סוחרי האג"ח מעריכים: סיכוי נמוך להעלאת ריבית בספטמבר

למרות דוח התעסוקה המרשים והעלייה בשכר הרי שהסיכויים להעלאת ריבית בספטמבר נותרו נמוכים והחוזים משקפים כרגע סיכוי של 26% בלבד

וול סטריט3 / צילום: רויטרס
וול סטריט3 / צילום: רויטרס

יום שישי היה אמור להיות יום דרמטי בניו יורק, דו"ח התעסוקה התפרסם ולאחריו השכר. שני הנתונים הללו מהווים הגורם המרכזי בקביעת מדיניות הריבית בארה"ב וצפוי היה שאחרי דוח מרשים שהצביע על תוספת של 255 אלף מקומות עבודה בחודש, הציפיות להעלאת ריבית יעלו באופן דרמטי ושוק האג"ח יתפרק.

כל זה לא קרה, האג"ח הממשלתי לשנתיים ירד בשיעור מרשים ומיד לאחר מיכן תיקן חלק מהירידות בעוד האג"ח ל-10 שרגיש פחות לשינויים קצרי טווח בריבית אבל רגיש הרבה יותר לשינויים ארוכי טווח במדיניות המוניטרית - סגר בתשואה של 1.59%.

כדי להשלים את התמונה הרי שהחוזים על הריבית בארה"ב חוזים כרגע סיכוי של 26% להעלאת ריבית בספטמבר, ציפיות נמוכות מכפי שצוטטו לפני שבועיים. אם כן מה קורה כאן?

סוחרי אג"ח שצוטטו אתמול בכלי התקשורת בארה"ב ניתחו את המצב כך: העלאת ריבית עלולה לטלטל את השווקים הפיננסים ואיתן את הכלכלה הריאלית ולכן "בימים כתיקונם היינו צופים תגובה של הפדרל ריזרב לנתונים המרשימים של שוק העבודה בטח שמדובר בחודש שני רצוף של יציבות בשוק".

אם כן, מה קרה כאן? בשקט בשקט אמרו סוחרי אג"ח לכלי התקשורת בארה"ב שמערכת הבחירות האמריקאית הגיע לשוק האג"ח ולא נראה שבימים בהם חושש הבנק המרכזי מהאשמות שהוא מתערב במערכת הבחירות, הרי שהוא יעדיף שלא לעשות כלום עד אחרי הבחירות. 

"ספקולציות של העלאת ריבית היא בעיקר בכלי התקשורת, אנחנו חושבים שהפד לא יעשה דבר בספטמבר ולכן לא ראינו את העלייה הגדולה בתשואות שכולם דיברו עליה" אמר ל"גלובס" מנהל השקעות ישראלי.

"השוק ראה כבר את הסרט הזה (של עלייה בציפיות להעלאת ריבית שלא מגיעה בסופו של דבר, נ"כ) - לוקח זמן לבנות מומנטום שיאפשר העלאת ריבית וזמן אפס להרוס את אותו המומנטום" צוטט כלכלן בכיר בשוק האג"ח מבית ההשקעות Jeffreies.

אם כך, אם ניתן לנתח את מה שקרה בסוף השבוע בשוק האג"ח האמריקאי הרי שצפויות לנו בתקופה הקרובה התבטאויות של בכירי הפד שיכשירו העלאת ריבית כדי לייצר ציפיות להעלאת ריבית - שלא תקרה, ככל הנראה, עד לאחר הבחירות בארה"ב.