עזבו את הנדל"ן עכשיו

העברת חוקי דיור תחת אש, תשאיר אותנו עם חוקים בעייתיים

דיון בנושאים מהותיים ושנויים במחלוקת כמו תוכניות הדיור, עם השפעות ארוכות טווח על האוכלוסייה כמו גם על התקציב, צריכות להידחות עד שישוב השקט, אז גם הציבור וגם נבחרי הציבור יוכלו לעסוק בו עם תשומת הלב הראויה.

בימים אלו של מצב בטחוני מתוח אין הציבור הרחב וגם התקשורת עצמה מסוגלים להעניק את תשומת הלב הראויה לנושאים אחרים שאינם קשורים לביטחון והתוצאה עלולה להיות שלמרות התנגדות עיקשת לתוכניות מסוימות, אנחנו נמצא עצמנו לאחר סבב הלחימה הנוכחית עם חוקים או הוראות שעה חדשות שכבר עברו את אישור הכנסת בנוסחים לא מוצלחים.

בכל הקשור לענף הנדל"ן, נמצאות כעת על הפרק שתי תוכניות מעין אלו שאחת מהן כבר אושרה לקריאה שניה ושלישית רק אתמול (ד') והשנייה נמצאת בשלבים מתקדמים של אישור. מדובר בהצעת החוק לקידום הבנייה במתחמים מועדפים לדיור מחד שהדיונים בה הסתיימו אתמול ומנגד בתוכנית שכבר ארבעה חודשים נמצאת באוויר ומשפיעה באופן ניכר על ענף הנדל"ן למגורים והיא תוכנית האוצר למע"מ בשיעור אפס אחוז.

נציין כי גם במשך הדיונים בשתי הצעות החוק האמורות נשמעו חברי הוועדה טוענים את אותה הטענה בדיוק, כיצד ניתן לקדם חוקים כאלו שהם כל כך בעייתיים ועשויים להפלות קהלים שלמים, כך אמרו חברי הכנסת, דווקא בשעות של לחימה.

יש אמת בטענות אלו וראוי אולי לדחות את הדיון וגם את ההצבעות על אישור החוקים הללו עד יעבור זעם ועד שהנושאים הללו יחזרו למרכז תשומת הלב הציבורית. הרי אין ויכוח על כך שהמדינה נמצאת במצב מיוחד, ובמצב זה ניתן גם אולי לדחות את יציאת הכנסת לפגרה או לאשר את קיום הדיונים וההצבעות גם במהלך הפגרה.

אולי הדבר יפגע בהישגים פוליטיים של מי שמנסה להעביר את החוקים כדי לרשום הישגים ולקבל קרדיט בעיני קהל המצביעים. אבל בוא נזכור שחלק ניכר מאותו קהל מצביעים נמצא היום אם בשטח מגוייס בצו שמונה ואם עסוק במציאות אחרת שאסור ותשפיע על ההטבות שיקבל או לא יקבל לאחר שהלחימה תסתיים.