הפסקת אש באל-על: ועד הטייסים וההנהלה בהבנות זמניות

הצדדים הביעו נכונות להגיע להבנות זמניות, הכוללות הפסקת פיצולי הצוותים מצד הטייסים; ומצד אל-על הפסקת השימוש במטוסים החכורים

אחרי שבוע סוער בין ועד טייסי אל-על והחברה, מתיישבים הצדדים בניסיון להגיע להבנות שיביאו קץ על הסכסוך.

כזכור, בשבוע החולף הפעילה אל-על מספר טיסות באמצעות מטוסים חכורים וצוותים זרים שהוקפצו ארצה מחברות תעופה ספרדית ופורטוגזית. ביום רביעי בלילה אף המריאו טיסות אל-על לניו-יורק וליעדים נוספים באירופה באמצעות מטוסים חכורים, כאשר טיסה אחת לבייג'ינג אף בוטלה, משום שהטייסים, שני קברניטים וקצין ראשון, הודיעו על מחלה.

בבסיס הסכסוך הממושך בדבר תנאי ההעסקה של הדיילים עומדת דרישה לתוספת שכר ולחידוד נוהלי שעות העבודה. השכר הממוצע של קצין ראשון מגיע לכ-50,000 שקל בחודש, והקברניטים משתכרים בכ-90 אלף שקל, בתוספת של כ-2,000 דולר הוצאות אש"ל. בתקופת הסכסוך זינק שכר הטייסים בעשרות אחוזים, ולפי ההערכות הוא אף הכפיל את עצמו.

כ-530 טייסים פעילים מועסקים כיום באל-על, מתוכם 250 קברניטים. לאחרונה גייסה החברה 56 טייסים, ו-50 נוספים יגויסו לקראת חודש אוקטובר.

הטייסים מחויבים ל-85 שעות טיסה, רבים מהם עובדים בהיקף גבוה יותר ומקבלים על כך שעות נוספות (150%). בין דרישות הטייסים: עמידה במכסת השעות עוד בנקודות המחלוקת, סעיפי התייעלות שמבקשת אל-על ליישם בהיקף ההעסקה של הטייסים. כך לדוגמה, בטיסות ליעדים הרחוקים התקנות הבינלאומיות קובעות 3 אנשי צוות בתא הטייס, ואילו כיום טסים ארבעה, שני קצינים ראשונים ושני קברניטים - סעיף כזה אל-על מבקשת לשנות.

שיבושי הטיסות באו לידי ביטוי בכך שהטייסים בין היתר דרשו לקצר את השהות בחו"ל בטיסות טראנס-אטלנטיות, וכך למעשה ישובו ארצה כצוות לא פעיל. מצב כזה מחייב את החברה להפעיל כפל צוותים - אחד לטיסה הלוך ואחד לטיסה חזור.

כעת, כאמור, הביעו הצדדים נכונות להבנות זמניות, הכוללות הפסקת פיצולי הצוותים מצד הטייסים; ומצד אל-על הפסקת השימוש במטוסים החכורים.

במכתב שהוציא במהלך סוף השבוע האחרון יו"ר ועד טייסי אל-על, ניר צוק, הוא קרא לטייסים להירתם ולבצע את כל תוכניות הטיסות העמוסה ולצמצם למינימום את הבקשות לקיצורי שהייה, "למרות סערת הרוחות שפקדה אותנו בימים האחרונים ולמרות המסרים הקשים שהופנו כנגדנו בתקשורת". עוד הוא ציין כי בקשת הטייסים להטיס את הצוותים במחלקת עסקים התקבלה. ההבנות יימשכו עד להגעה לסיכומים. 

תגובת ועד טייסי אל-על: "טייסי אל-על ימשיכו לבצע את עבודתם ולהטיס את ציבור הנוסעים, כפי שעשו תמיד, בצורה הבטוחה והטובה ביותר, יחד עם צוות עובדים ישראלי, תחזוקה ישראלית ודגל ישראל-על המטוס".

מאל-על לא נמסרה תגובה.