לפיד על מינוי הנגיד: "לרה"מ ולי אין משרד חקירות"

שר האוצר התייחס לכישלון הנוסף באיוש התפקיד היוקרתי ואמר כי נתניהו והוא עדיין "יושבים וחושבים" על זהות הנגיד החדש ■ לפיד דחה הקריאות להקמת ועדת איתור: "אם תהיה ועדת איתור אז היא תוכל לשכור משרדי חקירות?"

שר האוצר יאיר לפיד הגיב הבוקר (א') למבוכה סביב הכישלון למנות נגיד חדש לבנק ישראל, לאחר שהפרופסורים יעקב פרנקל וליאו ליידרמן הודיעו על פרישתם. בטקס חנוכת קו רכבת המהיר בין תל אביב לאשדוד, השיב לפיד לשאלות העיתונאים ואמר כי "אין משרד חקירות לראש הממשלה ולשר האוצר".

שר האוצר אף דחה את הקריאות הנשמעות להקים ועדת איתור שתבחר את הכלכלן הראוי לתפקיד. "אם תהיה ועדת איתור, אז היא תוכל לשכור משרדי חקירות?", שאל לפיד והבהיר: "כל המועמדים הם ראויים ומכובדים".

מוקדם יותר היום פורסם כי שני כלכלנים בכירים כבר סירבו לפניית נתניהו להתמנות לתפקיד. אחד מהם הוא הפרופ' יוג'ין קנדל, המכהן כראש המועצה הלאומית לכלכלה ובפועל משמש כיועץ הכלכלי של ראש הממשלה. כבר ביום שבו החל המירוץ לנגידות, קנדל הצהיר כי הוא לא מועמד לתפקיד ואינו חפץ בו. לפי הערכות, הסיבה העיקרית שעמדה מאחורי הסירוב לתפקיד היא העובדה שהוא אינו מוכן לקבל חשיפה ציבורית מעבר לזאת שהוא מקבל היום.

למרות הקשיים, ראש הממשלה נחוש למנות נגיד לבנק ישראל בהקדם האפשרי, ובסביבתו סבורים כי עד סוף השבוע הבא ייבחר נגיד חדש והוא כבר יהיה בעיצומה של בדיקת ועדת טירקל. בין המועמדים האפשריים ששמותיהם עלו נמצאים גליה מאור, מנכ"לית בנק לאומי, ועו"ד יעקב נאמן, שר האוצר והמשפטים לשעבר.

שם נוסף שהועלה הוא זה של פרופ' מנואל טרכטנברג, שהיה מועמד מוביל במרוץ ופרש ימים ספורים לפני בחירתו של פרנקל. לטרכטנברג יש את כלל התכונות הנדרשות לנגיד, אלא שהקשר בינו לבין נתניהו עלה על שרטון ולכן ראש הממשלה אינו מוכן לקחת את האפשרות הזו בחשבון. ההערכה היא כי הרקע לסכסוך בין השניים הם המגעים של טרכטנברג עם שלי יחימוביץ' וציפי לבני לגבי הצטרפות למפלגותיהן.

למרות הלחצים שמנסים להפעיל על נתניהו, ראש ההמשלה מסרב למנות לתפקיד את ד"ר קרנית פלוג, שפרשה מתפקידה כמשנה לנגיד בנק ישראל לאחר ההודעה על מינוי פרופ' ליידרמן לתפקיד. הסיבה לכך שהמועמדת המועדפת על שר האוצר לפיד, לא מקובלת על נתניהו היא השקפת עולמה השונה משלו.