גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להחזיר את האמון ואת האמונה

לרגל יום הולדתו ה-72 של מייסד "גלובס", חיים בר און ז"ל, בתו אלונה בטור מיוחד

חיים בר און / צילום: ארכיון פרטי
חיים בר און / צילום: ארכיון פרטי

את העיתון שבו אתם אוחזים או האתר שבו אתם גולשים ייסד וניהל חיים בר און, אבא שלי, ואת הטקסט הזה אני כותבת לרגל יום הולדתו ה-72 שחל היום. הוא נולד ב-6.6.1944, כפליט, בדרכה של משפחתו ארצה מפולין, דרך מחנות העבודה בסיביר, ביום הפלישה של בעלות הברית לנורמנדי, צרפת.

ב-53 שנות חייו הספיק אבי לחיות ולעשות בקצב מסחרר. הוא דילג מצה"ל - יחידה 504 והממשל הצבאי - לאגף הערבי בשב"כ; מלימודי מזרחנות באוניברסיטת ירושלים ללימודי אסטרטגיה צבאית בקינגס קולג' בלונדון; מעבודה בתפקידי אבטחה בשירות הביטחון לשירות המדינה, כעוזרו הנאמן ומנהל לשכתו של השר יגאל אלון; משירות המדינה למגזר הפרטי בכלל ולענף התקשורת, המשלב עסקים וציבוריות, בפרט; מתפקידו כמזכיר המערכת של עיתון הסטודנטים "פי האתון" בירושלים להקמת הירחון "מוניטין", השבועונים "כספים", "אנשים", "חמצן" ו"שישי" ולרכישת צרור ורוד של דפים עם נתוני בורסה והפיכתו ליומון הכלכלי הראשון בישראל ולאתר האינטרנט הכלכלי הראשון - "גלובס".

 

חיים בר און בצעירותו

 

חיים בר און עם אדם ברוך

בלוויה של אבי, חברו העיתונאי נחום ברנע נשא דברים על קברו ואמר: "חיים הצליח הצלחה נדירה בעולם המו"לות הישראלי, קבע נורמות חדשות, פתח אופקים, הקים, בין השאר, לראשונה בישראל, עיתון כלכלי רציני, חופשי. הוא עשה את זה משום שכסף כשלעצמו אף פעם לא עניין אותו. זאת, אולי, אחת התשובות לשאלה למה אהבנו אותו כל-כך. בעולם שנעשה יותר ויותר חומרני, הוא לא איבד לרגע את התיאבון הציבורי שלו".

הציבוריות בערה בו כל הזמן, והוא חינך והדביק בה אותנו ואת סובביו. לכל מעשה אישי יש השלכה על כלל המשק. אסור בשום פנים ואופן לעשות דבר, פעוט ככל שיהיה, שאם גם האחרים יעשו אותו יקרה אסון. אסור לזרוק לרחוב אף לא מפית נייר אחת, כי מה יקרה אם כך ינהגו עוד 6 מיליון איש? אם לא נצביע בבחירות, תיגמר לאלתר הדמוקרטיה. ואם מי מאיתנו יצהיר למס הכנסה על הוצאה, תהא קטנה שבקטנות, שלא באמת שימשה לצורך עסקי - הרי שמערכת המס תקרוס ולא נוכל עוד ליהנות משירותים ציבוריים כמו חינוך, ביטחון ובריאות. הקישור שעשה בין פעולתו האנוכית היחידה של אינדיבידואל לקריסת המערכת כולה היה חד כתער ומהיר כברק. המציאות כמובן מורכבת ואיטית בהרבה, אך האמת שבתפיסתו מתקיימת.

לפי תפיסה זו, החשיבה הציבורית חייבת להתבטא בכל פעולה הנעשית במגזר הפרטי. היזם צריך לחשוב על המשק כולו ובשום פנים באופן לא להזיק לו, ולו במעט. עליו לדאוג לא רק לבעלי מניותיו אלא גם לעובדיו, לספקיו, ללקוחותיו ולמדינה.

בשנים שחלפו מאז מותו, לחשיבה המשקית הזו שלו המציאו שם: "קיימות". כדי שה"קיימות" תתקיים, גם הממשלה צריכה לדאוג ולטפח את המגזר הפרטי, שבלעדיו אין לה קיום. רק בהקשבה הדדית ובשיתוף-פעולה יבוא השגשוג.

