טבע: מעלה תחזיות ומציגה ירידה של 40% בקופקסון בארה"ב

מנכ"ל טבע הנוכחי קאר שולץ נכנס לתפקידו בנובמבר, ולכן מדובר בתקופת הדיווח המלאה הראשונה של טבע כששולץ בכיסא המנכ"ל • טבע כבר לא מצפה לקבל אישור לתרופה למיגרנה ביוני – אך סבורה כי זה יקרה עוד השנה • בצד החיובי: המניה מזנקת במסחר המוקדם

בשלושת הדוחות הרבעוניים האחרונים שפרסמה חברת התרופות טבע  , היא הפתיעה לרעה את שוק ההון. הפעם, בדוחות הרבעון הראשון של 2018 שפורסמו היום (חמישי), ההפתעה הייתה דווקא לכיוון החיובי: טבע עקפה את התחזיות והעלתה את התחזית השנתית שלה. בתגובה, מניית טבע זינקה בטרום מסחר בבורסת ניו יורק.

על פי הדוחות שפרסמה היום הציגה טבע הכנסות של 5.1 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2018, ירידה של 10.4% ביחס לרבעון המקביל אך גבוה מתחזיות האנליסטים שציפו ל-4.8 מיליארד דולר. טבע רשמה רווח נקי של 1.1 מיליארד דולר לעומת רווח של 645 מיליון דולר ברבעון המקביל, ובנטרול סעיפים חשבונאיים שונים נרשם רווח נקי Non GAAP של 954 מיליון דולר, ירידה של 11.6% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי למניה הסתכם ב-94 סנט, גבוה משמעותית מתחזיות האנליסטים שהיו ל-66 סנט.

מניית טבע
 מניית טבע

הפער בין הרווח GAAP ל- Non GAAP מוסבר בירידת ערך חשבונאית של 612 מיליון דולר בעיקר בגין רכישת רימסה ממקסיקו ב-2015 (שבגינה כבר נרשמו בעבר ירידות ערך של למעלה ממיליארד דולר); בהוצאות רה-ארגון בסך 247 מיליון דולר ובהפחתות של נכסים בלתי מוחשיים.

מנגד, טבע נהנתה ברבעון מהכנסות מצטברות של 1.3 מיליארד דולר בזכות פשרה משפטית שנחתמה מול אלרגן, והסכם פשרה גם עם האחים שמכרו לטבע את רימסה, שהשפיעו לטובה על השורה התחתונה.

טבע הפחיתה את החוב שלה ב-1.7 מיליארד דולר, ל-30.8 מיליארד דולר

כאמור, טבע מעלה את התחזיות לשנה כולה. כשהתחזיות פורסמו ברבעון הקודם הן התקבלו באכזבה על ידי השוק. ייתכן שטבע נקטה אז בשמרנות יתר לאחר תקופה שבה אכזבה את השוק כשלא עמדה בתחזיות שמסרה, ונראה שבחברה מרגישים כעת יותר נוח להעלות את התחזיות קדימה. ההכנסות השנתיות יסתכמו ב-18.5-19 מיליארד דולר (לעומת 18.3-18.8 מיליארד דולר בתחזית הקודמת), ירידה של כ-16% לעומת 2017, שחלקה מוסברת גם במכירת פעילויות שביצעה טבע במטרה לשרת את החוב. ה-EBITDA צפוי להסתכם השנה ב-4.9-5.2 מיליארד דולר. התזרים החופשי מפעילות יסתכם ב-3-3.2 מיליארד דולר.

טבע, ששינתה את אופן הדיווח שלה, מדווחת כעת על בסיס חלוקה גיאוגרפית ולא לפי סוגי הפעילות. בצפון אמריקה, הכנסות החברה ברבעון הגיעו ל-2.5 מיליארד דולר, ירידה של 21.9% מהרבעון המקביל, והרווחיות באזור זה ירדה ב-29.9% ל-915 מיליון דולר. הסיבה לירידה היא בעיקר התחרות הגנרית לקופקסון והמשך הדינמיקה השלילית בשוק הגנריקה בארה"ב. הקופקסון נמכר בצפון אמריקה ב-476 מיליון דולר ברבעון (מתוכם 462 מיליון דולר בארה"ב והיתר בקנדה), ירידה של 40%, ובמכירת המוצרים הגנריים נרשמה ירידה של 23% ל-1.1 מיליארד דולר. באירופה טבע הציגה עלייה גם בהכנסות וגם ברווחיות, וכך גם ביתר השווקים בעולם.

"2018 נפתחה בצורה טובה. תכנית הרה-ארגון שלנו מתקדמת היטב ואנו במסלול הנכון לעמוד במטרות שהצבנו לקיצוץ בעלויות בגובה 1.5 מיליארד דולר ב-2018 ו-3 מיליארד דולר עד סוף 2019", אמר המנכ"ל קאר שולץ. "ברבעון האחרון, תזרים המזומנים החזק אפשר לנו להמשיך ולהפחית את חובותינו, ויחד עם הנפקת החוב והתיקונים להסכמי ההלוואה הבנקאיים טבע ניצבת על בסיס פיננסי יציב יותר. נהנינו במהלך הרבעון גם מיציבותו של קופקסון ומקצב יציב של השקות גנריות בארה"ב. ביצועינו החזקים ברבעון הראשון, יחד עם הביטחון שלנו ביישום תכנית הרה ארגון, מספקים בסיס יציב המאפשר לנו להעלות את התחזית השנתית לשנה".

