מנכ"ל חברת חשמל טייח נזק של 100 מיליון שקל

ועדת בדיקה שמונתה לבדוק תלונה מצאה כי טיפול לקוי בגנרטור גרם נזק של 23 מ' ד' ■ במקום לטפל בממצאים הורה המנכ"ל לטפל במתלונן בעילה של "תלונת שווא" ■ חח"י: "הטענה על 'טיוח' כביכול רחוקה מהמציאות"

מנכ"ל חברת החשמל אלי גליקמן הורה לטפל משמעתית במתלונן שחשף כי טיפול לקוי בגנרטור גרם נזק של כמעט 100 מיליון שקל.

במקום להורות על הפקת לקחים מחלקים בתלונה שנמצאו נכונים הורה המנכ"ל ליועץ המשפטי של החברה ולסמנכ"ל משאבי האנוש להמליץ על דרכי טיפול במתלונן, שהיה אמור להיות אנונימי.

מדובר בתקלות שאירעו בתחילת השנה ביחידת ייצור מספר 6 בתחנת הכוח הפחמית אורות רבין בחדרה. מדובר באחת משתי היחידות הגדולות והחדישות בתחנה, המייצרת כ-580 מגה-ואט. התקלות, שהתגלו בסוף ינואר, הביאו לנזק של עשרות מיליוני דולרים שחברת החשמל נאלצה לשלם לרכישת דלק חלופי לפחם לצורך ייצור חשמל.

הנזק הכספי הכולל שנגרם כתוצאה מהתקלות מסתכם ב-44.2 מיליון דולר, סכום זה כולל נזק של כ-23 מיליון דולר שנגרם כתוצאה מהתמשכות הטיפול בתקלה בגנרטור ולאחר שהעבודות שתוכננו להימשך 10 ימים נמשכו בפועל כ-20 יום.

בעקבות האירוע הוגשה לגליקמן תלונה אנונימית ע"י אחד העובדים. בסוף אפריל מינה המנכ"ל ועדת בדיקה בראשות מנהל האגף לתכנון הנדסי בחברה יצחק בלמס. הוועדה מונתה לבדוק את גורמי התקלה, הליך קבלת ההחלטות, אופן הטיפול בגורמי התקלה ומידת ההשפעה של כל אחד מהנושאים.

הוועדה מצאה כי החלק בתלונה המתייחס לתקלה בטורבינה אינו נכון אך החלק המתייחס לטיפול בתקלה בגנרטור נכון בחלקו. הוועדה קבעה כי בגין הטיפול הלקוי בתקלה בגנרטור נגרם לחברה נזק של 23 מיליון דולר, עקב השימוש בדלק חלופי.

לפני כשבועיים ערך גליקמן דיון בממצאי ועדת הבדיקה. בדיון הביעו המשתתפים שביעות רצון מממצאי הוועדה ו"שכחו" לציין את החלק בדוח המאשר כי התלונה לגבי הגנרטור הייתה "נכונה בחלקה". על רקע קורת הרוח הכללית הציע מנהל תחנת הכוח בחדרה גיורא דקל "לשקול עריכת בירור משמעתי לעובד המתלונן, שכן מדובר בתלונת שווא". גליקמן מיהר לאמץ את ההצעה והורה ליועץ המשפטי של החברה ולסמנכ"ל משאבי האנוש להמליץ בתוך 10 ימים על אופן הטיפול במתלונן.

מעניין לציין כי הוראותיו של גליקמן לטיפול במתלונן אינן מעידות כי נשמרה האנונימיות שלו, ועולה חשד כי זהותו נחשפה והודלפה.

מחברת החשמל נמסר כי "הטענה על 'טיוח' כביכול רחוקה מהמציאות, ההיפך הוא הנכון. המנכ"ל התייחס לטענה שהועלתה במכתב האנונימי במלוא הרצינות, הקים צוות לבדיקת הנושא בראשות מ"מ סמנכ"ל וקיים מספר דיונים בנושא. בדיון אצל המנכ"ל על דוח הבדיקה, המנכ"ל קיבל את מרבית מסקנות והמלצות צוות הבדיקה שהקים. בנושא עצירת היחידה בהקדם בכדי להיערך לאימות התקלה בגנרטור, קיבל המנכ"ל את עמדת מנהל התחנה, שגובתה ע"י המשנה למנכ"ל, לאור הסיכון הגבוה שהיה כרוך בהמשך הפעלתה של היחידה. בנוסף, בדיון הוצגו גם מספר המלצות שנתקבלו ע"י המנכ"ל והופקו לקחים. לאור זאת הרי שלא נמצא כי היה כל פגם בהתנהלות. לגבי האנונימיות, הרי גם תלונה שמית בנושא נשלחה למנכ"ל".