חיים בר און עם יגאל אלון

הגליון הראשון של גלובס

נדמה לי שזה הרקע למעבר של אבי מעולמות הביטחון והממשל לעולם התקשורת. הוא ראה את התפקיד הציבורי של התקשורת כמקשרת (ולא בכדי השורש הזהה) בין האזרחים למגזר הפרטי ובין אלה לממשלה, כמנגישה ומאזנת את המידע הלא סימטרי ביניהם, כמפקחת על תפקודם, כמבקרת שלהם, ועל-ידי כך, ואף פעם לא במקום, כמקדמת ומאפשרת יחסי אמון תקינים המבוססים על הקשבה מפוכחת והבנה. בזה הוא האמין.

חלפו 18 שנים מאז מותו, כ-36 שנה מאז כניסתו לעולם התקשורת כמו"ל ו-72 שנה בדיוק מהיום בו נולד, בפלישה לנורמנדי והמציאות היום מוכיחה את תפיסת עולמו. היום אנחנו לא מאמינים לממשלה, אנחנו לא מאמינים לעיתונים, אנחנו לא מאמינים לאיש שמגיע לתקן את המזגן שלנו, אנחנו לא מאמינים לשכן, אנחנו לא מאמינים לחברת הסלולר שלנו. כל פעולה נחשדת כרמאות, גניבה או ניגוד עניינים.

אפשר לראות זאת בכל מקום, וזה גורם לכולם בזבוז של זמן יקר, של משאבים ושל עבודה מיותרת, מוביל לחוסר שלווה והיעדר שביעות-רצון מתמיד ונוגס עוד ועוד ביכולתנו לשגשג. חוסר האמון מחריף והולך, הופך לישות עצמאית שמזינה את עצמה ושוחק בהתמדה את הרכיב היחיד שיכול לשבור את המעגל - אמונה.

יש המון סיבות באמת טובות שלא להאמין. עשו לנו. לקחו לנו. עבדו עלינו. המגזר הציבורי לאזרחים, המעסיקים לעובדים, המגזר הפרטי לכל השאר. רואים זאת בכל נתון. כ-20% מהכלכלה היא שחורה, פי שניים מאשר בארה"ב, ביפן ובאירופה. מדובר ב-40 מיליארד שקל בשנה, מעבר ל"סביר", שנשארו אצל אנשים שאינם נושאים בנטל כמו האחרים. 21% חיים מתחת לקו העוני בישראל, במונחי הכנסה פנויה - השיעור הגבוה ביותר ב-OECD וכפול מהממוצע בו. הכול נכון, אבל כעת אנחנו נתונים בסחרור שפוגע בנו עוד ועוד. אפשר לרפא אותו, בזהירות ובעדינות, אך לא ניתן לעשות זאת מתוך חשדנות וללא נטילת אחריות משקית.

אולי זה הזמן להתחיל לנסות להשיב את יחסי האמון והאמונה, שני היסודות שעליהם נשענת כל מערכת יחסים ומאפשרים להתקיים גם בתקופות של קושי. אמון ואמונה אמנם נתפסים היום כמושגים כמעט היפיים, לצד רוח טובה, אופטימיות, שרוואל וראסטות. אבל הם גם מושגים כלכליים, "רציונליים".

יחסי אמון הם תנאי הכרחי בכל מערכת יחסים בין בני זוג, בין ילדים להורים, בין מועסק למעסיק, בין לקוח לספק, בין מגזר ציבורי למגזר פרטי, בין אזרח למדינה ובין קורא לעיתון, והם כמובן עובדים בשני הכיוונים. לא טוב לך? תעזוב. אבל כל עוד אתה בוחר להישאר במערכת היחסים, אין לך ברירה אלא לבחור, בכל פעם מחדש, באמון. אמון מעלה בהכרח את ההסתברות שמשהו טוב יקרה, וגם מונע הופעת קמט או שניים בפנים.

ומה יקרה אם נמשיך שלא להאמין? אם נמשיך לאטום את אוזנינו לכל דובר בחשד ל"ניגוד עניינים", גם אם הוא הצהיר על תחום עיסוקו? אם נמשיך לחפש מה לא טוב בכל יוזמה חדשה? חלק מהפריון במדינה כבר עכשיו מתבזבז על חשד וחשש, שמייצרים מחסור במידע חשוב ובלמידה, שמולידים עוד ועוד מנגנוני בקרה כדי לפקח על כל החשודים, ועוד ועוד מנגנוני הגנה כדי להימנע מתביעות משפטיות וכדי להתמודד עם אלה שכבר הגיעו.

בשנת 1995 היו בארץ כ-13 אלף עורכי דין וכ-16 אלף מהנדסים ואדריכלים. בשנת 2010 היו בארץ כ-37 אלף עורכי דין וכ-29 אלף מהנדסים ואדריכלים. במילים אחרות, בעוד שמספר הידיים היצרניות גדל ב-80%, מספר הידיים שמטפלות בתביעות וביחסים משפטיים גדל ב-180%. הידיים שמטפלות בשירותים פיננסיים צמחו גם הן, מ-24 אלף ל-51 אלף, גידול של כ-110%.

