מעבר לים: פיליפ פרוסט רוצה לבנות עוד אימפריית ביומד

יו"ר טבע מכהן גם כיו"ר ואדריכל אסטרטגי בחברת אופקו, שפועלת במגוון תחומים ■ עם שווי של 1.2 מיליארד ד' והמלצות "קנייה" מבנקי השקעות גדולים, האם היא תצליח להיות גם יציבה וגם רבגונית?

דוקטור פיליפ פרוסט, יו"ר חברת טבע, מכהן במקביל לתפקיד תובעני זה גם כיו"ר והאדריכל הראשי לאסטרטגיה של חברה מעניינת נוספת - OPKO, שפועלת בתחום התרופות האינובטיביות, הגנריות, הדיאגנוסטיקה וחומרי הגלם, וכבר רכשה שתי חברות ישראליות עם פעילות ייצור מקומית. החברה ממוקמת במיאמי, שבה מתגורר פרוסט.

השיגה דריסת רגל בשווקים מתפתחים

אופקו הוקמה במקור כדי להתמחות ברפואת עיניים, אך כיום היא מפתחת מוצרים ממגוון תחומים, שלבים ומדינות, וקשה מאוד לשרטט את גבולות האסטרטגיה שלה. למשל, באחרונה רכשה החברה את תרופת ה-Rolapitant, לטיפול בבחילות והקאות הנובעות מטיפול כימותרפי, משרינג פלאו כשזו התמזגה לתוך חברת מרק האמריקנית שוויתרה על המוצר. אופקו הכניסה אותו לשלב III של הניסויים הקליניים, ולאחר מכן העבירה את זכויות הפיתוח ל-Tesaro, חברה קטנה עם מוצר אחד בשוק. האם מהלך זה מעיד כי אופקו מעדיפה לרכוש מוצרים שנקלעו לקשיים, למכור את מוצריה לפני ההגעה לשוק, או אולי היא פשוט מנצלת הזדמנויות לקנייה או מכירה?

התשובה היא שבמקרה של אופקו פשוט מוצר אחד לא מספיק כדי להבין את האסטרטגיה. יש לה פרויקטים בשלבים מוקדמים מאוד, למשל מוצר שאמור לשמש לטיפול במחלה הנדירה וחסרת הטיפול Dravet's Syndrome; מוצרים שלהם היא עושה הסבה כדי להצילם, כמו תרופה לאסטמה בבליעה שתיכנס בקרוב לניסויים קליניים; תרופה בשלב פרה-קליני למחלות ניווניות של המוח, כמו פרקינסון; וכן טכנולוגיה לאבחון מחלות שונות, למשל אלצהיימר, באמצעות בדיקות דם.

בנוסף רכשה אופקו חברות יצרניות בתחום הגנריקה, מוצרי העור ותוספי המזון, באירופה, צ'ילה ומקסיקו. אלה מניבות לה תזרים מזומנים ראשון ודריסת רגל בשווקים מתפתחים. יש לה גם החזקות מיעוט ב-Neovasc, חברה בוגרת חממת אינסנטיב באריאל שבה מעורב פרוסט, שגם הוביל אותה להנפקה בבורסה של טורונטו.

לא סולדת מאופורטוניזם

הפעילות המגוונת הזו הביאה את אופקו לרשום במחצית השנה הראשונה של 2012 הכנסות של 18 מיליון דולר והפסד בגובה דומה, והיא השתמשה במזומנים בהיקף של 17.7 מיליון דולר. שווי השוק שלה הוא 1.2 מיליארד דולר, ובנקי ההשקעות ג'פריז ולנדנברג ת'למן (שבו מושקע פרוסט) ממליצים לה "קנייה" חזקה.

בראיון שנתן באחרונה לאתר המשקיעים Black and White, הסביר פרוסט את נסיבות הקמת החברה כך: "חשבנו שנהיה חברה בתחום העיניים בגלל מוצר שזיהינו בתחום הזה באוניברסיטת פלורידה. במקביל, נתקלנו בחברה נוספת בתחום אז החלטנו - אני וקבוצת משקיעים שמתלווה אלי כבר כמה השקעות - למזג אותן לתוך שלד בורסאי ולהזרים להן כסף. לאחר שהשקענו 30 מיליון דולר, המוצר נכשל, אבל עד אז כבר רכשנו מוצרים נוספים".

באשר למוצר נגד בחילות פרוסט מספר כי מדובר במהלך אופורטוניסטי, ומציין כי החברה אינה סולדת ממהלכים כאלה, אלא להיפך. "בשרינג פלאו ידעו שאני עובד מהר, ולכן בחרו להתקשר אלי כשרצו לעשות ספין-אוף למוצר", הוא אומר, "בזכות המהירות השגנו אותו בסכום נמוך וגם קידמנו אותו בסכום נמוך. כעת יש לנו זכויות במוצר שיכול למכור במיליארד דולר כמעט ללא ההשקעה".

באתרי המשקיעים מתלבטים המשקיפים השונים על החברה אם ייתכן שהאופורטוניזם הזה מייצג חוסר רצינות, וחוששים כי הלך הרוח הזה יופנה בעתיד לתרגילים פיננסיים שלא יטיבו עם המשקיעים.

אחרים, לעומת זאת, זוכרים את הרקורד של פרוסט בבניית חברת ביומד איתנה - IVAX, שהניבה למשקיעיה תשואה של מאות אחוזים כשנמכרה לטבע. ה"סנגורים" מציינים גם את עסקאות שיתוף הפעולה שעליהן חתמה החברה עם גורמים מובילים סביב חלק מהמוצרים שלה, ואת העובדה שפרוסט רכש בשנים האחרונות הרבה מניות באופקו. פרוסט מחזיק היום יחד עם קבוצתו בכ-38% מהחברה. אותנו מסקרן לראות לאן הוא ייקח אותה, ואם ניתן באמת לבנות פעילות יציבה באסטרטגיה רבגונית כל כך.