צפירת הרגעה או אזעקה

לפי חוקי הכלכלה הודעת הפד' הייתה צריכה לגרום לאפקט הפוך

ברננקי החליט בשבוע שעבר להוציא את אחרוני המתבצרים מהמקלטים כשהפתיע בהחלטה להמשיך עד הסוף ההרחבה המוניטרית, הלא היא הניסוי הפיננסי הגדול בהיסטוריה. למרות שיש כבר כמה חברים בפד שמבינים שההימור לא ממש מצליח, הרוב עדיין תומך בניסוי בעיקר עקב החשש מהשלכות הפסקתו.

הגופים הפיננסיים חוגגים, גם שוקי ההון ואחד מאליליו - וורן באפט הזדרז לברך את ברננקי וטוען כי עשה עבודה מעולה. האם לא כדאי להמתין לתוצאות מר באפט? אומנם כולנו מדברים מפוזיציה אבל כל כך שקוף ? לעבודה מעולה חייבות להיות תוצאות אחרי חמש שנים ואם אין תוצאות או שהתוצאות הן בינוניות במקרה הטוב זו אינה עבודה מעולה.

הודעת הפד הייתה צריכה לגרום לאפקט הפוך על פי חוקי הכלכלה. אם ממשיכים את התכנית ואין יכולת להפחית את היקף הרכישות ולו במעט זה אומר שהנתונים הכלכליים לא ממש טובים. הצמיחה לא מתרוממת, האבטלה לא פוחתת, בטח פחות מהצפיות ונתוני החברות לא כל כך מעודדים. כל זאת למרות שארה"ב עושה הכול בגלוי - על ידי החלשת הדולר ובסתר - על ידי הטבות לחברות שיחזירו ייצור הביתה. רק שהסינים לא ישמעו.

אבל את מי מעניינים הנתונים. בואו נמשיך לחגוג בסגנון אכול ושתה כי מחר נמות. ואם מסקנות ועדת האוזר לבחינת מצב הבורסה יאומצו מהר ייתכן ואף המשקיעים בשוק הישראלי החבוט יזכו לתקופה קצרה של עדנה. למה קצרה ? כי ככל שהזמן חולף וההתאוששות האמיתית לא נראית באופק, הסיכון למשבר מתפתח גדל והולך. זה לא יקרה היום וגם לא מחר אבל אי אפשר לרמות את כולם כל הזמן.

ישראל היא עדות חותכת לשינוי בחוקי הכלכלה. הממשלה, האוצר, הלמ"ס , בנק ישראל- כולם משחקים בנתונים והציגו תמונה ורודה של המשק הישראלי. לבורסה זה לא עזר משום מה. אולם דווקא עכשיו, כשכבר אי אפשר להסתיר והאמת יוצאת לאור והיא לא כל כך ורודה,נהפוך הוא, מצטרפת הבורסה הישראלית לחגיגה.

לא צריך להיות כלכלן דגול על מנת להבין לאן מובילה ירידה בצמיחה, עצירה מוחלטת בייצוא, ירידה בהשקעות וירידה ביבוא. אם ימשיכו לחייך שם במגדל השן ולא יתחילו לפעול המיתון הבא כבר מעבר לפינה.