הריבית באירופה נותרה ללא שינוי; דרגי אופטימי בנוגע למשבר

הריבית של חודש נובמבר באירופה נותרה ללא שינוי ברמה של 0.75% ■ נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי הביע אופטימיות מהיכולת של אירופה להתאושש מהמשבר

הבנק המרכזי האירופי פרסם היום את החלטת הריבית שלו לחודש נובמבר והוא הותיר אותה ללא שינוי על רמה של 0.75%. במהלך מסיבת העיתונאים המסורתית שהתקיימה כ-45 דקות לאחר הודעת הריבית, אמר נשיא הבנק המרכזי האירופי מריו דרגי כי גוש האירו נמצא בדרך הנכונה לקראת התאוששות, ולא רמז על אפשרות שהבנק המרכזי יפחית את הריבית באירופה בחודש הבא.

במהלך הנאום שלו אמר דרגי כי היסודות הכלכליים של גוש האירו הם הרבה יותר מאוזנים מאלה של ארצות הברית, אנגליה או יפן, אך הזהיר כי מומנטום הצמיחה של גוש האירו עדיין חלש מדי. דרגי גם שיבח את החוב הנמוך יחסית של החברות ומשקי הבית באירופה כמו גם הפיחות המתמשך בעליות העסקת העובדים והיקף החסכונות הגבוה של משקי הבית, ולכן יש לגוש האירו את היסודות הדרושים להתאוששות.

מסיבת העיתונאים הפעם משכה תשומת לב גבוהה מהרגיל וזאת בעקבות הדברים שאמר דרגי אתמול בפרנקפורט בנוגע להשפעת המשבר בגוש האירו על גרמניה. "עד כה, גרמניה הייתה מבודדת באופן כללי מהקשיים בשאר גוש האירו, אך הנתונים האחרונים מצביעים על כך שההתפתחויות מתחילות להשפיע על הכלכלה הגרמנית", אמר דרגי בנאום שנשא בפרנקפורט.

דרגי הוסיף בנאומו אתמול כי הבנק המרכזי האירופי צופה שהפעילות הכלכלית בגוש האירו תמשיך להיות חלשה בטווח הקרוב וקרא לממשלות אירופה לפעול להידוק האיחוד הפיסקאלי, הפוליטי והכלכלי באירופה. לדבריו, האיום מאינפלציה הינו "נמוך מאוד בטווח הבינוני" וכי "ההתערבות שלנו לא תשנה את תחזית האינפלציה".

בתוך כך, האיחוד האירופי חתך אתמול בחדות את תחזית הצמיחה ליבשת מוכת החובות, על רקע העמקת המשבר ברבות ממדינות אירופה. על פי האיחוד, כלכלת גוש האירו תתרחב ב-2013 ב-0.1% בלבד, לעומת תחזית של 1% בחודש מאי האחרון. גרמניה עצמה תתרחב על פי תחזית זו ב-0.8%, לעומת 1.7% בתחזית הקודמת.