סטנלי פישר תוהה: האם אנו עדים לשקיעתו של המערב?

נגיד בנק ישראל נשא דברים במסגרת כנס מודל האו"ם ■ מודל האו"ם הינו פרויקט יוקרתי ששמו נודע בלמעלה מעשרים מדינות והוא מתקיים מדי שנה בכמה מהאוניברסיטאות היוקרתיות בעולם כגון הרווארד, ייל ואחרות

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר נשא דברים היום (ב') באירוע הפתיחה של כנס "מודל האו"ם" שנערך במסגרת המסלול האקדמי של המכללה למנהל בראשון לציון.

"מודל האו"ם" הינו פרויקט יוקרתי ששמו נודע בלמעלה מעשרים מדינות והוא מתקיים מדי שנה בכמה מהאוניברסיטאות היוקרתיות בעולם כגון הרווארד, ייל ואחרות. הפרויקט בישראל החל בקיץ 2009 ביוזמת שני סטודנטים מהמסלול האקדמי המכללה למינהל, שהחליטו "לייבאו" לארץ לאחר שהשתתפו בעבר ב"מודל האו"ם" באוניברסיטה בהאג, ונתמך מאז על-ידי הנהלת המכללה.

במהלך הכנס נשא פישר דברים בעניין השינויים בכלכלה הגלובלית וכן על המוסדות הכלכליים של האו"ם שעיצבו אותה מאז סיום מלחמת העולם השנייה. פישר טען כי המוסדות הללו, ביניהם ארגון הסחר הבינלאומי (WTO) וכן קרן המטבע העולמית (IMF) הם תולדה של מלחמת העולם השנייה וגרמו לשינויים נרחבים בפעילות הכלכלית העולמית.

נושא הכנס השנה, "It's Not All About the Money", מתכתב עם המציאות העולמית היום-יומית בה אנו חיים, והוא אקטואלי מתמיד נוכח התהליכים הגלובליים הנוגעים ומשפיעים על כל אדם באשר הוא. זאת מאחר והשנים האחרונות מאופיינות במשברים כלכליים אשר הובילו לתופעות רבות בזירה הבין-לאומית.

פישר התייחס בדבריו גם למשקל הגדל של סין ומדינות אסיה בכלכלה העולמית, תוך שהוא מציין כי לפי התחזיות הנתח של מדינות המערב בתמ"ג הגלובלי יהיה פחות משליש ואילו מדינות המזרח, בראשות סין והודו, יתפסו נתח של יותר משני שליש.

"מאז שנות ה-30 של המאה ה-20, כל המשברים הכלכליים הגלובלים התחילו במדינות המתפתחות, אך המשבר הנוכחי, שהחל ב-2008, הוא משבר שהחל במדינות המערב כך שיש לכך מספר השלכות", דברי פישר. "צריך לשאול מספר שאלות, האם המשבר הזה מסמל את תהליך שקיעת המערב? האם זהו סופו של הקפיטליזם?".

לאחר מכן פישר מתח ביקורת על אלו המעוניינים לשנות את השיטה הכלכלית וטען כי אין באמת דרך לשנות את השיטה וכי גם סין עושה שימוש בשיטה הקפיטליסטית כדי להגביר את הצמיחה. "יש להם (לסין) שיטה פוליטית אחרת אך השיטה הכלכלית זהה", אמר נגיד בנק ישראל.