היפוך מגמה? מחירי הדירות החדשות עלו במאי ב-1.6%

אחרי ירידה רצופה של 4 חודשים ובמצטבר ירידה של 5%, עלו מחירי הדירות החדשות עלו ב-1.6%, בעוד מחירי הדירות כולן נותרו ללא שינוי • האינפלציה מתחילת השנה 0.8% • האוצר: החישובים שלנו מראים שמחירי הדיור ירדו

דירות למכירה בת"א / צילום  שלומי יוסף
דירות למכירה בת"א / צילום שלומי יוסף

בהתאם לתחזיות המוקדמות מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.5%. מתחילת השנה עלה המדד ב-0.8% וב-12 החודשים האחרונים עלה המדד ב-0.5%.

מדד מחירי הדיור נותר ללא שינוי כשמחירי הדירות החדשות עלו ב-1.6%. יש לציין כי בעדכון הקודם לחודש אפריל ירדו מחירי הדירות החדשות במצטבר ב-5% ובאפריל בלבד ירדו המחירים ב-1.2%.

נזכיר שוב כי בחודשים האחרונים מדד מחירי הדירות רשם ירידה חודש אחר חודש, והציפייה הייתה שגם בחודש הנוכחי תירשם ירידה נוספת. עם זאת, חשוב להזכיר כי מדובר בנתון ארעי שעשוי עוד להשתנות במהלך החודשים הבאים.

עוד על פי הנתונים, מדד מחירי הדירות החדשות רשם עלייה בשיעור 1.6% באפריל בהשוואה לחודש הקודם, כאשר שיעור העסקאות בתמיכה ממשלתית (מחיר למשתכן ומחיר מטרה) עמד בחודש זה על 26.2% מכלל העסקאות.

חשוב להזכיר כי מדד מחירי הדירות החדשות מתייחס לחודש הקודם, וייתכן ועלייה נובעת גם ממיעוט דירות מחיר למשתכן שנמכרו בחודש הנסקר. עם זאת, שיעור הדירות המוזלות מכלל הדירות שנדגמו במדד עודנו גבוה, מה שעשוי להצביע על עסקאות שנעשו במקומות יקרים יותר או שינוי תמהיל של הדירות החדשות שגרר את נתוני המדד כלפי מעלה אחרי חודשים של ירידה.

בכל הקשור למדד מחירי הדירות המחוזי (המתייחס לעסקאות בדירות חדשות ויד שנייה), נראה שרוב המחוזות רשמו עלייה בהשוואה לחודש הקודם, כאשר העלייה המשמעותית ביותר נרשמה במחוז ירושלים בשיעור 1.1%. במקביל, המחוזות היחידים בהם נרשמה ירידה במחירי הדירות הם מחוז המרכז ומחוז תל-אביב - ירידה בשיעור 0.4% במחוז המרכז וירידה בשיעור 0.3% במחוז תל-אביב. במחוז דרום לא נרשם שינוי מהחודש הקודם, ובמחוזות צפון וחיפה נרשמה עלייה במחירי הדירות בשיעור 0.2% ו-0.5% בהתאמה.

עיון בנתוני הלמ"ס מהחודשים האחרונים, נתונים שמתעדכנים מפרסום לפרסום, מגלה במקביל כי לא רק שנתוני מדד מחירי הדירות לאפריל לא רשם שינויי אלא שמדד מחירי הדירות בחודש הקודם (מארס) דווקא רשם בסופו של דבר עליה בשיעור 0.1%. אומנם מדובר בעלייה מזערית, אולם הנתונים הארעיים שכעת התעדכנו כללו בפרום הקודם ירידה בשיעור 0.2%.

הציפיות בשוק לקראת פרסום מדד מאי הן למדד של 0.5%, זאת בעיקר בשל ההתייקרות העונתית במחירי ההלבשה. הכלכלנים בבתי ההשקעות שמו לב לפרסומים בימים האחרונים על עליות מחירים במוצרי המזון ולעובדה שפרסומים אלה עברו בשקט יחסית - אינדיקציה לעליות מחירים נוספות שבדרך.

קצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים עומד, נכון לחודש הקודם על 0.4% והוא אינו צפוי להשתנות משמעותית בעקבות פרסום מדד מאי. יחד עם זאת, החל מהחודש הבא צפויה האצה בקצב עליית המחירים (12 חודשים אחורה) וזאת בגלל שבחודשי הקיץ אשתקד נרשמו ירידות מחירים.

עליות המחירים הבולטות במדד היו מחירי הפירות שעלו ב-17.2%, מחירי ההנעלה 8% וההלבשה 7%. ירידות מחירים בולטות במדד המחירים לצרכן חלב 2.1% עופות 3.4%.

ממשרד האוצר נמסר בעקבות נתוני המדד כי מבדיקה שערכו גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מדד מחירי הדירות החדשות ירד ב-3.6% מאז תחילת המדידות בחודש ינואר. בנוסף, בחודשי מרץ ואפריל דווחו לרשות המיסים עשרות עסקאות שאופיינו במחיר גבוה יחסית למ״ר באזור המרכז.

מדובר במספר פרויקטים אשר שווקו כפרויקטי יוקרה.

לאור העובדה שמשקל הדירות במחיר למשתכן נשאר זהה גם בחודש הנ״ל והקיפאון המתמשך בשוק הנדלן - יש בעשרות דירות אלו להסביר את השינוי הפתאומי במגמת מדד הדירות החדשות.