צבי סטפק: "ההזדמנויות הגדולות נמצאות במניות בישראל"

בית ההשקעות טנדם-קפיטל ערך היום את הכנס הבינלאומי החמישי בנושא שווקים גלובליים ■ יאיר לפידות: "השקעה של אג"חים באירופה ובארה"ב הינה עבור פיזור ואילו השקעה באגח"ים בישראל היא בשביל ביצועים"

בית ההשקעות טנדם-קפיטל ערך היום את הכנס הבינלאומי החמישי בנושא שווקים גלובליים: "הכלכלה הגלובלית ושווקי ההון בעולם - מגמות ב- 2013".

בין הנושאים שנדונו בכנס: האתגר והיתרונות בהשקעה בשווקים בינלאומיים, אילו בורסות יהיו בראש הביצועים, שוקי אגרות החוב - היכן ואיפה להשקיע, השקעה גלובלית בנדל"ן, הערכות לגבי השוק האירופאי והאירו, האם כלכלת סין לקראת האטה משמעותית.

בכנס נערך פאנל מוסדיים בנושא האתגרים והיתרונות של השקעה בחו"ל עבור המשקיעים המוסדיים המובילים בישראל, בהשתתפות צבי סטפק יו"ר ומנהל השקעות ראשי במיטב, אמיר הסל מנהל חטיבת השקעות בקבוצת הראל, גיורא סרצ'נסקי מנהל חטיבת ההשקעות בעמיתים ויאיר לפידות, בעלים ומנכ"ל משותף - ילין לפידות.

בפתח הפאנל ציין ארז ברית, מנכ"ל טנדם קפיטל: "אנו ממליצים על השקעות בחו"ל מאשר בישראל היות ובארץ יש כמות גדולה של משקיעים מקומיים והחברות הגדולות והפיזור נמצאים בחו"ל. המיזוגים והרכישות בשנים האחרונות בשוק ההון יצרו גופים הרבה יותר גדולים מבעבר, אשר צריכים להתמודד עם חוסר הנזילות וגודלו המצומצם של השוק המקומי. מכאן שבלית ברירה גם אם ישנו פוטנציאל בשוק הישראלי, הגופים המוסדיים יגדילו את השקעותיהם בחו"ל".

ברית הוסיף לגבי סין: "ככלכלה סין הינה כלכלה בעייתית, אבל בהחלט יש בהונג קונג מניות מאד מעניינות בעיקר בתחום הצרכנות. הסיבה לכך היא השינוי הדמוגרפי והצרכני שסין עוברת."

אמיר הסל: "לגבי השוק האמריקאי, בחודשיים הקרובים לקראת ינואר וגם קצת אחר כך, אני מעריך שהשווקים עדיין יושפעו מהבחירות, אך מדובר ברעש פוליטי שבסוף יפתר. אני מסתכל על הכלכלה האמריקאית ככלכלה מסוממת שקיבלה הזרקת כסף שתרמה בשיא המשבר, וזה סימום שצריך להיגמל ממנו מכיוון שבסופו של דבר ההשפעות לא חיוביות. מבחינת הזדמנויות בעולם, רוב ההזדמנויות היום הינן יותר באקוויטי ופחות בחוב. המניות נראות מעניינות ואגח"ים לא נותנים תשואה מספקת".

צבי סטפק: "לגבי סין - כאן אני באמת חושש מכיוון שמתחת למעטה של צמיחה מאוד מהירה וגם הצמיחה הצפויה לשנה הקרובה היא מעל ל-9% . כך שלכאורה סין מסייעת, אך יש חוסר שקיפות, בועת אשראי, בועת נדל"ן וחובות של מחוזות לבנקים בסין. והצירוף של חוסר שקיפות, בועת אשראי ובועת נדל"ן מזכירה שני משברים מאוד גדולים- יפן לפני 25 שנים וארה"ב לפני 4 שנים. ובכל זאת, היכולת של סין להתגבר על משברים כאלו טובים יותר מאשר אירופה בזכות השלטון הריכוזי וכרית ביטחון של טריליונים שיושבים בקופה הציבורית של שלה".

לשאלה חו"ל או ישראל סטפק הוסיף: "האפיק שהפרופיל סיכוי - סיכון שלו הכי גרוע הוא בממשלתיות והאפיק הזה יכול להפתיע אותנו הוא במצב שהעולם הולך לקראת מיתון ממושך. בתסריט כזה אגרות חוב ממשלתיות יכול להתברר שהתשואה הריאלית טובה יותר מהתשואה הנומינלית. אבל אני נותן לתסריט כזה הסתברות נמוכה. הסיכון באגרות חוב ממשלתיות והציבור לא מבין את זה ונוהר לאג"ח ממשלתיות ארוכות טווח ואני בעד לוותר על תוספת התשואה שמקבלים כל שנה ולהסתפק בתשואה מאוד תשואה באג"ח ממשלתי לטווח קצר. לעומת זאת, במניות, הפרופיל סיכוי - סיכון הוא מאוד גבוה."

גיורא סרצ'נסקי: "החוב בישראל ובעולם במשוואה של סיכון - סיכוי מאוד בעייתי. אני כמשקיע לטווח ארוך נמצא בבעיה גדולה ובוודאי שגם משקיעים לטווח קצר יותר, ואני מעריך שנראה ריביות גבוהות יותר ונראה שם הפסדי הון. המניות האירופאיות הבינלאומיות לדעתי מעניינות והמחירים שלהם הרבה יותר זולים כתולדה של המשבר האירופאי והמדדים באירופה. מעניינות אותי גם מניות מערביות שפונות לשווקי המזרח- יש שם הזדמנות גדולה".

"בישראל פרמיית הסיכון גבוהה בהרבה ממה שקורה באירופה"

יאיר לפידות: "בישראל פרמיית הסיכון גבוהה בהרבה ממה שקורה באירופה. בישראל המרווחים גבוהים יותר מאשר בחו"ל ולכן בראיה שלנו, השקעה של אג"חים באירופה ובארה"ב הינה עבור פיזור ואילו השקעה באגח"ים בישראל היא בשביל ביצועים."

לשאלה איפה כדאי להשקיע ענה יאיר לפידות כי "מזווית הראיה של המשקיעים שלי, השוק הישראלי הן מבחינת המניות והן מבחינת האגחים בדירוגים של A ומטה מייצרים הזדמנויות גדולות, עדיין קיים הסיכון הגיאופוליטי".

גיורא סרצ'נסקי: "בישראל הצד המנייתי של הבנקים מעניין. בחו"ל מניות שפונות לשוק האסייאתי".

אמיר הסל: "באירופה מומלץ להשקיע במימון של פרויקטים ונדל"ן שחברות שבסיסן באירופה אך הן יציבות וחזקות. בארה"ב בתשתית וגז".

צבי סטפק: "ההזדמנויות הגדולות נמצאות במניות בישראל ובאגרות החוב הקונצרניות למרות הראלי הארוך. לא הייתי משקיע בסין. אפשר לשקול השקעה גם בזהב אבל יותר כמכשיר הגנתי למי שמחזיק במניות".