האם תוארך תקופת ההתיישנות על פוליסות הביטוח הסיעודי?

מבוטחים רבים מפסידים את כספם כי אינם מספיקים להגיש את התביעה בזמן ■ הצעת חוק של ח"כ איציק שמולי מבקשת להאריך את תקופת ההתיישנות מ-3 שנים ל-7 שנים

איציק שמולי / צלם: תמר מצפי
איציק שמולי / צלם: תמר מצפי

הצעת חוק שהונחה על שולחן הכנסת בימים אלה מבקשת לתקן עוול נושן ולהאריך את תקופת ההתיישנות החלה על פוליסות ביטוח סיעודי.

הצעת החוק של ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) נולדה בעקבות הקושי של מבוטחים לממש את דמי הביטוח הסיעודי, מאחר שחלה התיישנות מקוצרת של 3 שנים על תביעות אלה - לעומת 7 שנות התיישנות כמקובל בתחומים אחרים. בשל כך מבוטחים רבים אינם מצליחים לממש את זכאותם, גם אחרי שנים ארוכות של תשלום לחברות הביטוח.

מטרת הצעת החוק היא לסייע למוטבים בביטוח חיים ובביטוח סיעודי לממש את הביטוח גם אם חלפו אותן 3 שנים - אם מפני שלא ידעו על קיומו של הביטוח, אם מפאת קשיי שפה או מפאת קושי נפשי להתמודד עם מות יקירם אשר אינו מאפשר להם להתפנות לבדיקות הביורוקרטיות הרבות עם מותו. לעתים קרובות, גם אם מגלים המבוטחים את דבר קיומו של הביטוח, הם מגיעים אל חברת הביטוח רק בתום תקופת ההתיישנות - ומוצאים עצמם מול שוקת שבורה.

עו"ד מאירה זוהר, שבאמצעותה נוסחה ההצעה, מזכירה כי מרוץ ההתיישנות נעצר רק מהיום בו מוגשת תביעה לבית המשפט, ולא מהיום שבו פנה המבוטח לחברת הביטוח לבקש את כספו.

"חלק גדול ממבוטחי הביטוח הסיעודי בישראל בוטחו במסגרת ביטוח קבוצתי", היא אומרת, "הן במסגרת מקומות עבודה, והן במסגרת קופות-החולים. כתוצאה מכך רבים אינם מודעים כלל לעובדה שיש להם פוליסת סיעוד ונזכרים באיחור לממש את זכאותם מול חברות הביטוח. ההתיישנות המקוצרת בחוק חוזה הביטוח מונעת מרבים את דמי הביטוח המגיעים להם".

"לוודא את מה שהיה אמור להיות המובן מאליו"

הצעת החוק, כאמור, מבקשת להאריך את תקופת ההתיישנות מ-3 שנים ל-7 שנים, שבמהלכן יוכלו המוטבים לבדוק באופן מעמיק יותר את זכויותיהם, ויימנע מהם הפסד כספי ביטוח יקרים.

"ההצעה באה כדי לוודא את מה שהיה אמור להיות המובן מאליו", אומר היוזם ח"כ שמולי, "הדרישה שחברות הביטוח פשוט יעמדו מאחורי ההתחייבויות שלהן. באמצעות כל מיני טכניקות ותעלולים משפטיים הן דוחפות אל תוך האותיות הקטנות בפוליסה משפטים שמרוקנים את ההתחייבות הזו מכל תוכן".

לדבריו, "אין שום סיבה שתקופת ההתיישנות תהיה כה קצרה - בעיקר כאשר מדובר בנסיבות טרגיות. צריך להבין שבנסיבות מיוחדות לעתים נדרש זמן עד שהמבוטח או מי מטעמו ערים כלל לצבירת הזכויות בחברת הביטוח, אך במקרים רבים זה מאוחר מדי, והכסף פשוט יורד לטמיון. יש שתי אפשרויות: או להאריך את תקופת ההתיישנות - או להגביר את הדרישות למיצוי זכויות אקטיבי מצד החברות. גם פעולה במקביל היא רעיון לא רע".

הצעות חוק בנושא דומה הונחו על שולחן הכנסת ה-19על ידי ח"כ פנינה תמנו-שטה (יש עתיד) ועל שולחן הכנסת ה-20על-ידי ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), אך טרם הבשילו לכדי יישום. ייתכן כי בהמשך יחוברו הצעותיהם של מיכאלי ושמולי לכדי הצעה אחת.