מוסדות המדינה ביצעו עבירות מס בעשרות מיליוני שקלים

מדוח מבקר המדינה עולה כי גופים ציבוריים רבים העלימו מס, לאחר שלא זקפו לשכר עובדיהם הטבות שונות שניתנו להם, ובכך הגדילו את ההוצאה הציבורית - זאת בניגוד לחוקי המס

יוסף שפירא / צלם: איל יצהר
יוסף שפירא / צלם: איל יצהר

בימים בהם רשות המסים והמדינה הכריזו מלחמת חורמה נגד ההון השחור והכספים הישראליים הלא מדווחים, בתוך גבולות המדינה ומחוצה לה, ומעלימי מס מוצאים את עצמם מאחורי סורג ובריח חדשות לבקרים, מתברר כי המדינה עצמה הצטרפה למעלימים וביצעה עבירות מס מרובות. מדוח מבקר המדינה המתפרסם היום (ג') עולה כי גופים ציבוריים רבים העלימו מס, לאחר שלא זקפו לטובת שכר עובדיהם הטבות שונות שניתנו להם - וזאת בניגוד לחוקי המס.

בפרק העוסק ב"שירותים ומוצרים שנותנים גופים ציבוריים לעובדיהם ללא תשלום מלא", מפרט מבקר המדינה, הפרופ' יוסף שפירא, את עבירות המס שבוצעו על-ידי מוסדות שונים במדינה, שהיקפם עלול להגיע לעשרות מיליוני שקלים, וקובע כי "על רשות המסים לתת דעתה על מכלול המקרים המפורטים בדוח זה, שבהם גופים ציבוריים נהגו שלא על-פי דיני המסים".

מדוח המבקר עולה כי הבעיה רוחבית ונוגעת למוסדות בתחומים שונים במגזר הציבורי. כך, למשל, מצא המבקר כי 36 רשויות מקומיות וחברות עירוניות נתנו בשנת 2013 הטבות לעובדיהן בתחומי החינוך, התרבות והספורט, ו-24 מהן לא זקפו את ההטבות לשכר העובדים, בניגוד לחוקי המס.

לדוגמה, עיריית רמת-גן דיווחה כי חילקה לנבחרי הציבור בעירייה, למנהליה ולעובדיה בחינם כ-650 כרטיסים ל-4 משחקים שהתקיימו באצטדיון רמת-גן בשנת 2013. חלוקה זו נעשתה שלא לפי הנחיית היועץ המשפטי לממשלה וחוזרי מנכ"ל משרד הפנים, המחייבים לחלק כרטיסים אלה, כמו כל משאב ציבורי אחר, באופן שוויוני תוך הבטחת שקיפות ההליך, ובנוסף עיריית רמת-גן לא זקפה את שווי ההטבה לשכרם של העובדים שקיבלו אותה, ובכך פעלה שלא על-פי דיני המסים.

הטבות נוספות שלא דווחו על-ידי העיריות: עיריית תל-אביב-יפו העניקה לעודיה הנחה בשיעור 25%-20% על כרטיסיות לבריכות העירוניות; עיריית ירושלים העניקה הנחה בשיעור 50% על השתתפות באירוע "סובב ירושלים באופניים" ואיפשרה השתתפות חינם בצעדת ירושלים; עיריית קריית אונו נתנה הנחה בשיעור 20% על כרטיסיות לבריכה העירונית, הנחה על חוגים, צהרונים וקייטנות במתנ"ס; ועיריית פתח-תקווה נתנה הנחה בסך 50 שקל על מינוי להיכל התרבות העירוני.

המבקר מתקומם גם על התנהלותן של 31 רשויות מקומיות, ובהן עיריית חולון, שכלל לא טרחו להשיב לשאלון שנשלח אליהן ממשרד המבקר עד סוף דצמבר 2014 , כך שלא ניתן היה לערוך להן ביקורת במסגרת הדוח הנוכחי.

נסיעות וחשמל חינם

גם בקרב החברות הממשלתיות נמצאו ליקויים בדיווחי המס. כך, לדוגמה, רכבת ישראל נתנה לעובדיה ולבני משפחתם לרבות לגמלאיה, הטבה של נסיעות חינם ברכבת ולא זקפה את שווי ההטבה לשכר העובדים.

חברת החשמל נתנה לעובדיה הנחה בתשלום עבור חיבור לרשת החשמל במקום המגורים ולא זקפה את שווי ההטבה לשכר העובדים. במקרה זה, גם מדובר בנוהג רב-שנים, לפיו מספקת חברת החשמל הטבה לכל עובדיה הקבועים וגמלאיה - חשמל לצריכה ביתית עד ל-18 אלף קוט"ש בשנה ללא תשלום - ולכן מדובר בעבירת מס מתמשכת.

גם חברת כביש חוצה ישראל לא זקפה לשכרם של עובדיה את שוויה של הטבה שנתנה להם - פטור מתשלום עבור נסיעה בכבישי האגרה, גם לצרכים פרטיים, לרבות בסופי שבוע וחגים.

