הבורסה ליהלומים ברמת גן תשלש את שטחה

התוכנית מתבססת על הוספת קומות לבניינים הקיימים - שמשון, מכבי ויהלום - ללא צורך בהריסת הבניינים וללא צורך בפינוי הדיירים

התשובה של בורסת היהלומים ועיריית רמת גן למתחמי המשרדים החדשים שמוקמים היום בתל אביב: השלשת שטחם של שלושת בנייני הבורסה ליהלומים ל-350 אלף מ"ר, והגבהתם עד ל-76 קומות.

ל"גלובס" נודע כי נשיא הבורסה יאיר סהר והאדריכל פרופ' משה צור הציגו היום (ה') להנהלת עיריית רמת גן תוכנית לפיתוח שלושת בנייני הבורסה ברחוב ז'בוטינסקי 1-3 הנמצאים בבעלות הבורסה ליהלומים. התוכנית מתבססת על הוספת קומות לבניינים הקיימים - שמשון, מכבי ויהלום - ללא צורך בהריסת הבניינים וללא צורך בפינוי הדיירים. התוכנית הוכנה בשיתוף פעולה עם מהנדס עיריית רמת גן חיים כהן.

על פי התוכנית, בניין שמשון, הכולל כיום 11,500 מ"ר שטחים עיקריים ושטחי שירות ומתנשא לגובה של 23 קומות, יגדל לשטח של 65 אלף מ"ר ולגובה של 52 קומות. בניין מכבי, שכולל היום 23 אלף מ"ר שטחים עיקריים ושטחי שירות ומתנשא ל-28 קומות, יגדל לשטח של 110 אלף מ"ר ולגובה של 55 קומות. מגדל יהלום, הכולל היום שטח של 46 אלף מ"ר שטחים עיקריים ושטחי שירות ומתנשא לגובה של 36 קומות, יגדל לשטח של 137 אלף מ"ר ויתנשא לגובה 76 קומות, מה שיעניק לו את תואר המגדל הגבוה ביותר במתחם הבורסה. בסך הכול יוגדלו שלושת המגדלים לשטח כולל של 350 אלף מ"ר הכולל 30 אלף מ"ר שטחי מסחר וגשרים שיתווספו למתחם.

לדברי סהר, "בורסת היהלומים בישראל היא הבורסה הגדולה בעולם מתוך 28 בורסות היהלומים בעולם. חברים בה 3,500 חברי בורסה בשטחים של 100 אלף מ"ר. 20 אלף איש נכנסים כל יום למתחם. מתוכם 13 אלף עובדים, שליש מהם מהמגזר החרדי. מחזור היצוא של תעשיית היהלומים עומד על 10 מיליארד דולר, ומהווה כרבע מכלל יצוא התעשיות ממדינת ישראל. כתוצאה מכך נדרשים עוד שטחי עבודה במיוחד לאור העלייה של עולים חדשים מארה"ב, בלגיה ורוסיה העוסקים בתחום. מתחם הבורסה ברמת גן נחנך ב-1968 וכיום נולד הצורך לחדש ולהגדיל אותו, בין היתר לצרכים של מלונאות. בשבוע הבא למשל מגיעות לפה 500 חברות בינלאומיות לשבוע הקניינים הבינלאומי, ולקחנו חדרים בשרתון סיטי טאור, בעזריאלי, ברמת החייל ובהילטון ואין מספיק חדרי מלון בטח במתחם הבורסה. אנחנו מסתכלים על תוספת הבנייה בראייה של שני עשורים קדימה, ומוכנים גם להקצות שטחים לדיור מוגן עבור יהלומנים מתבגרים. בשטחים שנקים אנו מקווים לקלוט חברות בינלאומיות, ולהגדיל את שטחי העבודה שלנו. בורסת היהלומים משלמת היום רק בגין שלושת הבניינים שלה 55 מיליון שקל ארנונה לעיריית ר"ג תמורת שירות של פינוי אשפה והגדלת השטחים תספק עוד תשלומים".

מתחם הבורסה ההיסטורי הוקם כמתחם העסקים היוקרתי הראשון בכל גוש דן, והיה לאייקון משנות ה-60 עד לשנות ה-80. מאז צמח והתפתח, לצד מתחמי עסקים נוספים שנולדו אחריו באזור תל אביב. התוכנית קיבלה את ברכתה של עיריית רמת גן וזו תוצג ביום ראשון לוועדה המקומית לתכנון ובנייה. בעירייה מסרו היום כי "שלושת בנייני הבורסה שהיו בעבר הגבוהים ביותר באזור גוש דן, יחזרו להיות כאלה. כך יתקבל קו רקיע עירוני חדש שיסמל ויתחזק את הבורסה מחדש כמרכז הסיטי העסקי של רמת גן". יש לציין כי למרות הוספת הקומות, לא מתוכננת הוספת חניות לבניינים, בהתאם לתקני החניה המצומצמים שמכתיב היום משרד הפנים, וזאת במטרה לעודד את העובדים במתחם הבורסה להגיע למקום באמצעות רכבת ישראל, וכן באמצעות הרכבת הקלה המתוכננת לעבור במקום. התוכנית אמורה להיבחן גם על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, הליך שצפוי לקחת עוד כמה שנים, עד לקבלת תוקף לתוכנית. סהר התייחס לנקודה, וציין כי ציבור גדול מעובדי בורסת היהלומים מגיע כבר כיום ברכבת לעבודה.

בנוסף הדגישו בעירייה כי מטרת התוכנית היא הסדרת כל הבניינים של הבורסה כישות אורבנית אחת עם כניסות מסודרות וכתובת אחת והגדלת נפח הבניינים הן כפיתוח עירוני והן בתור מקור להכנסות לפיתוח האזור כולו.