בילוי נהדר עם הילדים: הפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים יוצא לדרך

השקעה של 3 מיליון שקל בהצגות מקור ומופעי חוצות בפסטיבל חיפה הבינלאומי להצגות ילדים

ילדים שפקדו את תיאטרון חיפה בפסטיבל הבינלאומי להצגות ילדים לפני 23 שנה, הם ההורים שיושבים היום עם ילדיהם באולמות התיאטרון ועל הדשא מסביב לו. אין עוד הרבה אירועי תרבות בארץ, שמצליחים לשמור על רצף הופעה, להישאר רלוונטיים ולפנות לקהל של דורות, כמו הפסטיבל הזה. החוכמה טמונה בתוכנית הצגות שתעניין לא רק את הילדים, אלא גם את הוריהם, ולא רק בזכות זיכרונות הילדות.

הפסטיבל בהפקת תיאטרון חיפה, בניהולה של ניצה בן צבי, מופק בהשקעה של 3 מיליון שקל - מתוכם 1.7 מיליון במימון העירייה ו-500 אלף שקל מתקציב משרד התרבות. הוא מקדיש תמיכה תקציבית בהיקף של 40 אלף שקל לכל הפקה, בנוסף לציוד, אולמות, שיווק והוצאות נוספות. הפסטיבל לוקח ברצינות את קהלו והצגות ילדים, כשהן במיטבן, נהנות מאיכות על-גילאית.

כך, למשל, בהצגה "תופר החלומות", שמיועדת לכאורה לגילאים הצעירים (3-8), הבמה והמחזה כולו מבוססים על עיצוב בטקסטיל - ערימות בד וחוטים מתעוררות לחיים והופכות ליצורים חלומיים.

זירת תיאטרון

ההצגה "אולי פיל" של ירדן בר-כוכבא ואלדד כהן מעמתת גישות שונות לחיים, העולות דרך מאבקי כוח ותחרות סמויה בין שתי אחיות. ההצגה המוזיקלית, עם נגנים חיים על הבמה שגם משתתפים במשחק, מרככת את הסיטואציה הטעונה ומטפלת בה בלי להיות דידקטית מדי.

האתגר העומד בפני ההצגה "התשמע קולי" הוא כפול: יצירת תקשורת בין הקהל לבין הבמה תוך שבירת חסמים ודעות קדומות. גדי צדקה כתב את סיפורה של אנה, ילדה חירשת שרוצה להשתלב במסגרת לימוד רגילה בבית ספר לאמנויות. הסיפור מתווך על-ידי שחקנים שומעים ושחקנים חירשים ושומעים, המשקפים יחד את פחדיה ואת קשייה של אנה, ובעיקר את הקושי שמערימה הסביבה המקצצת את כנפיה - לא פעם בתירוצים של רצון להגן עליה. ההצגה האמיצה והמרגשת עושה שימוש במטפורה של ציפור המתקשה לעמוד בקצב של הלהקה בנדודי החורף, ועלולה לקפוא אם תישאר מאחור. בקטע הקצר שראיתי לא נותרה עין יבשה באולם.

"בין הנישה של תיאטרון מסחרי לתיאטרון חינוכי שרואים בבתי הספר זוהי המסגרת העיקרית שמשחררת את היוצרים לעשייה עבור ילדים", אומרת צבייה הוברמן, המנהלת האמנותית של הפסטיבל, ויוצרת הההצגה "בת המלך" שתפתח את האירועים. עוד בפסטיבל: שלל הצגות אורחות מתיאטרון אורנה פורת, תיאטרון המדיטק ועוד הפקות לילדים מרחבי הארץ.

לצד ההצגות באולמות, הופך הפארק והמתחם הסובב את תיאטרון חיפה לזירת תיאטרון רחוב, שבה יעלו מופעי חוצות ברמה גבוהה, שרק בשבילם כדאי לטרוח להגיע. בניהולם האמנותי של אנשי תיאטרון "אורתו-דה", ינון צפריר ואבי גיבסון בראל, יוצגו כאן אגדה קסומה מאוסטרליה; תיאטרון קליפה ו"הבלתי נראים" מישראל; כוכבי רוק על קביים ענקיים מאוסטריה; דניאל זעפרני וקבוצת לה מים של פנטומימאים מצרפת, שעון קוקייה קם לתחייה מספרד, "קונג פו פנדה" מסין וקרקס בתחנת אוטובוס מאיטליה.

חוה"מ פסח 27-29 במארס, מתחם התיאטרון העירוני חיפה ומתחם האודיטוריום במרכז הכרמל. מחירי כרטיסים: 34-90 שקל. www.haifakids.com