ביקושים ערים הובילו לעלייה של 290% ברווחי בזן ברבעון

החברה רשמה צמיחה של 37% בהכנסות ברבעון הראשון לכ-1.6 מיליארד ד' • במהלך הרבעון חולק דיבידנד בסך 65 מיליון ד' וגויסו אג"ח בסך 115 מיליון ד'

ישר בן מרדכי  / צילום: איל יצהר
ישר בן מרדכי / צילום: איל יצהר

חברת בתי הזיקוק בחיפה (בזן ) דיווחה אתמול (ד') על תוצאות טובות ברבעון הראשון של 2018, לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. זאת, על רקע התאוששות מחירי הנפט, ניצולת מקסימלית במתקניה, ביקושים ערים למוצריה ותוצאות טובות במגזר הפולימרים.

מרווח הזיקוק של בזן (ההפרש בין ההכנסה ממכירת סל המוצרים לבין עלות חומר הגלם שהחברה רוכשת) עמד ברבעון הראשון של השנה על כ-5.5 דולר לחבית, בהשוואה ל-4.6 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד, רבעון בו נערך טיפול תקופתי בחלק ממתקני ההמשך של הקבוצה.

בשורה העליונה בזן, הנמצאת בשליטת החברה לישראל ופטרוכימיים ומנוהלת על-ידי ישר בן מרדכי, רשמה צמיחה של 37% בהכנסות ברבעון הראשון, לעומת הרבעון המקביל, לרמה של כ-1.6 מיליארד דולר. השורה התפעולית הצביעה על עלייה של 42% ברווח לרמה של כ-115 מיליון דולר ובשורה התחתונה נהנתה בזן גם מירידה חדה בהוצאות המימון הרבעוניות והציגה קפיצה של 290% ברווח הנקי שהגיע לכ-74 מיליון דולר. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA ) של בזן קפץ ב-34% והסתכם בכ-156 מיליון דולר ברבעון זה.

בחברה מציינים כי המחיר הממוצע של נפט גולמי מסוג ברנט ברבעון הראשון של שנת 2018 עמד בממוצע על כ-67 דולר לחבית, לעומת כ-54 דולר לחבית ברבעון המקביל אשתקד, ובסוף הרבעון עמד המחיר על 67.3 דולר. כיום, אגב, מחיר החבית נושק ל-80 דולר.

מתקני הזיקוק של בזן, כאמור, פעלו ברבעון הראשון בניצולת של 100% לעומת 74% ברבעון המקביל. החברה טיפלה במהלך הרבעון בכ-2.4 מיליון טון נפט ודלקים, עלייה של 35% לעומת הרבעון המקביל.

ביקושים חזקים למוצרים הפולימריים

גורם נוסף שתרם לרווחיות הוא מגזר הפולימרים, שם נמשכת המגמה שאפיינה את השנים האחרונות, עם ביקושים חזקים למוצרים הפולימריים, במיוחד באירופה, לצד ירידה בהיצע בשווקים אלו. פעילות הפולימרים, המתבצעת על-ידי כרמל אולפינים בישראל ודוקור בחו"ל, תרמה כ-53 מיליון דולר ל-EBITDA, שיפור של 10% לעומת הרבעון המקביל.

מניית בזן הגיבה לדוחות בירידה של 2% אתמול והיום נסחרה בעלייה קלה. בשנה האחרונה רשמה המניה עלייה של כ-10% ושווי החברה הגיע לכ-5 מיליארד שקל.

המנכ"ל בן מרדכי ציין עם פרסום התוצאות כי "במהלך הרבעון חילקה בזן דיבידנד בסך של 65 מיליון דולר לבעלי מניותיה, הפחיתה את החוב הפיננסי נטו והשלימה גיוס מוצלח של אג"ח בסך 115 מיליון דולר. בזן היא עוגן כלכלי ותעסוקתי לעשרות אלפי משפחות בארץ, והיא ממשיכה להפגין עוצמה תפעולית ואיתנות פיננסית, תוך הקפדה מרבית על סטנדרטים מחמירים ביותר של ערכי סביבה".

אלה פריד, אנליסטית בלאומי שוקי הון, מציינת בתגובה לדוחות כי "הפרמיה הנמוכה יחסית של מרווח הזיקוק קוזזה על-ידי כמויות הזיקוק שהיו גבוהות מאוד, יציבות במחירי הדיזל והנתונים החיוביים האחרים שנרשמו ברבעון. השיפוץ בפצחן טרם החל והרבעון היה "נקי" יחסית מרעשים, כך שהחברה יכלה להציג ניצולת מלאה במתקניה, בדומה לחברות אנרגיה אחרות. החברה הראתה רבעון חיובי ותוצאות איתנות מאוד ביחס לתקופה. נציין כי הרבעון השני בהחלט נחשב עונתית לרבעון טוב באירופה והשיפוץ טרם החל, כך שלהערכתנו גם בו צפויה להיות תוצאה טובה למדי, חרף היחלשות מסוימת במרווחי הפולימרים".