עוד נמצא כי בית-הספר החקלאי מקווה ישראל ומדרשת שדה בוקר נתנו לעובדיהם הטבות שונות, בלי שזקפו אותן לשכר עובדיהם. כל אלה, כאמור, בניגוד לחובת הדיווח בחוקי המס.

המבקר מצא גם כי גופים ציבוריים שונים נותנים לעתים לעובדיהם ללא תשלום או בתשלום מופחת, נוסף על שכרם, גם מוצרים או שירותים כהטבות. הטבות אלה נחשבות לחלק מתנאי השכר של העובד.

לפי חוקי המס בישראל, כל עובד חייב לשלם מס על הכנסתו בישראל, כולל השתכרות או רווח מעבודה או כל טובת הנאה, בכסף או בשווה כסף. בהתאם לכך, על המעסיק מוטלת חובה לזקוף לשכרם של העובדים את שוויין של הטבות הניתנות להם. כאשר המעסיק מגלם את המס בגין הטבה שהוא נותן לעובד, הוא נושא בהוצאות נוספות על שווי ההטבה עצמה ומגדיל את ההוצאה הציבורית.

מהדוח עולה כי ב-2013 דיווחו 95 גופים ציבוריים על 127 הטבות שניתנו לעובדים בתחומים שונים, ובהם תרבות וספורט, חינוך, השכלה גבוהה ובריאות, ויותר ממחצית ההטבות (51%) שניתנו בשנה זו לא נזקפו לשכר העובדים שקיבלו אותן, בניגוד לחוקי המס; לפי הדוח, רק כ-18% מהגופים הציבוריים שזקפו את ההטבות לשכר העובדים גילמו את שוויין ונשאו בתשלומי המס בעבורם, ובכך הגדילו את ההוצאה הציבורית.

כניסה חינם לאתרים

בנוסף לעיריות ולחברות הממשלתיות, גם בבתי-החולים נרשמו לא מעט עבירות מס, שהמדינה הנה האחראית הישירה להן. 6 מרכזים רפואיים - חמישה ממשלתיים (ואחד עירוני - דיווחו למבקר, כי נתנו בשנת 2013 הטבות ל"פרסונל", בלי שזקפו אותן לשכר העובדים כנדרש בדיני המסים.

המרכז הרפואי רמב"ם נתן ל-386 מעובדיו ומגמלאיו הנחה בבדיקות רפואיות שונות; המרכז הרפואי אסף הרופא העניק לעובדיו, גמלאיו והמתנדבים בו ולבני משפחותיהם הנחה בבדיקות רפואיות; תאגיד הבריאות במרכז הרפואי לגליל; בית-החולים במרכז הרפואי ע"ש ברוך פדה, פוריה, והמרכז הרפואי תל-אביב ע"ש סוראסקי, המנוהל על-ידי עיריית תל-אביב, נתון הנחות בטיפולי רפואיים לעובדים ספורים.

עוד עולה מהדוח כי 3 קופות-חולים - שירותי בריאות כללית, קופת-חולים מאוחדת וקופת-חולים לאומית - נתנו בשנת 2013 הטבות לפרסונל בעלות שנתית כוללת של כ-88 מיליון שקל לפחות, מבלי לזקוף את ההטבות לשכרם כנדרש בחוקי המס.

עוד נמצא כי 5 תאגידים סטטוטוריים ו-3 גופים הנתמכים על-ידי המדינה, נתנו לעובדיהם הטבות ב-2013 ולא זקפו את שוויין לשכרם. כך, לדוגמה, רשות הטבע והגנים לא זקפה את שוויין של הטבות הכניסה חינם לאתריה, הלינה בחניוני הלילה וההנחה ברכישת מוצריה לשכר העובדים שקיבלו אותן.

בנוסף, נמצא כי גם רשות השידור לא זקפה לשכרם של 250 עובדיה הקבועים את שווי ההטבה של הפטור מתשלום האגרה, בהתאם לתקנות רשות השידור, ובכך עברה על חוקי המס במדינה. הרשות גם הגדילה בשיעור ניכר את מספר מקבלי ההטבה, משום שנתנה את ההטבה גם לכ-600 עובדים שהיא מעסיקה בחוזים מיוחדים.

מרשות המסים נמסר בתגובה: "כחלק מפעילותה בתחום הניכויים מול כלל המעסיקים במשק, רשות המסים עורכת כל העת ביקורות גם בגופים ציבוריים, ובהם רשויות מקומיות ומוסדות אקדמיים, ומוציאה בעקבותיהן שומות. כל זאת בהתאם לאילוצי כוח-האדם הקיים. כפי שהודיעה הרשות למבקר, היא תכלול בתוכניות העבודה את רשימת המעסיקים שצוינו בדוח".

הטבות לעובדים שלא נזקפו לשכרם לצורכי מס
 הטבות לעובדים שלא נזקפו לשכרם לצורכי מס