מחירי הדיור, כמו שאר המוצרים והשירותים, סופגים את כל זה, ניזונים היטב מהפערים, והולכים ומאמירים מחד גיסא ומורידים איכות מאידך גיסא. זאת בעוד מדד המחירים לצרכן נותר מאחור, וחוסר האמון התגבר עוד קצת. בהתאם, כולנו נאלצים לעבוד שעות רבות יותר וקשה יותר, בזמן שהפריון בישראל נמוך בכ-33% מהממוצע במדינות OECD, והפער הזה רק מתעצם. חוסר האמון כבר מזמן הפך לחוסר פריון.

יגאל אלון, שאבי העריץ ועל שמו קרא לי עוד בחייו של אלון, ניסח זאת כך, כבר בשנת 1979: "כל עוד רווחיו ויוקרתו של המתווך והמלווה בריבית קצוצה גבוהים פי כמה משכרו של פועל ייצור מיומן, וכל עוד המשקיע כספו בעסקי ממון וספקולציות פיננסיות, הכנסותיו בטוחות וגבוהות יותר מאלה של היזם, הציבורי והפרטי, המשקיע הונו ויוזמתו בתעשייה, בחקלאות ובתיירות - אין ולא יהיה סיכוי ליצירת בסיס להחלמתה של החברה".

אבי היה מוסיף כנראה שההחלמה שעליה כתב אלון תלויה כעת גם בשובה של התקשורת לתפקידה המקורי - פיקוח ובקרה בלתי מתפשרים, לשם קידום יחסי אמון. על התקשורת לאפשר לבעלי תפקידים מכלל המגזרים לבטא מצוקות וצרכים. רק כך הצד השני יוכל להבין, לקבל מידע, ללמוד, לתקן ולהתקרב מחדש. אין שיח אם הצדדים לא נוטלים בו כל חלק. דעה עיתונאית היא רק חלק מהשיח ואינה תחליף לאנשי השטח עצמם. אנשי השטח הם לא תוכן שיווקי והם לא "ניגוד עניינים". הם העניינים והם המהות. אסור להם לפחד לדבר. אותם ואת דבריהם כדאי לעודד, לאפשר להם לפעול למען שיתוף-פעולה כדי שתתחיל כבר ההחלמה.

Alona.baron@gmail.com

חיים בר און עם בתו אלונה

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

פרויקט TechMod / הדמיה: 3division

בהשקעה של יותר ממיליארד שקל: הפרויקט שצפוי לשנות את מודיעין

פרויקט TechMod בשטח של יותר מ־100 אלף מ"ר יוקם בפארק הטכנולוגי במודיעין, על קרקע בשווי של כ-62 מיליון שקל ● השותפים בפרויקט מאמינים כי הוא יתן מענה לאחד החוסרים הגדולים בעיר - מקומות תעסוקה ● כיום יותר מ־75% מתושבי העיר עובדים מחוץ לה

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

השקל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר יגיע ל-3.8 שקלים? איך תשפיע כניסה לרפיח על שער השקל

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים: "האירועים הביטחוניים החזירו את הדולר במהירות לרמה גבוהה; אולם על רקע היצעי המט"ח של יצואנים לתשלומי שכר ומסים, הרי שפוטנציאל הפיחות בטווח המיידי נותר מוגבל" ● גם יונתן כץ, כלכלן ראשי בלידר שוקי הון, מסכים כי השקל לא יגיב בעוצמה רבה מדי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

נשק, כסף ורכבים: הסודות האמיתיים של רפיח נמצאים מתחת לעיר

ישראל החלה בפינוי אוכלוסייה אזרחית מהשכנות המזרחיות ברפיח לקראת כניסת צה"ל לאזור ● מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית טרונג מיי לאן הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

החוכמה של וורן באפט היא יותר מאשר רק בחירת מניות נהדרות

המבנה החדשני של ברקשייר האת'ווי יוצא דופן — ומועיל לבעלי המניות

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

כך אנשי מסחר בטורקיה ובישראל פועלים לעקוף את החרם

החלטת ארדואן לאסור סחר עם ישראל הדהימה את גורמי המסחר בשני הצדדים, שפועלים עתה למציאת חלופות ● בעוד שאנשי עסקים באנקרה מקווים שמדובר בגל שיחלוף, בממשל מנסים להשיג באמצעות המהלך השפעה על עזה ● 3 הערות

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"