סקר: המשבר הכלכלי טרם הגיע לשיאו, המצב עומד להחריף

מרבית המנהלים לא העלו שכר במהלך השנה האחרונה (64%) ולא חילקו דיבידנדים (78%) ■ כך עולה מסקר שערכה חברת גיאוקרטוגרפיה עבור המי"ל לקראת ועידת המנהלים שתתקיים שבוע הבא

המשבר הכלכלי רחוק מלהסתיים - כך לפחות עולה מסקר מנהלים שנערך על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה עבור המי"ל לקראת ועידת המנהלים שתתקיים שבוע הבא עם טום פיטרס, אחד ממומחי הניהול הגדולים בעולם. הסקר נערך בקרב 300 מנהלים ובחן את עמדותיהם ביחס למשבר, ההתמודדות איתו, מעמדם של מנהלים בעולם העסקי וכוחה של התקשורת.

כשליש מהמנהלים (30%) סבורים שהמשבר הנוכחי טרם הגיעו לשיאו והמצב עומד להחריף. 61% סבורים שמוקדם מדי לדעת ורק 9% מהמנהלים סבורים שהמצב עומד להשתפר.

עוד נשאלו המנהלים באיזו מידה הדיווחים השונים על התאוששות המשק בתקופה האחרונה מוצדקים או לא מוצדקים. גם כאן עולה אווירת משבר. 45% מהמנהלים ענו שהדיווחים אינם מוצדקים. 39% ענו ש"ככה-ככה", ורק 16% ענו שהדיווחים מוצדקים מאוד או די מוצדקים.

התקשורת לא הגזימה

עוד נשאלו המנהלים על תפקידה של התקשורת. בשאלה הראשונה נשאלו המנהלים באיזו מידה התקשורת הגזימה או לא הגזימה בתיאור המשבר הכלכלי האחרון. גם כאן, עולה תפיסה די פסימית. מעל ממחצית המנהלים (52%) ענו שהתקשורת כלל לא הגזימה או לא כ"כ הגזימה. רק 28% ענו שהתקשורת מאוד הגזימה או די הגזימה, ו-21% ענו ש"ככה ככה".

עוד נשאלו המנהלים האם לתקשורת בישראל יש השפעה מכרעת על יצירת מציאות כלכלית כזו או אחרת. 71% טענו שכן. רק 15% טענו שלא, ו- 15% ענו ש"ככה ככה".

מרבית המנהלים (62%) גם סבורים שהתקשורת משפיעה על מקבלי החלטות בישראל. רק 12.6% ענו שהתקשורת אינה משפיעה ו- 22.4% ענו ש"ככה ככה".

מרוצים מהנגיד, לא מהממשלה

עוד בחן הסקר את שביעות רצונם מתפקוד הגורמים הממשלתיים. מהתוצאות עולה כי 80.5% מהמנהלים מסכימים עם מדיניות נגיד בנק ישראל בנושאים כגון מט"ח, פיקוח על הבנקים, ריבית וכדומה. היתר מסכימים במידה בינונית או מועטה. בנוגע לתפקוד הממשלה התמונה כמעט מתהפכת: רק 34% מרוצים מאופן טיפול הממשלה במשבר הכלכלי עד כה. 42% לא מרוצים מתפקוד הממשלה, ו-24% ענו שהם מרוצים במידה בינונית.

כשנשאלו המנהלים מה לדעתם יש לעשות: 63% טענו שיש להפחית את המיסוי; 30% ענו ישיש להגדיל את הקצבאות (קצבת אבטלה, הבטחת הכנסה ועוד) ו-70% מאמינים שיש להפעיל תוכנית ממשלתית של עבודות יזומות כדי להקטין את מעגל האבטלה.

כשני שליש מהמנהלים: שכר הבכירים מוגזם מאוד

60% מהמנהלים סבורים ששכר הבכירים הוא מוגזם מאוד ו- 28% סבורים שהוא די מוגזם. רק 6% סבורים שלא לא מוגזם או לא כ"כ מוגזם ו-6% סבורים "ככה ככה". עוד עולה מהסקר: 85% מהמנהלים סבורים שקשר בין הון לשלטון מאוד מקדם או די מקדם את אנשי המגזר העסקי. יתר המנהלים סבורים שבמידה בינונית או מועטה.

אין העלאות שכר

45% מהמנהלים פיטרו עובדים מתחילת שנת 2012: 65% אמרו שהם גייסו עובדים מתחילת 2012. השוואה בין נתוני גיוס לנתוני פיטורין מעלה ש- 32% גייסו יותר משפיטרו; 26% פיטרו יותר משגייסו, והיתר (42%) גייסו ופיטרו בהיקפים דומים.

עוד עולה מהסקר: 64% מהמנהלים לא העלו שכר לעובדים מתחילת 2012 ו- 78% לא חילקו דיבידנדים במהלך השנה האחרונה. 41% מהמנהלים קיצצו בתקציבי הרווחה לעובדים בחברה בה הם מועסקים במהלך השנה האחרונה. לצד אווירת המשבר 57% מאמינים שאי הוודאות הקיימת כיום במשק מהווה חלון הזדמנויות לביצוע מהלכים עסקיים לא שגרתיים.

יוסי לחמיש, מנכ"ל המי"ל: "תוצאות הסקר מעידות ללא ספק כי המנהלים במשק פועלים בתוך אווירה מתמשכת של משבר כלכלי. במציאות כזו אתגר הניהול הופך למורכב הרבה יותר. לצד התמודדות עם אי וודאות פיננסית, המנהל עדיין נדרש להעניק תחושת ביטחון ולייצר מחויבות ומוטיבציה בקרב העובדים, על מנת שאווירת המשבר הכלכלית לא תשפיע על ביצועי העובדים".