איך להיות אפקטיבי והאם המנהל הישראלי חושב נכון?

מיהו אדם אפקטיבי? "כל מי שיודע מראש לאיזה תוצאות הוא מכוון בכל תחום", אומר אביעד גוז, יו"ר חברת מומנטום לפיתוח מנהלים, בראיון ל"ליידי גלובס" ■ "ראיתי דבר מוזר: רוב המנהלים השכירים, זו לא צורת החשיבה שלהם. רוב הזמן הם זורמים עם מה שקורה, מנסים לשרוד בתוך המערכת שבה הם חיים"

אביעד גוז / צילום: אריק סולטן
אביעד גוז / צילום: אריק סולטן

"לפני עשר שנים זיהיתי שהרבה מאוד מנהלים וארגונים לא מצליחים לעמוד בקצב המסחרר של שינויים ואי ודאות, ובתוך כל השינויים האינסופיים, הרבה מאוד אנשים נתקעים בכל מיני פינות", מספר אביעד גוז, יו"ר חברת מומנטום, המתמחה בפיתוח מנהלים בארץ ובעולם. "פיתחתי מודל דיאגנוסטי (N.E.W.S), שמאפשר לזהות איפה האדם, הצוות או הארגון תקועים. על הבסיס הזה הקמנו חברה עם שותפים שוויצריים, ויש לה זכיינים בכ-30 מדינות". עם הארגונים שבהם הוא מדריך נמנים נסטלה, אמדוקס, פיליפס, אינטל וזירוקס.

- אנחנו בעיצומה של מהפכה תרבותית, טכנולוגית, חברתית ותודעתית. איך זה משפיע על תקיעויות של מנהלים ברמה האוניברסלית?

"יש משהו שיישמע בנאלי, אבל להשיג אותו זה לא בנאלי. אני תמיד נדהם שוב ושוב מה קונצנזוס על נושאים משותפים עושה לצוות שלם. כשאתה מוביל אנשים לקונצנזוס, האפקטיביות של הארגון עולה. אנחנו חיים בעידן שבו כל האנשים רוצים להשפיע, ולא מוכנים רק לקבל פקודות והוראות, מה שאפיין את הסביבה העסקית עד לפני עשר שנים. כשעובדים על קונצנזוס וכל הארגון יודע מה המטרות, מה בפוקוס, זה מפתיע בעוצמותיו. הם כבר לא מתעסקים רק בפוליטיקה פנים ארגונית, בפוליטיקה בינאישית ובאזורי נוחות, ואתה מקבל פתאום מגנט".

- מה הופך אנשים לאפקטיביים יותר?

"אנשים אפקטיביים באמת הם אנשים שלוקחים אחריות מלאה על התוצאות ועל הדרך להגיע אליהן, ולא נתלים בתירוצים, האשמות והצבעות על אחרים. אנשים אפקטיביים מפוכחים בקריאת המפה ויודעים לנתח מה השתנה בסביבה שבה הם פועלים. לאנשים שלא קוראים את המפה שבה הם מתנהלים - בארגון או בכלכלה - קל לפספס.

"אנשים באמת אפקטיביים הם אלה שיודעים לנהל את נקודת המפגש בין הדברים שהם טובים בהם לבין הדברים שהם אוהבים לעשות. הם גם שואלים את עצמם: איך אני פוגש את המציאות המשתנה. הם ממציאים את עצמם כל הזמן על ציר הכיוון האופטימלי שלהם. הם זזים. התזוזה נעשית או בתוך התפקיד הקיים שלהם, או לתפקיד אחר. בתקופה כזו השתנות היא קריטית. הסביבה משתנה, הארגון משתנה, האיומים משתנים. עבדתי עם אלפי מנהלים אחד על אחד, ואני לא מכיר אחד שעובד באותה פוזיציה כל השנים".

- אלו הרגלים מגבירים את האפקטיביות שלנו?

"כל מי שקובע מראש לאיזה תוצאות הוא מכוון בכל תחום. מי שעושה תוכנית רב שנתית, מי שחושב על החיים שלו כעל מהלך כולל, ומצליח להגדיר תמונה לעתיד. ראיתי דבר מוזר: רוב המנהלים השכירים, זו לא צורת החשיבה שלהם. רוב הזמן הם זורמים עם מה שקורה, מנסים לשרוד בתוך המערכת שבה הם חיים".

*** הכתבה המלאה - במגזין "ליידי גלובס" הנמכר בסטימצקי