שוויון במזונות - הזדמנות לנשים

בטווח של עשור-שניים, המצב המשפטי החדש יעודד נשים לעצמאות כלכלית

גירושים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
גירושים / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ביולי 2017 נפל דבר בישראל בענייני גירושים ומשמורת על הילדים. בית המשפט העליון קבע בפסק דין חדשני כי הטלת חובה לתשלום מזונות ילדים על האב בלבד, מהווה אפליה על רקע מגדרי. מעתה אמור: שני ההורים חייבים במזונות ילדיהם באופן שוויוני. אותו שוויון הומחש בנוסחה שלפיה גובה המזונות הוא פונקציה של יחס הכנסות ההורים ויחס חלוקת זמני השהות עם הילדים.

נוסחה זו הפכה את דמי המזונות ללא רלוונטיים, גם כאשר קיימים פערי הכנסות גבוהים וגם כאשר הסדרי השהות אינם שוויוניים. בעוד שבעבר אישה-אם שהתגרשה יכלה לסמוך על דמי מזונות מינימליים של 1,200-1,300 שקל לילד וכן אחוז ניכר מדמי המדור, היום ינועו דמי המזונות בין סכומים תלת-ספרתיים לאפס מזונות.

בעקבות פסק הדין הקימו ארגוני הנשים קול צעקה. הם טענו ל"פגיעה בילדים ולחיי עוני", טענות שיכולות להיות נכונות אם נקודת ההשוואה היא המצב המשפטי עד יולי 2017. קרי, מזונות מהאב לאם בסכומים ניכרים.

אך מה אם נבחן זאת באספקלריה אחרת? בעולם שבו לא קיימים דמי מזונות לעת גירושים - נשים שהשתכרותן נמוכה ייקלעו לאתגר קיומי. ואתגרים קיומיים, כשמם כן הם, יובילו נשים בטווח הארוך לשוויון. ההכרח לפרנס בנוסף לעצמן גם את ילדיהן, עשוי להיות טריגר צמיחה משמעותי.

דוגמה מהחיים: מיכל, בת 38 ואם לשלושה, נישאה בגיל 21 לרואה חשבון המבוגר ממנה ב-10 שנים והייתה עסוקה בעשור הראשון של נישואיה בגידול הילדים. בגיל 30 החלה לעבוד כמזכירה בחצי משרה והשתכרה 5,000 שקל לחודש.

בהמשך החלה לפעום בה ההכרה שהיא רוצה חיים אחרים, ושהאיש שהיא חיה לצידו אינו מי שהיא רוצה לבלות אתו את שארית חייה. מיכל זכאית למחצית הרכוש, לתוספת על פערי השתכרות ומוניטין. אולם סכום המזונות שנפסק לה, 4,000 שקל, אינו מאפשר לה קיום עצמאי. כמי שיזמה את הגירושים, היו למיכל שתי אפשרויות: לחזור בה מכוונתה להתגרש ולחיות חיי נוחות חסרי אהבה - או לפעול להגדלת הכנסתה.

מתוך חוסר הברירה שבער בה, פתחה מיכל עסק עצמאי. אף שהעסק עוד בחיתוליו, היא מפיקה ממנו הכנסה כפולה מזו שהרוויחה קודם. לצד זה נדרש ממנה מאמץ ניכר, שעות עבודה רבות והתמודדות עם אי-ודאות כלכלית.

מיכל מכירה בכך שדווקא סכום המזונות הנמוך דירבן אותה לפעול, ומודה כי אילו הייתה מקבלת מזונות גבוהים יותר, הייתה נשארת מזכירה בחצי משרה.

מיכל היא רק דוגמה אחת להשפעת המצב המשפטי החדש על תעסוקת נשים לטווח ארוך. סכום מזונות נמוך יחייב נשים לצאת מאזור הנוחות ולפעול להגדלת הכנסתן, להשתלם מקצועית, לשבור תקרות זכוכית ולחתור לשוויון תעסוקתי.

השוויון בנטל הטיפול בילדים שחי בכפיפה אחת עם סכומי המזונות הזעומים, מעודד אף הוא קריירה נשית ומאפשר לנשים שהיו אמונות על הטיפול בילדים לעבוד שעות ארוכות יותר ולהתפתח תעסוקתית. נראה כי בטווח של עשור-שניים, המצב המשפטי החדש יעודד עצמאות כלכלית נשית, שהיא צעד חיוני לחברה כולה.

■ הכותבת היא עורכת דין מומחית לדיני משפחה וירושה.