ועדת השרים אישרה את "חוק הפייסבוק" של שקד וארדן

לפי הצעת החוק, בית המשפט לעניינים מינהליים יהיה רשאי, לבקשת המדינה, להורות לספקיות אינטרנט כדוגמת פייסבוק או גוגל להסיר תכנים מסיתים מהרשת

איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב
איילת שקד בכנס לשכת עוה"ד / צילום: ערן דולב

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את "חוק הפייסבוק" שיזמו שרת המשפטים, איילת שקד, והשר לביטחון פנים, גלעד ארדן.

על-פי ההצעה, בית המשפט לעניינים מינהליים יהיה רשאי, לבקשת המדינה, להורות לספקיות אינטרנט כדוגמת פייסבוק או גוגל להסיר תכנים מסיתים מהרשת. זאת, במקרה שמדובר בפרסום שנקבע כי הוא מהווה עבירה פלילית, וכאשר ישנו סיכון ממשי לביטחונו של אדם, לביטחון הציבור או לביטחונה של המדינה.

בישיבת הממשלה שקדמה להצבעה בוועדה סוכם כי בעתיד ייבחנו צעדים חמורים יותר בעניין.

מאיגוד האינטרנט הישראלי נמסר בתגובה: "אנו מצרים על קידום הצעת החוק. 'חוק הפייסבוק' אינו כלי יעיל למאבק בהסתה ברשת. מחד, הוא יחסום פוסטים הנחזים להיות מסיתים אך ורק מעיניהם של משתמשים בישראל, בעוד יתר העולם ימשיך לראותם. במקביל, החוק במתכונתו הנוכחית יאפשר הסרת פרסומים לגיטימיים ופגיעה בחופש הביטוי, שכן הוא כולל מונחים מעורפלים ועמומים כמו 'סכנה לביטחון הציבור' או 'סכנה לביטחון המדינה', שניתנים לפרשנות רחבה מדי, במיוחד כשהם יוצגו לבית המשפט במעמד צד אחד.

"אם היה חוק זה בתוקף בעת פרשת הבלוגר אנס אבו דעאבס, שכתב פוסטים סאטיריים על התומכים בהצתות (ומצא את עצמו עצור במשך 3 ימים), היו הפוסטים הלגיטימיים שלו מוסרים מיידית מהרשת ללא צורך. סוג כזה של צנזורה גסה של הרשת הוא פתח לפגיעה קשה בחופש הביטוי ובחופש הפוליטי בישראל. הסתה ברשת כיום היא תופעה שיש להילחם בה בדיוק של פינצטה - לא פטיש".