בשיחת הוועידה שערכה החברה לאחר פרסום הדוחות, אמר שולץ כי "אני מרוצה מההתקדמות של תוכנית ההתייעלות" ומסר כי מתחילת תוכנית ההתייעלות ירד מספר העובדים בכ-6,200 לכ-46 אלף עובדים, ועד כה נסגרו או נמכרו 10 אתרים של החברה. כזכור, במסגרת תוכנית ההתייעלות טבע הודיעה על כוונתה לפטר 14 אלף עובדים.

הצלילה של טבע

קאר שולץ נכנס לתפקידו כמנכ"ל טבע בשיאה של התקופה הקשה ביותר בתולדות החברה. יום לאחר כניסתו לתפקיד, עם פרסום דוחות הרבעון השלישי של 2017, מניית טבע צללה לשפל של כ-11 דולר למניה. מאז, המניה נמצאת במגמת התאוששות וכבר עלתה ב-6.7% מאותו שפל.

שבועות ספורים לאחר כניסתו לתפקיד, שולץ הציג את תוכנית ההתייעלות האגרסיבית שהתווה לחברה. התוכנית כוללת פיטורים של 14 אלף עובדי טבע ברחבי העולם, מתוכם כ-1,700 בישראל. מטרת ההתייעלות היא להציג חיסכון של 3 מיליארד דולר בבסיס העלויות של טבע עד 2019 כאשר הסיבה המיידית לצורך בתוכנית התייעלות הוא החוב העצום שבמאזן החברה - בסוף 2017 עמד החוב על 32.5 מיליארד דולר. מדובר בחוב שברובו נלקח על ידי טבע בשנת 2016 לצורך מימון רכישת חברת אקטביס, החטיבה הגנרית של אלרגן, בעסקה של כמעט 40 מיליארד דולר.

צרה נוספת שטבע נתקלה בה בתקופה האחרונה, גם אם הייתה צפויה זמן רב קודם לכן, היא התחרות הגנרית לתרופת הדגל של טבע, הקופקסון לטיפול בטרשת נפוצה במינון 40 מ"ג. חברת מיילן קיבלה אישור לשיווק הגרסה הגנרית שלה לתרופה באוקטובר האחרון, ותוך זמן קצר הצליחה להשיג נתחי שוק נאים. מיילן הובילה לירידת מחירים חריפה בשוק הקופקסון. נראה שהתחרות לא שככה וייתכן שאף התגברה, על רקע כניסת מתחרה גנרית שנייה: בפברואר הודיעה גם חברת מומנטה על קבלת אישור לשיווק הגרסה הגנרית שלה לתרופה.

תרופה מקורית נוספת שלא הניבה למשקיעה טבע הרבה נחת בתקופה האחרונה היא fremanezumab שמיועדת לטיפול במיגרנה. החברה עדכנה שהיא לא מצפה לקבל את אישור ה-FDA לתרופה המקורית שלה למיגרנה בחודש יוני, שהיה המועד המקורי. זאת על רקע האזהרה מה-FDA שקיבלה חברת סלטריון, המייצרת לטבע את חומר הגלם לתרופה. עם זאת טבע מצפה לקבל את האישור עוד לפני סוף השנה.

בינתיים, נראה שטבע ושולץ מצליחים לקדם את תוכנית ההתייעלות כמתוכנן, למרות ההתנגדויות הצפויות מצד ועדי העובדים. ועדיין, מבחינת הנהלת טבע לא הכל עבר חלק, וכך למשל בעקבות עתירה של ההסתדרות עיכב לאחרונה בית המשפט את זימון עובדי מפעל טבע באשדוד לשימועים לקראת פיטורים. טבע מתכננת לסגור את המפעל לאחר שלדבריה לא נמצא לו רוכש. פעילות אחרת של טבע שעמדה למכירה, חברת ההפצה סלא, תישאר בסופו של דבר כחלק מטבע.

בתוך כך, טבע ממשיכה לפעול לצמצום היקף החוב שלה. כך למשל, הכסף שהתקבל ממכירת עסקי בריאות האישה בסוף 2017 הופנה להחזר חוב. לפני כחודשיים טבע השלימה גיוס אג"ח בהיקף של 4.5 מיליארד דולר, בריביות של 6%-6.75%, כאשר הכסף מהגיוס שימש לפירעון החוב הבנקאי של טבע, וכן לפירעון של חלק מאיגרות החוב של טבע שמועד הפירעון שלהן היה קרוב. בכך טבע הפחיתה מעצמה חלק מהלחץ.