על רקע חוק הלאום: נתניהו נפגש שוב עם נציגי העדה הדרוזית

זו הפעם השלישית מאז יום חמישי שראש הממשלה נפגש עם נציגים מן העדה הדרוזית בישראל • נתניהו מנסה להתמודד עם הביקורת שהוא מקבל מהמגזר נגד חקיקת חוק יסוד הלאום • מוקדם יותר, בישיבת הממשלה, ניסה נתניהו להאשים את השמאל בישראל ביצירת הפילוג עם הדרוזים, דברים שלוו מיד בסרטון וידאו בעמוד הפייסבוק שלו

נתניהו וקרא נפגשים עם ראשי מועצות מן המגזר הדרוזי / צילום: לע"מ, קובי גדעון
נתניהו וקרא נפגשים עם ראשי מועצות מן המגזר הדרוזי / צילום: לע"מ, קובי גדעון

בפעם השלישית מאז יום חמישי, נפגש ראש הממשלה נתניהו הבוקר (א') עם ראשי מועצות מן המגזר הדרוזי "כחלק מהשיחות שהוא מקיים עמם בימים האחרונים" כפי הודעה לתקשורת ששיגרה לשכתו.

נתניהו מנסה להתמודד עם הביקורת הרבה המושמעת בימים האחרונים נגד חקיקת חוק יסוד הלאום. ביום ה' נפגש עם חברי הכנסת שעתרו נגדו לבג"ץ, אכרם חסון מכולנו, חמאד עמאר מישראל ביתנו והשר איוב קרא ממפלגתו. ביום שישי זימן אליו את מנהיג העדה הדרוזית, השיח' מואפק טריף.

היום, ביחד עם שר התיירות יריב לוין ושר התקשורת איוב קרא נפגש נתניהו עם ראשי רשויות דרוזים (אך בהודעה שיצאה לתקשורת לא צוין מי הם הנוכחים שהוזמנו אליו).

בפגישה אמר להם נתניהו: "ישנם ניסיונות בלתי פוסקים לבטל את הגדרתה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי. חוקקנו את חוק הלאום כדי להבטיח שישראל תשאר מדינת הלאום של עמנו - זאת תכלית הקיום של המדינה. החוק לא גורע כהוא זה מזכויות הפרט של אף אחד, הוא נועד לעשות את האיזון המשפטי הדרוש שהגיע הזמן לעשותו על מנת להבטיח את צביונה של מדינת ישראל. אתם מתארים תחושות אמיתיות ואנחנו נדרשים לפתרון. אני אמשיך בהתייעצויות, נקים צוות בראשות ראש הסגל יואב הורוביץ ונביא בהקדם המלצות לפעולות שיחזקו את הקשרים החשובים בינינו".

יותר מוקדם בישיבת הממשלה האשים נתניהו את השמאל בישראל ביצירת פילוג עם הדרוזים. "השמאל הישראלי צריך לעשות חשבון נפש. הוא צריך לשאול את עצמו מדוע מושג יסוד של הציונות 'מדינת לאום יהודית של עם ישראל בארצו' הפך אצלו למושג גס, למלה גס, לעיקרון שיש להתבייש בו. אנחנו לא מתביישים בציונות. אנחנו גאים במדינה שלנו, בהיותה בית לאומי לעם היהודי, המקיימת בהקפדה שאין גדולה ממנה את זכויות הפרט של כלל אזרחיה".

את הדברים הללו, המאשימים את השמאל בחקיקת חוק יסוד הלאום (שהובל על ידי הליכוד) - ליווה גם באופן מידי סרטון וידאו בעמוד הפייסבוק של ראש הממשלה.

יצוין שעל אף ההכרזות על הקמת צוות מיוחד בראש ראש הסגל וממלא מקום מנכל משרד ראש הממשלה - יואב הורביץ - הממשלה הנוכחית כבר העבירה ב 2016 החלטה מפורטת, החלטה 959 שהיא תכנית לפיתוח והעצמת היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים לשנים 2016-2019.

בנוסף בחודש מאי 2018, עברה בשלוש קריאות הצעת חוק 'יום לציון תרומתה ופועלה של העדה הדרוזית'. הדברים הללו היו ידועים ומוכרים לכל הנציגים הדרוזים אשר הופיעו בפני ועדת חוק יסוד הלאום ושטחו את טענותיהם בנוגע לחוק.

ח"כ אכרם חסון (כולנו) אמר אתמול כי לאור ההודעות ממשרד ראש הממשלה, לפי הן אין תכנית לשנות את חוק יסוד הלאום "החלטתי להחרים את הישיבה עם ראש הממשלה".