אל תזרקו, תמכרו: הפריטים הישנים שלכם שווים כסף

החל מעגיל זהב שבור, דרך שטיח, כורסה או אופניים ישנים ועד סלולרי מיושן ורכב משנות ה-90: רגע לפני שאתם זורקים אותם, כדאי לדעת שלא מעט חברות וחנויות מוכנות לשלם לכם תמורתם ■ "גלובס" בודק מי קונה, כמה ואיך

הציוד הישן והבלתי שמיש ששוכב לכם בבית שווה לכם כסף. תמורת מאמץ קל תכניסו לכיסכם כמה שקלים, כשיש גם בונוס: ניקיון המצפון הסביבתי וערכי המיחזור.

חשוב לדעת: מכירת ציוד משומש - מהמכונית, דרך הסלולרי הישן ועד מיטת התינוק - היא כמובן רווחית יותר כשעושים זאת ישירות או דרך לוחות המשומשים.

עם זאת, היתרון שבדרכים המוצעות בכתבה הוא הפשטות. הן חוסכות "כאב ראש". לרוב מדובר בעסקאות טרייד-אין, כך שמכירת הפריטים הישנים מובילה לרכישה של פריט חדש.

ריהוט: השולחן של סבתא עובר חידוש

אופנת הרטרו משמישה חפצים רבים שאולי כבר אמרתם נואש מהם, כמו כיסאות ישנים או אגרטל של סבתא: חנויות לריהוט ישן (שלרוב עובר חידוש) ישמחו לרכוש פריטים ישנים שאין בהם צורך.

מי, מה ואיפה?

* דנדש: החנות, שנפתחה בבני-ברק לפני כשנה, מוכרת ריהוט וציוד לבית מיד שנייה. תהליך המכירה של פריטים לחנות הוא פשוט ולא מצריך מאמץ רב: שולחים תמונה של רהיט או פריט שאתם רוצים למכור באימייל או בעמוד הפייסבוק של החנות, במקרה שבדנדש סבורים כי יש ביקוש - נשלחת הצעת מחיר. אם המוכר ניאות לבצע את העסקה - מתאמים הובלה (שעלותה חלה על החנות) ומקבלים מזומן ללא התניה ברכישה בחנות.

* SECONDS: פונה למי שמחזיק בביתו רהיטי בוטיק או מעצבים בני עשר שנים מקסימום. שיטת המכירה של נועה, המנהלת את המותג, היא בקונסיגנציה למשך 90 יום. בסוף המכירה מתחלקים 50%-50% במחיר שנקבע. אם הפריט לא נמכר אחרי 60 יום, מחירו יורד ב-20%. ניתן למכור את הפריט באופן ישיר במחיר נמוך יותר. איך זה עובד? שולחים תמונה או מזמנים פגישה, קובעים מחיר ויוצאים לדרך. קונספט כזה אגב פועל ברחבי העולם. מכירת הריהוט היא מקוונת או באולם התצוגה בקבוץ עינת.

ביגוד: מחנות יד שנייה ועד H&M

פריחת חנויות יד שנייה היא תוצאה של כמות הבגדים שאנחנו לא צריכים. מובן שמותגים נחשקים שווים יותר: חלק מהחנויות מעניקות זיכוי לרכישה מחדש, חלקן תספקנה מזומנים וחלקן עובדות בשיטת הקונסיגנציה, קרי העברת התמורה לאחר המכירה.

מי, מה ואיפה?

* אדרת: בחנות התל-אביבית ניתן לקבל 40% ממחיר המכירה או 25% במזומן. לפריטים יקרים יש אפשרות לקונסיגנציה.

* צ'אי שופ: בחנות ברעננה (המפעילה את אתר nitichic) מציעים את אופציית הקונסיגנציה. המותג ומצב הבגד מהווים את השיקול העיקרי לקביעת המחיר, כשמנגד גם פריט משנות ה-70 ומטה (במצב טוב כמובן) עשוי להיות שווה ערך.

