לא בנויה למינגלינג

מה יש בסיטי של לונדון שאין במרכז הפיננסי של פרנקפורט?

הסיטי של לונדון / הצילום: מירב מורן
הסיטי של לונדון / הצילום: מירב מורן

"אקוסיסטם". זה המודל שמדקלם כל ראש עיר הבא להסביר מה יצמח במרכז העסקים החדש שקם לתפארת בתחום שיפוטו. סביבה שבה הדיירים העסקיים מזינים אלו את אלו, קשרי מסחר נוצרים בין עובדים ובין חברות, מולידים יזמות ומעוררים יצירה, וכך צומחים עסקים חדשים. ההצלחה וההזדמנויות מושכים עסקים נוספים, והמעגל מניע את עצמו.

אבל לא כל אזור משרדים צפוף הופך ל"אקוסיסטם" . פיטר ריס, המהנדס הראשי של הסיטי בלונדון, הסביר לפני ארבע שנים בראיון ל"גלובס" שמתכון ההצלחה הוא רכילות. עסקים מוכנים לשלם את שכר הדירה היקר בעולם לשטחי משרדים בסיטי של לונדון, משום שהם מאמינים שבכך הם מגדילים את הסיכויים למפגשים אקראיים במקומות שאפשר להחליף מידע לפני שהוא מתפרסם, וכך לשפר את תנאי הפתיחה שלהם בשוק תחרותי שבו הכי חשוב להיות "לפני כולם".

הזדמנות להחלפת מידע שימושי ויצירת קשרים למטרות עסקיות מנסים לייצר גם בכנסים מקצועיים. "המינגלינג" וה"נטוורקינג" שבין ההרצאות הם מנגנון מלאכותי ליצירת אקוסטיטם אד-הוק שמפגיש בין אנשים עם עניין משותף, או שיכול לצמוח להם עניין משותף מהמפגש החצי-מקרי בכנס.

כדי ליצור "מינגלינג ונטוורקינג" טבעי בסביבת עבודה שגרתית צריך שהיא תהיה בסגנון שמעודד מפגשים אקראיים, כמו ב"וואן סקוור מייל" (מייל רבוע) שהוא כל שטחה של הסיטי של לונדון: רשת צפופה של רחובות צרים מרובי הצטלבויות שמקשרים בין חללים ציבוריים שונים וקטנים דיים כדי שלעולם ירגישו כהומי אדם.

צריך גם תהיינה נקודות מפגש לא רשמיות רבות, כמו הפאבים הפזורים לרוב בלונדון שבהם שותים בעמידה בקרנות הרחוב בסוף יום העבודה, והכי חשוב - הרבה תנועה רגלית שתמלא את הדרכים והמרחב הציבורי, כמו שקורה באזור שנסמך כמעט אך ורק על תחבורה ציבורית המונית (בלונדון לא נבנות חניות בבנייני משרדים מראשית שנות ה-80).

כל זה לא קיים ב"בנקפורט", כפי שמכונה אזור הפיננסים בלב פרנקפורט, המתוכנן ונראה כהיפך הגמור מהסיטי: רחובות רחבים לתנועה שוטפת ומהירה, חזיתות מבנים מגודרות ונטולות פעילות מכל סוג, בניינים שקומת הקרקע שלהם אטומה, והמון המון חניונים תת קרקעיים בקומות המרתף של בנייני המשרדים. המרחב המשותף הוא פארק - גינה גדולה מאוד שבה ניצב פסל של סמל הבנק האירופי המשותף. אנשי פיננסים לובשי חליפות לא נוטים לצאת ולשוח בדשא. בנוסף, פרנקפורט הצפונית מתאפיינת בסגרירות חלק ניכר מימות שנה, ולא מפתיע שהגן בדרך כלל ריק.

בסגנון כזה כל מי שמגיע לאזור עושה זאת במרצדס או ב-BMW פרטית, ונבלע מיד בבניין שבו ממוקם המשרד. אפס אקראיות והזדמנויות למפגשים, וזה רע מאוד לעסקים - לא כל שכן לעסקי הפיננסים שנשפת אפם הם מסחר והחלפת מידע.