מאות טיסות של חברות תעופה ישראליות יתבטלו הקיץ

זאת עקב העיצומים במשרד החוץ ■ למרות שהחברות קיבלו הודעות להיערך בהתאם, הן ממשיכות למכור טיסות ■ בכיר באחת מחברות התעופה: "מדובר ביותר מ-1,000 טיסות. זו מכה כלכלית עבורנו ועבור הנוסעים"

טיסות מבוטלות בנתב"ג / צילום: Siegfried Modola, רויטרס
טיסות מבוטלות בנתב"ג / צילום: Siegfried Modola, רויטרס

מאות טיסות של שלוש חברות התעופה הישראליות - אל-על, ישראייר וארקיע - המתוכננות לעונת הקיץ של שנת 2018, עשויות להתבטל לאור פרוצדורות ביטחוניות ועל רקע העיצומים שבהם נקטו עובדי משרד החוץ בחצי השנה האחרונה - כך נודע ל"גלובס". בתחילת השבוע, נציין, נחתם הסכם עם עובדי עמ"י (עובדים מקומיים ישראלים) במשרד החוץ, האמונים בין השאר על אבטחת תעופה.

ל"גלובס" נודע כי חברות התעופה הישראליות כבר קיבלו הודעות לפיהן עליהן להיערך בהתאם, משום שהמשרד לא יספיק לספק להן את האישורים הנדרשים לקיום הטיסות ללוח הקיץ הקרב.

"מדובר ביותר מאלף טיסות ליעדים שונים", אומר ל"גלובס" בכיר באחת מחברות התעופה הישראליות. "מבחינתו כבר סגרנו סלוטים (שעות המראה ונחיתה, מ.ר.ח) ולוח טיסות לקיץ 2018 שמרביתו לא יוכל להתקיים. זו מכה כלכלית עבורנו ומכה גם עבור הנוסעים שלא יוכלו ליהנות מהתחרות. ברוב המקרים הביטחון מצליח להתיישר עם לוח הטיסות והאישורים שאנחנו מקבלים מנמלי התעופה הזרים. השנה כבר הודיעו לנו במשרד החוץ שלא יעמדו בזה. ידינו כבולות, מאחר שהסדרי הביטחון הם לא בשליטה שלנו".

האם אתם ממשיכים למכור טיסות וחבילות ליעדים הללו?

"בינתיים אנחנו מוכרים, אבל אין ודאות לקיומן של הטיסות", אומר אותו גורם ומציג תמונה אבסורדית מבחינתו: "הממשלה מעודדת חברות תעופה זרות, בשעה שהיא דורסת את הישראליות. משרד התיירות משלם מענקים של מאות אלפי דולרים לחברות זרות שיטוסו לישראל, משרד התחבורה מגביר את הפעילות של החברות הזרות ומעודד כמה שיותר מהן להפעיל טיסות לישראל, ומשרד החוץ 'תוקע' את החברות הישראליות שממילא מתמודדות עם תחרות קשה".

נציין כי הסדרי הביטחון של חברות התעופה הישראליות נקבעים על-ידי השב"כ, ובחלק מהיעדים גם דורשים אישורים של משרד החוץ (בטיסות הפועלות לישראל). כך למשל, בנמלי התעופה בבאטומי ובטביליסי (גיאורגיה), בבוקרשט, בבלגרד, במונטנגרו ואפילו במדריד. החברות מגישות מדי שנה את תוכניות הטיסות שלהן בחלוקה לפי מפת היעדים, זאת בכדי לאפשר היערכות לסידורי הביטחון מבחינת כוח האדם הנדרש ומבחינת האישורים המקומיים בנמלי התעופה שבחו"ל.

שילוב של שני גורמים מעיב על תוכניות הקיץ של שלוש החברות הישראליות: ראשית, מחסור בכוח-אדם באגף הביטחון שעליו אמונה אל-על (בהתאם לנהלי השב"כ); ושנית, כאמור, אישורים פרוצדורליים ממשרד החוץ שעשויים לעכב ולבטל טיסות מתוכננות.

מי שמופקד כאמור על נושא הביטחון בפעילות הבינלאומית של חברות התעופה הישראליות הוא אגף הביטחון של אל-על. החברה היא זו שמקצה את אנשי הביטחון בחלוקה לחברות הישראליות, לרבות למותג הביתי שלה, סאן דור. מזה זמן מה שבות ועולות הטענות כי מספר אנשי הביטחון שמכשיר האגף לא תואם את הגידול בתנועת הנוסעים ותנועת הטיסות מישראל ואליה. ל"גלובס" אף נודע כי בשנים האחרונות סאן דור עצמה נאלצה לוותר על טיסות רבות שתכננה לשלב בלוח הטיסות שלה לאור מחסור בכוח אדם בביטחון.

"בעיה" נוספת עימה מתמודדות החברות היא החמרה בנהלי ביטחון מקומיים בעקבות אירועי הטרור שהתרחשו בשנים האחרונות, בין היתר, בנמלי התעופה בבריסל ובאיסטנבול. 

טיסות
 טיסות

לחברות הישראליות יש סיבה לדאגה. דוחות רשות שדות התעופה שהתפרסמו לאחרונה חושפים גידול בהיקף הפעילות שלהן ושל החברות הזרות. כך, תנועת הנוסעים (הלוך ושוב) בנתב"ג הסתכמה ביותר מ-20 מיליון נוסעים ב-2017, עם תנועה של כ-137 אלף מטוסים לאורך השנה. 28% מהנוסעים טסו עם אל-על (כ-5.66 מיליון נוסעים) - מספר שמשקף יציבות ביחס לשנה קודמת (גידול של 2%). ישראייר הציגה זינוק מרשים של 33% בתנועת הנוסעים כשסיכמה את השנה עם 730 אלף נוסעים, וארקיע שמרה על יציבות כשתנועת הנוסעים דרכה עמדה על 660 אלף.

במקביל, וויז אייר, חברת הלואו קוסט ההונגרית, זינקה ב-73% והגיעה לכ-700 אלף נוסעים; חברת התעופה הפולנית לוט זינקה ב-157% כשהטיסה כ-200 אלף נוסעים; וטראנסאוויה סיכמה את השנה עם גידול של 60%.

ממשרד החוץ נמסר כי "נושא הטיסות הוא נושא רוחבי שהטיפול בו מערב מספר גורמים. מתקיימים דיונים במועצה לביטחון לאומי לטיפול בנושא זה, כאשר משרד החוץ הוא אחד מהגורמים שמשתתפים בדיונים".