התגובה הרוסית: "תוקפת באינטנסיביות ליד הגבול הטורקי"

מטוסי חיל האוויר הרוסי תקפו מטרות רבות באזור לטקיה וחאלב, שם נהרג אחד מטייסי מטוס הקרב שהופל על-ידי טורקיה ■ במקביל, צבא סוריה הגביר את תקיפותיו באזור ■ רוסיה: "היינו מעדיפים להתרחק מהגבול, אבל דאעש נמצאים באזור"

ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס
ולדימיר פוטין / צילום: רויטרס

מטוסי חיל האוויר הרוסי הגבירו היום (ד') באופן משמעותי את תקיפותיהם במחוז לטקיה שבמערב סוריה, סמוך לאזור שבו נהרג אחד הטייסים הרוסיים במטוס הקרב שהופל אתמול על-ידי חיל האוויר הטורקי. על-פי הדיווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, חלק מהתקיפות היום היו נגד מטרות באזור מעבר הגבול באב א-סלאם, שבגבול סוריה-טורקיה במחוז חאלב הצפוני.

"מטוסי הקרב הרוסיים מבצעים מהלילה תקיפות אינטנסיביות בג'בל אכראד ובג'בל טורקמן", מסר מנהל הארגון הסורי לזכויות אדם, ראמי עבד א-רחמן, בהתייחסות לרכסי ההרים באזור לטקיה שנמצאים תחת שליטת כוחות המורדים. על-פי הדיווחים, מורדים טורקמנים אחראים למותו של אחד הטייסים במטוס הרוסי שהופל. הטייס השני חולץ במבצע צבאי והועבר לבסיס רוסי בלטקיה.

מנתוני הארגון הסורי לזכויות אדם עולה כי הרוסים ביצעו 12 תקיפות החל מהבוקר. בנוסף לכך, הטלוויזיה הממלכתית הסורית דיווחה כי "חיל האוויר הסורי פגע במטרות של טרוריסטים", בהתייחסות לארגוני המורדים, באותו האזור. עוד דווח כי עשרות לוחמים נהרגו, אולם לא נמסר לכך כל אישור ממקור אחר.

מוקדם יותר היום, מסר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי רוסיה תמשיך בתקיפות האוויריות נגד מטרות של ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה, סמוך לגבול הטורקי. "היינו מעדיפים להתרחק מהגבול הטורקי, אבל לצערנו הם ממוקמים בשטח סוריה, בסמוך לגבול", אמר והוסיף: "פעולות רוסיה ימשיכו, ללא ספק".

שר החוץ של ארצות-הברית, ג'ון קרי, ושר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, שוחחו הערב בטלפון בנוגע להפלת מטוס הקרב הרוסי בידי טורקיה. קרי אמר כי "על שני הצדדים למנוע מהתקרית להביא להסלמה ביחסים בין המדינות, או להסלמה בסכסוך בסוריה". לברוב לעומת זאת, אמר כי הפלת המטוס הייתה "הפרה בוטה" של ההסכם בין שנחתם מוסקבה לוושינגטון לגבי התיאום האווירי בסוריה.