גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סוויס תפצה נוסעים שאיחרו לטיסה בשל בידוק ביטחוני ממושך

למרות שהגיעו לשדה התעופה 3 שעות לפני הטיסה והמתינו במשך שעתיים לבדיקה הביטחונית, כאשר הגיעו התובעים לדלפק הצ'ק-אין, בישרו להם בסוויס כי הטיסה נסגרה - למרות שהם ביצעו רישום מוקדם באינטרנט ■ ואז החל המסע חזרה לארץ

שדה תעופה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שדה תעופה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברת התעופה סוויס תפצה נוסעים ב-5,000 שקל בגין עוגמת-נפש אחרי שפספסו טיסת המשך לישראל בשל בידוק ביטחוני ממושך - כך פסק בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה. מדוע לא יקבלו הנוסעים גם פיצוי בהתאם לחוק התעופה?

הטיסה שבגינה הגישה נוסעי החברה תביעה המריאה מבריסל, והיא כללה עצירת ביניים בשווייץ בדרך לישראל. לטענת הנוסעים, זוג ושני ילדים, הבידוק הביטחוני הממושך מדי בבריסל מנע מהם להגיע בזמן לטיסת ההמשך, למרות שהתייצבו בנמל התעופה בטווח של 3 שעות לפני ההמראה.

לאחר שהמתינו יותר משעתיים לבדיקה ביטחונית, הם הגיעו לעמדת הצ'ק-אין כ-40 דקות לפני מועד ההמראה - ובשלב זה נמסר להם כי הטיסה נסגרה (למרות שהם ביצעו רישום מוקדם לטיסה באינטרנט ובחרו מקומות ישיבה מסומנים מראש).

לטענת התובעים, הם נשלחו לדלפקי חברת סוויס לסידור כרטיסים חדשים לטיסה אחרת, שם אף פגשו עשרות אנשים שפספסו את טיסתם מסיבה דומה. אחרי המתנה ארוכה, הפתרון שנמצא עבורם כלל המתנה של לילה בשדה התעופה בבריסל, טיסה מבריסל למילנו, לאחריה המתנה של 4 שעות ואז טיסה ממילנו לרומא, ולאחריה המתנה של 9 שעות ואז טיסה לארץ.

חברת התעופה טענה כי התובעים הגיעו באיחור לשער העלייה למטוס ולכן לא הועלו לטיסה, כשלפי כללי התובלה, החברה אף רשאית לבטל הזמנתו של נוסע שהתייצב באיחור לצ'ק-אין או לשער העלייה למטוס מבלי לפצותו. עוד נטען כי היות ומועד הטיסה היה כחודש אחרי הפיגוע בבריסל, החברה ביקשה מנוסעיה להקדים את בואם לשדה לאור בדיקות ביטחוניות ממושכות.

החברה אף טענה כי שיגרה הודעות טקסט לכלל הנוסעים - אלא שלנוסעים האמורים לא נשלחה הודעה כזו. לפיכך טענה השופטת תמי לוי-יטח כי החוק המגדיר התייצבות במועד לטיסה הוא בהתאם למידע שנמסר לנוסעים, וכאשר מידע כזה לא נמסר, הרי שמדובר בטווח של 90 דקות לפני מועד ההמראה - והנוסעים פעלו כשורה.

עוד קבעה השופטת כי טיסת ההמשך הוחמצה שלא באשמתם של הנוסעים, ועל כן מדובר בטיסה שבוטלה כמשמעותה בחוק.

כאן כדאי לשים לב: היות ופיצוי בגין ביטול טיסה בהתאם לחוק התעופה לא הוזכר על-ידי התובעים בכתב התביעה - השופטת לא יכולה לפסוק פיצוי מעבר לזה שהוזכר בתביעה, וכך התובעים יצאו כשידם על התחתונה. הפיצוי שהם ביקשו עמד על 5,000 שקל בגין עוגמת-נפש, ולכן ציינה השופטת כי "לעולם בית המשפט לא יפסוק פיצוי לתובע מעבר לזה שנתבקש על-ידו. התובעים יכולים להיות זכאים לכל היותר לסך של 5,000 שקל ולא מעבר לכך".

עד כמה חשוב להתכונן נכון לתביעה ולהגדיר היטב מה תובעים? אם התובעים היו דורשים פיצוי בהתאם לחוק התעופה, הם היו זכאים לפיצוי של 8,280 שקל לפי התחשיב הבא: השופטת התייחסה לחוק טיבי בבואה לחשב את הפיצוי המגיע לנוסעים במקרה הזה; הפיצוי מחושב לפי מרחק הטיסה מהיעד: עד 2,000 ק"מ - סך של 1,290 שקל, עד 4,500 ק"מ - סך של 2,070 שקל, ומעל 4,500 ק"מ - סך של 3,100 שקל.

המרחק בין בריסל לישראל בקו אווירי הוא כ-3,289 ק"מ, ומכאן שהתובעים זכאים לכאורה לפיצוי בסך של 2,070 שקל עבור כל אחד מ- 4 הנוסעים שטיסתם בוטלה (התובעים ושני ילדיהם), קרי סך של 8,280 שקל.

יצוין כי התובעים תבעו, בנוסף לפיצוי עבור עוגמת-הנפש, גם פיצוי בגובה של 12,000 שקל עבור אובדן ימי עבודה, אולם הפסדי ההכנסות הנטענים לא הוכחו על-ידם, ועל כן דרישתם זו נדחתה.

בשורה התחתונה, כאמור, התובעים יסתפקו בפיצוי שהגדירו בעצמם בתביעה - 5,000 שקל בגין עוגמת-נפש והטרטורים שחוו במסע משווייץ לישראל.

