בשליש מחיר מבית מלון: השירות שמעורר דיון סוער בעולם

כך הפכו עסקי השכרת דירות המגורים בישראל ובעולם באמצעות Airbnb לבוננזה שמאפשרת כמעט לכל אחד לגרוף רווחים אסטרונומים בצורה פשוטה יחסית ■ כיצד מתנהל היום הקרב על המשך קיומו של השירות?

איים להשכרה ב-Airbnb תיירות / צילום: וידאו
איים להשכרה ב-Airbnb תיירות / צילום: וידאו

חברות המתבססות על כלכלה שיתופית כמו Uber ו-Airbnb מסמנות את העתיד אליו הכלכלה העולמית כנראה צועדת. בענף התיירות יש כאלה שמבקשים לאמץ את התופעה וכאלה שמתנגדים אליה נמרצות.

הנציבות האירופית, הזרוע המבצעת של האיחוד האירופי, כך התפרסם בסוכנות הידיעות בלומברג, רוצה להגביר את הצמיחה ב-28 חברות האיחוד, וזאת על-ידי התערבות במאבקים בין רגולטורים ממשלתיים של מדינות האיחוד, שרוצות להצר את רגלי כלכלת השיתוף ובחברות כמו Uber ו-Airbnb.

לדעת הנציבות, חברות כמו Uber ו-Airbnb יכולות לתת תנופה לתפוקה הכלכלית של האיחוד האירופי, שמפגר אחר ארה"ב בתוצר מקומי גולמי מאז 2012, ועדיין בברלין, למשל, נדרשים חלק מבעלי הדירות לרשום את הדירות שהם מעוניינים להשכיר בעירייה ולקבל על כך אישור, בברצלונה מחייב החוק לרשום את הדירה בעירייה ואוסר להשכיר חדרים בדירות פרטיות. גם בפריז יש איסור להשכיר דירות לטווח קצר.

בנציבות מעריכים כי יותר מ-122 אלף בתי עסק יתחילו לשווק לצרכנים במדינות האיחוד, אם האיחוד האירופי יצליח לשפר את הגישה לסחורות ושירותים באינטרנט, וכך יתאפשר לכ-70 מיליון בני אדם לבצע רכישות חוצות גבולות. מחקר אחר צופה עלייה של 1.8% בתוצר אם הגוש יוכל להסיר חסמים לצמיחה באמצעות יישום "שאפתן יותר" של הוראת השירותים שלו.

לעומת זאת, בבריטניה קראה בשבוע שעבר מנכ"לית התאחדות המלונות הבריטית BHA, אופי איברהים, להחמיר את הרגולציה על Airbnb, בעת דיון של ועדה פרלמנטרית שעוסקת בחדשנות ובמיומנות עסקית.

איברהים, שייצגה את תעשיית האירוח והתיירות הבריטית בדיון, העבירה ביקורת על Airbnb וחברות אחרות העוסקות בהשכרה לטווח קצר במסגרת כלכלת השיתוף, בטענה כי רבים מהמארחים אינם אנשים פרטיים המשכירים דירה, כי אם "בעלי בית מקצועיים המפעילים נכסים מרובים".

איברהים הציגה נתונים של מחקר בבריטניה המראה כי 40% מכלל אתרי הלינה החלופית הם בכלל "פסאודו-מלונות" המופעלים על-ידי בעלי חברות מקצועיות בתחום הנדל"ן; 1,000 ממארחי הדירות להשכרה לתיירים גורפים 150 מיליון לירות שטרלינג בשנה; מחצית מכל ההצעות במסגרת ההשכרות לטווח קצר הן בדירות, בעוד רק מחצית הן בביתו של המשכיר, כלומר, השכרה על-ידי אזרח המבקש להוסיף מעט להכנסתו החודשית.

איברהים העלתה 3 הצעות להסדרת הנושא: אתרים של לינה חלופית יחלקו עם גופים ממשלתיים את המידע הכולל מי משכיר יותר מ-90 לילות בלונדון, כמה אנשים משכירים חדרים בשכירות-משנה וכמה מס אמור להיות משולם כנגד הכנסה זו, כמה אנשים מועסקים ומקבלים שכר על שירותי ההשכרות המרובות. עוד נאמר כי על אתרי הלינה החלופית להגביל בעלי בתים עד 90 ימי השכרה לשנה דרך הפלטפורמה שלהם.

גם בהתאחדות המלונות בישראל סבורים כי קיימת בישראל "אכיפה סלקטיבית" של החוק על משכירי דירות לתיירים באמצעות Airbnb ואתרים דומים, המהווה אפליה כלפי המלונות. מספר הדירות והחדרים המוצעים - במיוחד בערי התיירות המרכזיות כגון תל-אביב וירושלים - כבר עובר את ה-13,000.

המלונאים טוענים כי לא מופעל על מפעילי ההשכרה לתיירים חוק התכנון והבנייה, חוק רישוי עסקים וחוק המיסוי ארנונה, מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, אולם עד כה טרם נעשתה פעולה כוללת בעניין.