לאן נעלמו 8 מיליון נוסעים?

פער בין "הערכות" אגד למספר נוסעים לבין דיווח משרד התחבורה

3.5 מיליארד שקל בשנה. זה סכום הסובסידיה שמעבירה המדינה לחברות האוטובוסים (לא כולל תשתיות). לאור זאת, חשבנו שהציבור ראוי לדעת כמה נוסעים נוסעים בקווי התחבורה הציבורית.

מי שחשב שזו תהיה משימה קלה, מוזמן לקרוא את השורות הבאות:

כבר כמעט שנה ש"גלובס" מבקש את נתוני הנסיעות באוטובוסים של אגד עבור "מדד התחבורה" של מוסף הנדל"ן. המדד, המתפרסם מדי חודש, מפרסם את נתוני הנסיעות באמצעים שונים: מכביש 6, נתיבי איילון, רכבת ישראל ועוד.

באוגוסט וביולי מסרו לנו מאגד כי מספר הנוסעים הוא 30 מיליון, ואחרי שתהינו לגבי העקביות, הסבירו לנו שזה נתון ממוצע, ואין דרך לבדוק כמה נוסעים אלא דרך פנייה למשרד התחבורה. משרד התחבורה, מצידו, נימק כי אינו יכול לספק את נתוני אגד, משום שמדובר ב"הערכות".

והנה, בכנס "תחבורה היום ומחר" שנערך בתחילת החודש הכריז מנהל אגף התנועה באגד כי החברה הצטיידה במערכת המנטרת את מספר הנוסעים בזמן אמת, והדגיש כי הוא יכול לספק נתונים ברמה יומית וחודשית בדיוק מלא.

פנינו לאגד וביקשנו את הנתונים, אבל שם אמרו לנו שהמערכת אינה מונה נוסעים בחינם (שוטרים, חיילים, סוהרים), ולכן אינה מדייקת. בסדר, אמרנו, נציין זאת באופן בולט בפרסום. אבל גם אז הסכים הדובר לתת נתון מוערך בלבד: מיליון נוסעים ביום, 30 מיליון בחודש והערכה כי יש עוד 2 מיליון שנוסעים, בחינם, כאמור. מעבר לכך, באגד לא היו מוכנים למסור אף פרט נוסף.

ומשרד התחבורה? לאחר פניות חוזרות ונשנות הסכימו למסור לנו כי בשנת 2013 עמד מספר הנסיעות על כ-272 מיליון (כלומר, כ-22 וחצי מיליון נסיעות בחודש - שהם 8 מיליונים פחות מהנתון של אגד, לנוסעים משלמים ו-10 מיליון פחות נוסעים, אם מכלילים את הנוסעים בחינם), ושאם אנחנו מעוניינים בעדכונים שוטפים, עלינו לפנות דרך חוק חופש המידע.

יופי של שקיפות שלטונית.