גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טו בי או נוט טו B2B: כך הופכים שיווק לעסקים לאטרקטיבי

בעשירייה הפותחת של המותגים המובילים בעולם נמצאות חברות המשווקות לעסקים - מגוגל ועד מיקרוסופט ● רוב מוצרי ה-B2B, כמו מחשוב ענן, פתרון אנליטיקס או מערכת אחסון, מגיעים באריזה הכי משעממת ובלתי אטרקטיבית ● איך בכל זאת החברות הללו זוכות להצלחה ולשווי של מיליארדים? מתברר שגם כאן יש מקום חשוב לקריאטיביות ● מדד המותגים

אייל מרקוס /  צילום: פרסטו נאג'י
אייל מרקוס / צילום: פרסטו נאג'י

בעולם השיווק והפרסום, מותגי (B2B (Business to Business נחשבים בטעות לאחות הכעורה של הכלה היפה, (B2C (Business to Consumer. זו שעומדת מבוישת ליד הכלה הזורחת, ושדודותיה מסתכלות עליה ברחמים. ולא בצדק.

עולם ה-B2B הרבה יותר סקסי ומאתגר ממה שמיוחס לו. הוא גם נמצא מסביבנו, בכל פינה, בלי שאנחנו שמים לב. מותגי B2B עומדים מאחורי הרוב הגדול של מותגי ה-B2C ומספקים להם את התשתית שבעזרתה אנחנו בסוף השרשרת אוכלים, שותים, מדברים בטלפון ולמעשה עושים כל פעולה אחרת.

כ-20% מ-100 המותגים הנבחרים ברחבי העולם הם מותגי B2B. בעשירייה הפותחת של המותגים בעולם תמצאו זה שנים רבות את מיקרוסופט (בת 43 שנים) ואת IBM (בת 107 שנים). גם חברות שנדמה שהן B2C קלאסי, כמו גוגל, הן חברות B2B בארון. גוגל עושה למעלה מ-80% מרווחיה השנתיים ממוצר B2B - מערכות פרסום המציעות לעסקים אפשרות לפרסם לגולשים מוצרים ושירותים.

רוב האקזיטים הכי גדולים בהיסטוריה של ישראל היו של מותגי B2B. ריטליקס, כרומטיס, מרקורי ו-Trusteer הן רק חלק מהדוגמאות הגדולות. לאחרונה נמכר אחד מעשרת המותגים הגדולים בעולם הפיתוח והייצור של טעמים לתעשיית המזון והמשקאות - פרוטרום הישראלית, עם תג מחיר של 6.4 מיליארד דולר.

איך חברות B2B זוכות להצלחה בעולם תחרותי? איך הן מגיעות לשווי של מיליארדים? ההצלחה של חברת B2B תלויה, ממש כמו הצלחת חברת B2C, באיך שתופסים את המותג שלה. ואולי אפילו יותר.

רוב מוצרי ה-B2B מגיעים באריזה שאינה מושכת. אף אחד לא ישלח יד אל המדף ויכניס לעגלה חבילה של מחשוב ענן, פתרון אנליטיקס או מערכת אחסון בגלל העטיפה הקורצת. המוצרים עצמם של החברות השונות נבדלים זה מזה במאפיינים טכניים שקשה להבין, או שלמען האמת - הם כלל לא נבדלים זה מזה. תפיסת המותג היא שעשויה להכריע בסוף האם לקוח B2B יבצע רכישה במיליוני דולרים או לא.

אינטל וה"בפנוכו" של הטכנולוגיה

בסוף 2015 חברת IBM הוותיקה החליפה את אסטרטגיית המותג שלה מ-Smarter Planet ל-Cognitive Business. השינוי החכם רוכב ומנסה להוביל את המרוץ העז בעולמות הבינה המלאכותית, מחשוב הענן ועיבוד המידע. IBM משדרת לכל השוק שלא מדובר רק באסטרטגיה עסקית, אלא בחזון אמיתי. המטרה - חשבת AI, ענן או DATA? חשבת IBM. היא השיקה את המיתוג החדש בקמפיין שבו פלטפורמת הבינה המלאכותית "ווטסון" שוחחה בסרטונים עם אגדות דוגמת הזמר בוב דילן. (גילוי מלא: IBM ישראל היא לקוחה שלנו)

אינטל, עוד מותג-על בעולם ה-B2B, הבינה לפני מספר שנים שהדור שגדל עכשיו כנראה כבר לא ישתמש במחשבים כפי שאנחנו מכירים אותם. התובנה גרמה לאינטל להטות את ההגה בחדות לפיתוח ויצירת הכנסות ברובוטיקה, IOT, רכבים (מה שמסביר את רכישת Mobileye) ובעיקר לעולמות של תשתית לעיבוד מידע. החזון, כפי שמגדירים ומחצינים באינטל: If it's smart and connected, it's best with Intel. בעולם שהולך ומחבר לעצמו, אינטל ממתגים עצמם כטובים ביותר ב"בפנוכו" של הטכנולוגיה.

מיתוג אומר שככל שהצרכן מזהה את המותג יותר, ככל שהוא נמצא איתו יותר באינטראקציה וככל שהוא חש אליו רגש חיובי יותר - כך הוא מאמין במותג יותר. וככל שאני מאמין במותג יותר, יותר סביר שאני אבחר בו במסע הקניות הבא שלי. זה נכון לקניות בסופר, וזה נכון למוצרי סייבר.

אותו ישראל ישראלי שהולך לקניות במרכול בחמישי בערב, הוא זה שבחמישי בבוקר חתם על הזמנת רכש להגנת סייבר במיליוני דולרים. תשאלו אותו מי המובילה בשוק, מי הידועה ביותר בחדשנות וביעילות שלה, סביר מאוד שהוא יגיד צ'ק פוינט, המותג החזק ביותר בעולם הסייבר הארגוני.