עוד כתבות

אהוד אולמרט, רה''מ לשעבר / צילום: שלומי יוסף

האם החלטה 1701 קוימה בזמן כהונתו של אהוד אולמרט?

אולמרט טען כי בתקופתו החלטה 1701 קוימה. הממשלה בראשותו גרסה אחרת ● המשרוקית של גלובס

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

יאיר כץ, יו''ר ועד עובדי התעשייה האווירית / צילום: איל יצהר

מה יעלה בגורל הבונוס של עובדי תע"א? דיל חדש עשוי לשחרר את הפלונטר

בתעשייה האווירית מבקשים לנתק את החיבור בין הדיבידנד שמשלמת החברה למדינה ובין חלוקת בונוס לעובדיה ● רשות החברות מעוניינת לנצל את המחלוקת כדי לרקום עסקה שתביא לפתרון כמה סכסוכים, ובראשם האשמות הממונה על השכר על חריגות שכר בתע"א

מה גבולות חופש הביטוי של עובדים ברשתות? / אילוסטרציה: גלובס

בית הדין משרטט את הגבול: מתי מותר לפטר עובד בגלל פרסומים ברשת חברתית

בית הדין האזורי לעבודה דחה את תביעתו של עובד שפוטר סמוך ל־7 באוקטובר, לאחר שפרסם פסוקים מהקוראן אשר התפרשו כקריאות הסתה לטרור ● מומחים עומדים על השלכות פסק הדין החריג על חופש הביטוי, ומסבירים מדוע עניינו של מורה שפוטר בנסיבות דומות נגמר אחרת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: דיויד קארב, Shutterstock

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

מכון בית יעקב. המסלול בפיקוח צמוד של המל''ג / צילום: באדיבות מכון בית יעקב

הסיפור המלא מאחורי ההצלחה הפנומנלית של תלמידות בית יעקב במבחני רואי החשבון

הסטודנטיות של סמינר בית יעקב מככבות שוב בראש טבלת הנבחנים בבחינות רואי החשבון, ולכן החלטנו לקדם מחדש את הכתבה שמתארת את דרכן להצלחה ● איגוד הסמינרים החרדי "בית יעקב" קיבל אישור להכשיר בעצמו רואות חשבון, מה שעד כה התאפשר רק באקדמיה ● הבוגרות הטריות צלחו את המבחנים באחוזים מטורפים והותירו את המוסדות האקדמיים מאחור ● בדרך עוררו שאלות על אופן שילוב החברה החרדית בשוק העבודה, אך גם על עתיד המקצוע

אורן הולצמן, מנכ''ל ומבעלי אודיטי טק / צילום: יח''צ

באופנהיימר מעריכים שהמניה הזו מישראל תזנק שוב

בבנק ההשקעות החלו לסקר את אודיטי טק, לשעבר איל מקיאג', המייצרת מוצרי טיפוח וקוסמטיקה שנמכרים באינטרנט ישירות לצרכן ● לאחרונה ירדה מנייתה ממחיר ההנפקה

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

גלעד אלטשולר ומנכלי בתי ההשקעות מנורה מבטחים, כלל, מיטב, מור והראל / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: איל יצהר, נטי לוי, כדיה לוי, רמי זרנגר, טל שחר

יפספסו את הריבאונד? מה חושבים בשוק על הצעד המפתיע של אלטשולר שחם

בעקבות חשיפת גלובס על המהלך שמוביל בית ההשקעות הגדול בישראל, בדקנו מה עושים בגופים המתחרים ● אלה, מתברר, עדיין מזהים הזדמנויות ותמחור נוח בשוק המקומי, למרות הקונצנזוס בקרב בתי ההשקעות שרוב התיק מופנה לחו"ל ● איפה שיעור החשיפה הגבוה למניות ישראליות ואילו גופים עשויים לשנות אסטרטגיה?

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר: "לכניסה לרפיח אין משמעות אסטרטגית. היא הפכה לפוליטית"

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

אחרי חמש שנים: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר פורש

דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, הודיע על החלטתו לסיים את תפקידו ● דירקטוריון הבנק החליט למנות ועדת דירקטוריון לאיתור מנכ"ל, בראשה יעמוד יו"ר הדירקטוריון ראובן קרופיק

נגמ''שים של צה''ל בצפון הארץ / צילום: ap, Gil Eliyahu

עסקה בגודל פי 2 משווייה: החברה הביטחונית שמזנקת

לפני פחות משנתיים סבלה החברה הביטחונית אימקו מתחלופת מנהלים וקשיים תזרימיים, אבל מתחילת המלחמה התמונה התהפכה ומנייתה נהנית מתנופה בבורסה ● כעת היא קיבלה הזמנה של 377 מיליון שקל ממשרד הביטחון - פי שניים מהשווי של החברה כולה ● מניית אימקו זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

פעילות כוחות צה''ל בשטח רצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

260 מיליון דולר: כל הפרטים על עסקת הנשק שארה״ב מעכבת לישראל

ממשל ביידן מעכב את אספקת התחמושת לתקיפה ישירה משום שהוא לוחץ על בעלת בריתו ישראל לא להיכנס לרפיח

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

גיא הדס / צילום: רמי זרנגר

אחרי 16 שנה: סמנכ"ל התקשורת, קשרי ממשל ואחריות תאגידית בבזק, גיא הדס, פורש

עפ"י הודעת בזק, הדס יישאר בתפקידו ככל שיידרש להעברה מסודרת של התפקיד ● עדיין לא ברור מי יהיה מחליפו של הדס, או לאן פניו מיועדות