תושבי דרום ת"א התפרעו בבג"ץ; "אנסו שתי בחורות"

בתום הדיון הקצר החליטו השופטים אשר גרוניס, מרים נאור ויצחק עמית לאחד את הדיון בעתירה זו עם הדיון בעתירה לבטל את התיקון לחוק למניעת הסתננות, שאושר לפני שבועיים בכנסת

קבוצה של כעשרה תושבי דרום תל אביב התפרעו וקראו קריאות נזעמות, במהלך דיון שהתקיים היום (ד') בבית המשפט העליון, בעתירתם לבג"ץ, בדרישה למנוע ממבקשי מקלט מאפריקה, המשתחררים ממתקן הכליאה ה"פתוח", להשתקע בדרום תל אביב. בתום הדיון הקצר החליטו השופטים אשר גרוניס, מרים נאור ויצחק עמית לאחד את הדיון בעתירה זו עם הדיון בעתירה לבטל את התיקון לחוק למניעת הסתננות, שאושר לפני שבועיים בכנסת.

מקצת מהתושבים שנכחו בדיון, ושהבינו ככל הנראה בשגגה כי עתירתם נדחתה, החלו לצעוק לעבר השופטים: "אתם לא מבינים איפה אתם חיים", "ברחוב שלי אנסו שתי בחורות", "בואי להסתובב בשכונה שלנו ואחר כך נראה אם תדחי אותנו". הם אף סירבו להתפנות מהאולם, אך כעבור דקות אחדות הצליחו אנשי משמר בתי המשפט להוציאם.

עוד קודם לכן, ציינה השופטת נאור כי "התיק כפי שהוא מצוי בפנינו איננו משקף את המצב" - זאת, ככל הנראה, נוכח הצהרת הממשלה כי בכל מקרה, מבקשי מקלט שישוחררו ממתקן המשמורת לא יוחזרו לדרום תל אביב. נציג העותרים טען כי "אף לפני קבלת התיקון החדש לחוק, בהתבסס על כך שבג"ץ פסל את החוק הקודם, די היה בכך כדי לנקוט את הצעדים שנקטנו בעתירה". נציג הפרקליטות אמר כי הממשלה והכנסת פעלו כדי למצוא פתרונות אופרטיביים, חקיקתיים ולא חקיקתיים, במטרה "לתת מענה לתופעת ההסתננות".

יצוין כי בניגוד לטענה שהשמיעו כמה גורמים פוליטיים וכן תושבי דרום תל אביב, ביטול התיקון לחוק למניעת הסתננות על ידי בג"ץ לא "הציף" את דרום תל אביב או כל אזור אחר במבקשי מקלט אפריקניים. זאת מאחר שגם בנוסח הקודם של החוק, שאיפשר את כליאתם של מבקשי מקלט עד 3 שנים ללא חשד פלילי, נכלאו כ-1,700 מבקשי מקלט בלבד, מתוך יותר מ-50 אלף השוהים בישראל, כך שלא החוק ולא ביטולו שינו באופן דרמטי את המאזן הדמוגרפי בדרום תל אביב.