אנגלה מרקל ארנולד שוורצנגר וקרייג בארט עם הרובוט מרווין / צילום: רויטרס Fabrizio Bensch

ההצלחה המחשמלת של GE

בגלל גבולות הגזרה המאוד הדוקים ודי משמימים, מיתוג בעולמות ה-B2B דורש קריאטיביות ודיוק הרבה יותר גדולים מאשר בעולמות ה-B2C. מיתוג של B2B דורש אופי אחר של קופירייטר, מעצב ואיש דיגיטל, אופי אחר של מנהל פרסום. ואם אני אשאל מה לדעתך חברת GE עושה, סביר שהתשובות ינועו בין "לא יודע" ל"חשמל?". GE, הגלגול העסקי של החברה שהקים תומס אדיסון, עושה היום הרבה מאוד דברים, ודואגת שמי שצריך - ידע.

המשימה של GE, כך היא מגדירה, היא "To usher in the next industrial era and to build, move, power, and cure the world".

כחלק ממלאכת המיתוג של GE, היא השיקה בסוף 2015 סדרת פודקאסט פורצת דרך בשם "The Message". הפודקאסט הבדיוני, שמנה שמונה פרקים, עסק בקריפטוגרפים שחוקרים תשדורות חייזרים מוזרות. הוא זכה להצלחה אדירה בעולם.

ממש כמו בעולמות ה-B2C, קשה למדוד את האימפקט של המיתוג על המכירות, אולם מחקרים שנעשו, כולל בדיווח של פורבס מלפני מספר שנים - מותגי B2B חזקים הציגו ביצועים טובים ב-20% יותר ממותגי B2B חלשים. בשנים האחרונות האסטרטגיה והטקטיקות של מותגי B2B עושות שימוש הולך וגדל בדיגיטל, מתוך התובנה (השותפה לעולמות ה-B2C) שהיום מקבלי ההחלטות מתחברים למותגים דרך האתרים ודרך ערוצי המדיה החברתית, ופחות דרך אנשי מכירות כמו פעם. כך למשל, חברת MarketStar שמציעה לארגונים שירותי מכירות באאוטסורסינג, רכבה בסוף 2017 על טרנד הזומבים המחודש בטלוויזיה ובקולנוע, והפיצה לכל עבר התייחסות לטיפול בלידים בארגון כמו טיפול בזומבים.

ולסיכום - למרות שהם חבויים בצללים, למותגי B2B השפעה מכרעת על ההתנהלות של כולנו. וממש כמו מותגי ה-B2C, האחות היפה, גם בעולמות ה-B2B מיתוג חזק מביא להצלחה גדולה, ולשידוך ראוי.

■ הכותב הוא מנכ"ל חברת "ספלאש - שיווק דיגיטלי חכם"

עוד כתבות

ההפגנות בקמפוסים בארה"ב העירו את תעשיית הפייקים

המחאות בקמפוסים הפכו לוויראליות. אבל לא כל מה שפרסמו עליהן נכון ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

מימין: אריאל ארליך, יריב לוין, עוזי פוגלמן, רון סולקין / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: אלכס קולומויסקי־ידיעות אחרונות, דוברות הרשות השופטת, איל יצהר

האינטרסים והדילים: מאחורי הקלעים של הוועדה לבחירת שופטים

עשרות שופטים ורשמים חדשים מונו בשבוע שעבר, צעד הכרחי לאור העומס הכבד על מערכת המשפט ● הפשרות שנאלצו לעשות בוועדה כדי לזכות במינויים החדשים, ההישגים של הקואליציה, השריף החדש בנגב והמשמעות הנעלמת של המילה "זמני" ● חמש הערות על בליץ המינויים

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

אניית הקרב Hessen, בשובה מהים האדום לגרמניה / צילום: Reuters, Sven Eckelkamp

הגרמנים נסוגו, החות'ים השתכללו: כוח המשימה האירופי בים האדום מקרטע

דברי האדמירל היווני שעומד בראש כוח המשימה האירופי, שדלפו לתקשורת הזרה, חשפו כי הכטב"מים שמשגרים החות'ים מתגברים על ההגנות האוויריות, ושעם שלוש ספינות בלבד, הוא לא יכול למלא את המשימה ● בינתיים, מספר הספינות העוברות במצרי באב אל–מנדב צנח

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

דורון ארזי, אסף וונד, אודי מוקדי / צילומים: ליאורה כץ, איל יצהר, דיויד שפר

שתי חברות ישראליות פרסמו דוחות בוול סטריט, ונפלו בסוף השבוע

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● היפו צללה בכ-17% בעקבות מימושים ● סייברארק צללה למרות שהציגה דוח חזק עם תחזית חיובית ● ומניות רדקום וסרגון עלו בעקבות דיווחים על חוזים חדשים

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

לספר לדור הצעיר את סיפור השואה אחרי ה-7 באוקטובר - זו לא רק זכות, אלא חובה

השנאה כלפי מדינת ישראל מרימה ראש בכל כמה דורות ● לצד האסונות טבועה בנו, כחלק בלתי נפרד מה-DNA שלנו, היכולת המופלאה והחוסן לקום מהאסון הכי גדול ולהצליח לעשות ממנו נס ● גם הפעם, הדור הצעיר הוא שיכתבו את פרק התקומה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק עלה בכ-1.2% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● אלון מאסק ממליץ לוורן באפט איזו מניה לקנות ● IBI בית השקעות: הירידה באינפלציה תאפשר ל-ECB להפחית את הריבית ביוני ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" • בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% • באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בתמחור חסר עמוק"

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"