תכנן ובנה: משרד הבינוי מבקש מרשויות מקומיות לשתף פעולה

התכנית ששואפת לפתור את בעיית פיתוח ובניית מוסדות ציבור בשכונות מגורים הניבה רק מכרז אחד עד כה • במשרד השיכון והבינוי משנים כיוון

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

אחרי שתוכנית "תכנן ובנה" של משרד הבינוי והשיכון הניבה עד כה רק מכרז אחד בחריש, וגם אליו הוגשה רק הצעה אחת של חברת שפיר הישראלית, מנסים במשרד הבינוי והשיכון לשנות כיוון. כעת, במקום לפרסם מכרזים ולהמתין לקבלנים שיגישו הצעות, פועלים במשרד הבינוי והשיכון לפנות דווקא לרשויות המקומיות שיגישו הן בקשות ליישום התהליך בתחומן.

נזכיר כי "תכנן ובנה" באה לפתור בעיה קשה בישראל במסגרתה שכונות מגורים מתחילות להיבנות במנותק מעבודות הפיתוח ובניית מוסדות הציבור בשכונה החדשה. התוצאה היא בנייני מגורים שמאוכלסים באמצע שכונה שעדיין נמצאת בבנייה בכל הקשור לתשתיות ולעתים גם תושבים חדשים שמגיעים לשכונה ללא בית ספר וגני ילדים המוכנים לפעולה.

התוכנית האמורה מציעה לשנות את השיטה ולאחד את כל עבודות התכנון, הפיתוח והבנייה של דירות המגורים כמו גם מוסדות הציבור השונים, תחת קורת גג אחת. כלומר, מכרז אחד לשכונה שלמה כשהזוכה במכרז אחראי על כל התכנון והביצוע מא' ועד ת'. במקור התוכנית הזו הייתה אמורה לפנות לחברות ביצוע זרות שנבחרו בהליך מיון על ידי משרד הבינוי והשיכון ויכולות לפעול בישראל, שש במספר עם אלף עובדים כל אחת, אולם עד כה הדבר לא צלח. גם המכרז היחידי שנסגר בשיטה זו, לבניית למעלה מאלף יחידות דיור בעיר החדשה חריש, לא זכה להצעות מצד קבלנים זרים כלל.

כדי לנסות ולהפוך את התוכנית לישימה יותר, החליטו כעת במשרד הבינוי והשיכון לפרסם 'פניה לבדיקת היתכנות' לרשויות מקומיות. הרעיון הוא שהרשויות המקומיות יציעו מתחמים המתאימים לתוכנית, מתחמים בהם ניתן לבנות כאלף יחידות דיור ומעלה, ויחד עם הרשות המקומית יפורסמו מכרזים בהתאם לתוכנית 'תכנן ובנה'. ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי במסגרת זו "בניית השכונה החדשה תתבצע בתיאום מלא עם הרשות המקומית, דבר שיאפשר אכלוס בדירות תוך ארבע שנים בלבד. תהליך האכלוס יחל רק לאחר סיום הליך מסירת התשתיות ומבני הציבור לרשות המקומית, כך שהרשות המקומית תקבל "שכונה המחכה לתושב"".

על פי הפניה שנעשתה לרשויות השונות, ישנם מספר תנאים מקדימים לרשויות המעוניינות לקחת חלק בתוכנית, בהם קיומה של תכנית מאושרת או בהליכים מתקדמים למתחם מגורים הכולל 1,000 יחידות דיור לפחות, קיומו של מתחם תחום ומובדל, אך מקושר ושוכן ברצף עם השטח העירוני הבנוי, תכנית המאפשרת בנייה רוויה או בנייה רוויה בשילוב צמודי קרקע וערכי קרקע שיאפשרו כדאיות כלכלית ליזם. הגשת הבקשות על ידי הרשויות המקומיות תתאפשר עד ה-15 ליוני הקרוב. במקביל, במשרד הבינוי והשיכון מתכננים לפרסם עוד שני מכרזים בשיטה זו בחודשים הבאים, כאשר לאור המכרז האחרון בחריש, המכרזים החדשים יכללו כנראה שינויים שיוכלו להפוך אותם לאטרקטיביים יותר לחברות הבנייה הזרות.

"רוצים להיכנס לרשויות נוספות, יותר חזקות, כדי לקדם את התוכנית הזו", כך מסביר בני דרייפוס מנהל אגף בכיר ומשנה למנכ"ל במשרד הבינוי והשיכון, "גם הרשויות מכירות את הבעיות של שכונה שמתחילה להתאכלס עם עבודות פיתוח שלא הושלמו או מוסדות חינוך שטרם נפתחו, ואנשים שמתלוננים על מגורים באתר בנייה. בחריש זה היה המגרש הביתי שלנו, וזה היה יותר קל. אבל אם רוצים להחדיר את השיטה עמוק, נכון לפרסם פנייה לכולם. אופי המכרז יישאר אותו הדבר, אולי נעמיק הסבסוד או נעשה מהלכים שיהפכו אותו ליותר כלכלי. אולי יותר דירות בשוק החופשי ופחות דירות במחיר למשתכן".

לגבי החברות הזרות אמר דרייפוס כי: "אנחנו נעשה יותר מאמצעים להביא חברות זרות. יש לזה חשיבות גדולה. גם תיעוש וגם להגדיל את מאגר היזמים והקבלנים. חשוב שיהיו עוד שחקנים. מכרז כזה מתאים לשבע או שמונה חברות היום בשוק הישראלי סך הכל, אז צריך להגדיל את היקף השחקנים שיכולים להתמודד עם זה".

שר הבינוי והשיכון, האלוף (מיל') יואב גלנט אמר היום כי: ״אני קורא לראשי הערים לקחת חלק במיזם וליהנות מהליך בניה מזורז של שכונות לצד תשתיות ומבני ציבור. בניית שכונות חדשות בשיטות ביצוע חדשניות הינה קריטית במדינה בעלת צפיפות אוכלוסייה הולכת וגדלה".