* H&M: בארץ, בדומה לפרויקט שמתנהל בעולם, הוצב מיכל מיחזור לבגדים משומשים. כל שקית בגדים (מכל מותג ובכל מצב) שוות ערך לשובר הנחה של 20 שקל בקנייה מעל 150 שקל. הבגדים מועברים לשימוש חוזר או למיחזור.

סלולר: לפעמים מקבלים מזומן, לפעמים זיכוי

כמה חברות מציעות איסוף של המכשירים ישנים בתמורה למזומנים או זיכוי לרכישה: ככל שהמכשיר טלפון אטרקטיבי יותר, המחיר עולה, וכשמדובר במכשיר מקולקל, אפשר לקבל עבורו כ-20% מערך מכשיר השומש תקין. באתרים המפעילים את השירות מופיעה רשימת המחירים עבור כל דגם, כך שבחיפוש של כמה דקות תוכלו לבצע סקר שוק עבור הסלולרי שברצונכם למכור.

מי, מה ואיפה?

* אתר RECELL: האתר קונה סלולריים משומשים. את המכשיר הישן ניתן לשלוח לחברה במעטפה שנשלחת אליכם (תגוביינא) או באמצעות שליח (30 שקל). עבור מכשירים ששוויים מעל 500 שקל - המשלוח חינם. את הכסף תקבלו לאחר 10 ימים, שבמהלכם ייבדק המכשיר. במספר דגמים שבדקנו עולה כי האתר הציע המחירים נמוכים ביחס לאחרים.

* אתר mobile2go: כאן מבטיחים העברת התמורה באמצעות המחאה ביום שבו מגיע הסלולרי לחברה.

* אתר וואלה!שופס: האתר נכנס לאחרונה לתחום, ומאפשר איסוף מהבית של מכשירים ישנים. תמורתם מקבלים הצרכנים זיכוי למימוש עתידי באתר המכירות של וואלה! שופס. באתר מופיע מחירון לדגמי הסלולרי השונים במצב שמיש או מקולקל. האיסוף מתבצע על-ידי שליח שיגיע לבית הלקוח ללא תוספת. השירות מתבצע בשיתוף חברת rebeeb, שמעבירה את מרבית המכשירים המשומשים לשימוש חוזר ברחבי העולם כשחלקם מפורקים לרכיבים עבור תיקון.

* קרביץ: גם קרביץ עובדת עם rebeeb, אך כאן הרשת נותנת זיכוי או כסף. היתרון הוא שבעבור סכום מופחת ב-10%-20% תוכלו לקבל מזומן, בסכום המלא ניתן לרכוש מוצרים בסניפי קרביץ.

כמה תקבלו על הסלולרי הישן
 כמה תקבלו על הסלולרי הישן

רכב: גריטה בחברות רכב

רכב ישן, בן 20 למשל, מוגדר כמפגע סביבתי. מה עושים? מעבירים את הרכב לגריטה, תהליך שבו "מורידים" את הרכב מהכביש ומפרקים את חלקי המכונית שיועברו למיחזור, כך שגם הסביבה מרוויחה וגם בעלי המכוניות.

מי, מה ואיפה?

* גריטה ממשלתית: לפי תוכנית הגריטה הממשלתית, בעלי מכוניות ישנות שעמדו בקריטריונים,קיבלו 3,000 שקל תמורת רכבם הישן. אלפי מכוניות פורקו ואלפים נמצאים ברשימת ההמתנה. אלא שהתוכנית הופסקה, משום שהתקציב, שעמד על 5 מיליון לשנה, נגמר מוקדם מהצפוי. ממשרד האוצר נמסר כי התוכנית תתוקצב באותו סכום בכל שנה בארבע השנים הבאות, וכי בתקציב המשרד להגנת הסביבה מתוקצבים 15 מליון שקל נוספים לטובת המשך פעילות זו בהתאם לסדרי העדיפויות של המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה.

האלטרנטיבות העומדות בפני הצרכנים הללו הן באמצעות חברות פרטיות. אלה נותנות עבור הרכב הישן יותר ממה שהממשלה תקצבה, אבל בתנאי לרכישת מכוניות אחרת. הגריטה מיועדת לבעלי מכוניות פרטיות נוסעות, עם טסט ובמצב שמיש, שגילן 20 שנה ויותר.

