ירידה של כ-3% ברווח התפעולי של שטראוס ברבעון הראשון

בשורה התחתונה דיווחה שטראוס כי הרווח הנקי גדל בכ-3% לרמה של 102 מיליון שקל ■ השפעות מט"ח ואירועים בישראל השפיעו לשלילה על התוצאות

למרות הפרשי מטבע והתרחשויות בשוק המקומי, שפגעו בהכנסות וברווח הגולמי של שטראוס ברבעון הראשון של השנה, הצליחה יצרנית המזון לשפר את הרווח הרבעוני ב-3% ל-102 מיליון שקל, לאחר ירידה בהוצאות המסים.

הכנסותיה של שטראוס ברבעון הראשון נחלשו בכ-2% ל-1.93 מיליארד שקל, והרווח הגולמי שלה צנח בקרוב ל-8% ל-729 מיליון שקל, כך ששיעורו מהמכירות ירד ל-37.8%, לעומת 40% ברבעון המקביל אשתקד.

למרות זאת, צמצום הוצאות מכירה ושיווק סייע לשטראוס להציג ירידה של כ-3% בלבד ברווח התפעולי, שעמד על 197 מיליון שקל, ויחד עם צמצום הוצאות המסים סייע כאמור לשיפור השורה התחתונה.

בשטראוס מייחסים את הירידה במכירות להפרשי תרגום מטבעות לשקל, שהסתכמו ב-67 מיליון שקל, עיקר הסכום בעקבות שחיקת הרובל הרוסי. את הפגיעה ברווח הגולמי מייחסים בשטראוס לתחרות אינטנסיבית בשוק המקומי ולכניסתו לתוקף של חוק המזון, שהשית על החברה עלויות.

כמו כן מציינים בשטראוס התייקרות מסוימת שנרשמה בחומרי הגלם והשפעות שינויי מט"ח. בעקבות המוזכר, פעילות שטראוס בישראל סיכמה את הרבעון הראשון עם ירידה של 4.6% בהכנסות, שעמדו על 753 מיליון שקל.

קרוב למחצית מפעילותה של שטראוס היא פעילות הקפה, שבסיכום רבעוני סבלה משחיקת מטבעות הפעילות השונים, בעיקר ברוסיה ובאוקראינה וכן בברזיל - שוק הפעילות העיקרי שלה, כך שסך הרווח הגולמי מפעילות זו ירד ב-8.5% ל-293 מיליון שקל, והרווח התפעולי נחלש ב-4.5% ל-86 מיליון שקל. מכירות הקפה של שטראוס ברבעון הראשון ירדו ב-2.3% ל-846 מיליון שקל. בשטראוס מציינים כי בנטרול השפעות מטבע וחוק המזון, הצמיחה האורגנית של הפעילות הגיעה לשיעור של 8.2%.

עוד בחו"ל, שטראוס ממשיכה ליהנות מפעילות החומוס שלה יחד עם שותפתה פפסיקו בארה"ב, באמצעות השותפות "סברה", שמכירותיה הרבעוניות זינקו ב-22% ל-347 מיליון שקל (ובנטרול השפעות מטבע עלו ב-8%). הרווח התפעולי מפעילות זו צמח ב-5% ל-40 מיליון שקל, אולם שיעורו מהמכירות, שהושפע לשלילה מתמהיל המכירות, ירד מ-13.3% ל-11.5%.

שטראוס מדווחת כי בעקבות דגימה שגרתית שערך משרד החקלאות של מדינת מישיגן בסוף חודש מארס, ולאחר שנמצאו חיידקי ליסטריה באריזה בודדת, "אספה סברה ממדפי החנויות כ-30 אלף אריזות של חומוס מתוצרתה כצעד מניעתי. למיטב ידיעת החברה, עד כה לא דווחו מקרי מחלה כתוצאה מצריכת מוצרים אלה".

גדי לסין, נשיא ומנכ"ל קבוצת שטראוס, ציין עם פרסום הדוחות כי "האסטרטגיה הבינלאומית של הקבוצה והאיתנות של החברות במדינות השונות הביאו לכך שגם אל מול אתגרים כלכליים ומשברים פוליטיים, הקבוצה מציגה תוצאות תפעוליות יציבות ואף משפרת את הרווח הנקי. שטראוס קפה ברוסיה ואוקראינה, שמיקדו תשומת-לב רבה ברבעונים האחרונים, מתמודדות בהצלחה ועל-פי תוכנית עם המשבר המתחולל במדינות, ומנועי צמיחה גלובליים נוספים ממשיכים להתפתח. בפעילות שטראוס ישראל ירד הרווח התפעולי בכ-6 מיליון שקל בלבד, על רקע תחרות חזקה יותר בין השחקנים השונים".

במיטב דש ברוקראז' ציינו היום (ה') כי "לשטראוס שנה מאתגרת בפעילות בישראל, ומבחינת מטבעות בפעילות בתחום הקפה, אולם מחירי חומרי הגלם שנשחקו בעשרות אחוזים בחצי השנה האחרונה עשויים לתמוך בשמירה על רווחיות גבוהה גם בשנה מאתגרת זו".

תוצאות שטראוס3
 תוצאות שטראוס3