מה קורה שם? מנהיג צפון קוריאה עדיין נעדר

יותר מחודש חלף מאז נראה לאחרונה בפומבי מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און ■ הבוקר הוא נעדר מעוד אירוע בעל משמעות לאומית, ומומחים מעריכים כי ייתכן שאחותו היא ששולטת כעת במדינה המסוגרת

קים ז'ונג און / צילום: רויטרס
קים ז'ונג און / צילום: רויטרס

המסתורין סביב נסיבות היעלמותו של מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און מעמיק לאחר שהטלוויזיה המקומית דיווחה כי הוא נעדר מעוד אירוע פומבי בארצו - בביקור השנתי במקדש על שם אביו. במקביל, חרושת השמועות סביב מצבו הרפואי נמשכת, בעוד במערב מתחזקת הערכה כי אחותו היא זו ששולטת כעת במדינה המסוגרת.

כבר יותר מחודש שהמנהיג הססגוני של הדיקטטורה אינו נראה בפומבי. לאחר שבועות ארוכים של תהיות ושאלות, הודו בשבוע שעבר בתקשורת המקומית הנשלטת על ידי הממשל כי קים "חש באי נוחות" ולכן נאלץ לקחת פסק זמן. בכלי תקשורת במערב טענו כי הוא נפצע בקרסוליו, בעוד מומחים העריכו כי הדבר נבע מעודף המשקל ממנו הוא סובל.

בימים האחרונים הפנו במערב את מבטם לעבר האירוע שהתרחש לפנות בוקר (ו') במקדש בצפון המדינה, כשהיעדרות נוספת של און עשויה לאשש את הערכות נוספות הגורסות כי הוא למעשה הודח מתפקידו. בכלי התקשורת בקוריאה הצפונית דיווחו כי און אינו נמצא ברשימת המשתתפים בטקס, שנועד בין היתר לחלוק כבוד לאביו ולסבו המנוחים.

מדובר באחד הימים החשובים ביותר בלוח השנה של המדינה, מאחר והוא מציין גם את יום השנה להקמת מפלגת הפועלים השולטת בקוריאה הצפונית ביד רמה. מי שכן הגיעה לטקס שבו השתתפו בכירי המפלגה השלטת היא אחותו של און, קים יו ג'ונג, שעל פי מספר דיווחים ייתכן שירשה אותו.