* חברת טרייד מובייל: 5,000 שקל כזיכוי לרכישת רכב אחר בעסקת טרייד-אין ממגוון המכוניות שבסניפי החברה.

* לובינסקי טרייד: 5,000 שקל זיכוי עבור מכוניות מודל 1993 ומטה שיועברו לגריטה, לטובת רכישת רכב משומש שנמצא במאגרי הטרייד-אין של החברה.

מוצרים מכל הבא ליד: מהאופניים ועד המזרן

בתהליך הקנייה של מוצר חדש, מזרן, שטיח, אופניים או פריט אחר, כדאי לבדוק האם החברה תרצה לרכוש מכם מוצר מקביל שיעביר למכירה או לשימוש מחדש.

מי, מה ואיפה?

רוב עסקאות הטרייד-אין נועדו לעודד קנייה של מוצר חדש, ובכל זאת רווח סמלי ובעיקר פינוי ציוד ישן עשויים להיות בונוס נחמד:

* צמר: רשת השטיחים מציעה זיכוי של מאות עד אלפי שקלים לשטיח ישן במעמד רכישה של שטיח חדש. השטיחים הישנים עשויים לשמש כחלק משטיחי הטלאים הפופולריים בימים אלה, או נמכרים לסוחרי יד שנייה.

* עמינח: גם המזרן הישן שווה כסף. בעמינח אפשר לקבל זיכוי של 1,600 שקל על מזרן ישן בקניית מזרן קינג קויל, או 1,200 שקל בקניית מזרן עמינח. אירופלקס: זיכוי על מזרן ישן עומד על 1,300 שקל. אמריקן קומפורט: כורסאות במבצעי טרייד-אין שוות 500-800 שקל (בהתאם לכיסא החדש שרוכשים).

* סודה סטרים: בחברה מציעים זיכוי של 100 שקל על מכשיר ישן של סודה סטרים. נציג החברה שמגיע עם המתקן החדש מפנה את הישן.

* רוזן ומינץ: הרשת מציעה קניית אופנים משומשים במסגרת טרייד-אין.

* KIHELS: חברת הקוסמטיקה שעשתה לאחרונה עלייה לישראל, מזמינה את לקוחותיה להחזיר אריזות ריקות (של מוצרי קיהלס) ולקבל בתמורתם מוצרים. 10 אריזות ריקות שוות למוצר בגודל מלא (עד 125 שקל).

תכשיטים ושעונים: גם עגיל שבור שווה כסף

החלפת זהב ישן בחדש הוא תהליך מוכר שצובר תאוצה באמצעות ימי מכירה מיוחדים שעורכות הרשתות לאורך השנה, במטרה לעודד את הצרכנים לקבל יותר משווי השוק עבור הזהב הישן כדי לרכוש תכשיטים חדשים.

מי, מה ואיפה?

* מילר: בימים אלה מנהלת הרשת מילר את הקמפיין השנתי שלה, שבמסגרתו היא מתמחרת את הזהב המשומש ב-25% יותר ממחיר השוק. הרעיון הוא שתכשיטי זהב שאינם בשימוש, גם אם הם שבורים, שווים לכם כסף: פחות כסף אם תעדיפו לקבל מזומנים ויותר אם תמירו את הזהב הישן בחדש: קניית זהב אפשר בחנויות זהב פרטיות ובחלק מהרשתות, למשל רויאלטי. ככל ששיעור הקראט גבוה יותר, התמורה עולה בהתאם. את התכשיט הישן מזקקים ומשתמשים מחדש בזהב.

* רולטיים: גם בתחום שעוני היוקרה שעונים ישנים שלא בשימוש שווים כסף. ברולטיים, למשל, אפשר לקבל זיכוי על שעונים ישנים, רצוי של מותגים נחשקים כמו אומגה, טיסו וכד'. בחברה מציינים כי הזיכוי שווה למחצית מערך השעון הישן.

כמה אפשר לקבל על זהב ישן
 כמה אפשר לקבל על זהב ישן