכנית להסדרת מושע כעבודה טכנית, אך למעשה האתגר הוא חברתי. "יש כאלה שתופסים יותר שטח ממה שרשום בטאבו ויש כאלה פחות, ויש כאלה שבכלל לא נוכחים. היה לנו חשוב לא לפנות אף אחד, לא להרוס בתים, לא להזיז גדרות וגם לא לשים עוד יחידת דיור על גג של מישהו. זה אומר שכל מערכת הפינוי והפיצוי השלילי (כלומר, לקחת מאדם שתפס שטח לא לו. ג.נ) ומציאת פתרונות לכאלה שלא נוכחים ויש להם בעלות בקרקע הם באחריות המתכנן.

"אנחנו מדברים על אזורים מאוד צפופים, עם חלקות מאוד קטנות. זו עבודה בפינצטה. זו הדרך הכי נכונה ומשמעותית לשמר את האופי של המקום. זה אומר שאם שכונות התקווה, עזרא, או שפירא, נוצרו כתוצאה מאיזה קונסטלציה של בעלים אחד שקנה ופיצל, הרי שבאמצעות שימור הבעלויות אתה מייצר את השימור הכי טוב של אופי השכונה. אחר כך באה הגדרת אופי המקום באמצעים פיזיים", היא אומרת.

אחד האתגרים שאיתם צריכה התוכנית להתמודד הוא פיצוי לבעלי זכויות בקרקע שאין להם מבנה בתחומה. רונאל מסבירה שהפתרון הוא בנייה של שני מגדלים בגובה 15 קומות במפגש הרחובות קיבוץ גלויות והר ציון, על מגרש שהוא חלק מהשטח: "לא רצינו לשים את בעלי הקרקע הלא-נוכחים על ראש של מישהו אחר, ולכן מצאנו שנכון יהיה לרכז זכויות בדרך קיבוץ גלויות".

למה בעצם לשמור על האופי הקיים של השכונה, ולא להרוס כליל ולבנות משהו חדש?

"אני חושבת שהטרפת של הנדל"ן, של המקדמים, היא בלתי נסבלת ואנחנו מייצרים קטסטרופות. הדבר הכי חשוב היום זה המקדמים - כמה דירות חדשות במקום כמה דירות ישנות. התוכנית הזו לא מדברת על מקדמים. היא מדברת על אנשים, על חיבור למקום ועל אופי של שכונה. יש פה מהלך של שימור מרקם ואופי.
"בגדול, אחרי שיהיה פירוק של המושע, העצמאות תעבור לידי האנשים ואם ירצו הם יוכלו להתארגן ולשנות את התוכנית. ההישג הגדול הוא שהם יקבלו בעלות על הקרקע".

האזור יישאר עני

פרופ' רונאל לא רוצה לדבר על מקדמים או על מכפילי ציפוף, אבל היא גם לא מציעה פתרון מעשי לשינוי המצב הקיים. אזורי המושע הם תמיד מתחמים מבולגנים ומוזנחים שבהם דירות קטנות ורעועות עם תשתיות ברמה נמוכה. נקודת המוצא של עיריית תל-אביב היא שימור המרקם הנמוך ברוח "כפר עירוני", רק שאף אחד לא מעלה על דעתו לברר מה זה בכלל אומר בפועל. שהרי, בסיטואציה הנוכחית אין לבעלי הזכויות במגרשים הזעירים ובדירות הקטנטנות שום תימרוץ להשקיע הון בשיפוץ. כמו שזה נראה כרגע, המושע תבוטל והנכסים ירשמו על שם הבעלים בטאבו ועדיין, האזור הזה יישאר עני ומסכן.

מהעירייה נמסר: "תוכניות לפירוק מושע מציבות אתגרים תכנונים ושמאיים מורכבים ועל כן אין לכרוך בהן יומרות תכנוניות נוספות.

"תהליכי פיתוח ופעולות תכנוניות ראויות יבוצעו כהמשך ישיר לתוכניות הרה-פרצלציה באופן מבוקר ומידתי בשיתוף תושבי השכונות.

"במקביל לעריכת התכניות לפירוק חלקות המושע, מקדמת העירייה מספר רב של פרויקטים של התחדשות עירונית בשכונות המזרח והדרום".

רישום במושע פוגע גם בשווי של הנדל"ן

פירוש השם מושע בערבית, הוא "שותפות". מקור המנגנון הזה נוצר בעבר כאשר הבעלות על הקרקע הייתה קהילתית והנהגת הכפר או החמולה חילקה את הקרקעות שבחזקת הכפר בין בני הכפר או החמולה, או כשכמה יורשים ירשו יחד נכס.

גם אם השותפות לא מעידה בהכרח על חלוקה קשוחה, היא מלמדת על ניהול מתקדם של הקהילה את משאבי הנדל"ן. השיטה הייתה מותאמת לצורכי עובדי האדמה ובמידת הצורך בוטל העיבוד בשיטת המושע אפילו על ידי הפלאחים בעצמם.

השיטה הזו, שהיא המצאה מימי שלטון הטורקי, מייצרת לא מעט עוולות וחוסר שוויון והיא גם מקשה מאוד גם על מכירה, קנייה ומשכון של הנכסים המצויים בתחומי המושע.

השמאי איציק רפאל, ממשרד שמאי המקרקעין קמיל, טרשנסקי, רפאל, מספר שהמושע נפוצה בכל רחבי הארץ ושמבחינה נדל"נית זו סיטואציה פחות מוצלחת. "ברגע שאתה מכניס לנדל"ן, ולא משנה אם זה מבנה או מתחם, יותר מגורם אחד שלא מאותו משפחה, הרי שאין אינטרס אחד. אנחנו כשמאים מביאים בחשבון במקרים כאלה הפחתות שווי שמגיעות מדחייה בהכנת התוכנית, במימוש הזכויות או בענייני המכר.

"באזורי דרום ומזרח תל-אביב ערך הנכס מגלם את העובדה שמדובר במושע. הבנקים יודעים שלכל נכס יש שותפים רבים ולכן לא נותנים משכנתא, או מימון מלא. אי-הוודאות משפיעה על השווי", הוא אומר.

עו"ד צבי שוב מספר על מקרה שבו הוא מעורב כעת, הקשור לתוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה העובר בדרך ההגנה במזרח תל-אביב. הקמת קו הרכבת תהיה כרוכה בפינוי של בתים אחדים ובהפקעה של שטחים. "אנחנו מייצגים את בעלי הקרקעות הנמצאות לצד הדרך שרשומות כמושע. מדובר בחלקות גדולות שבהן מתגוררים אנשים בבתים, אך אין שום חלוקה מוסדרת.

"נת"ע, המופקדת על הקמת הרכבת הקלה, ביקשה שכתנאי לתשלום פיצויים נוכיח שמי שגר בבתים הם באמת הבעלים. הצלחנו להראות שהיו תב"עות של עיריית תל-אביב שנתנו זכויות בנייה ושאנשים קיבלו רישיונות עסק ושילמו ארנונה על בסיס תצהירים ולא על בסיס הוכחת זכויות עם חלוקה מסודרת", הוא מספר.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא התחתית" ו-"שנת הסטארט-אפ": באינטל רוצים ש-2024 כבר תסתיים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם