חודש פברואר היה חודש חלש עבור אתרי האינטרנט המובילים: על-פי נתוני ועדת המדרוג לגלישה באינטרנט, שמתפרסמים היום (ב'), 70% מ-20 האתרים המובילים בישראל רשמו ירידה ממוצעת של כ-4%, בממוצע הגולשים בפועל היומי (המעיד על כמות גולשים קבועה שמבקרת באתר - לעומת מספר גולשים בפועל חודשי, שמתעלם מגולשים שחוזרים ומבקרים באותו אתר במהלך החודש).
את הירידה המשמעותית ביותר בממוצע הגולשים בפועל היומי (Real Users) בפברואר, רשם אתר המסחר המקוון וואלה שופס (10.3% לעומת נתוני ינואר). אחריו נמצא אתר נענע10, שרשם ירידה של 7.11%. אתר נענע10 גם רשם ירידה בשיעור דומה במספר הגולשים החודשי, מה שהחזיר אותו למקום החמישי ברשימת האתרים הישראליים המובילים לפי הספירה החודשית עם 1.52 מיליון גולשים. במקומו חזר למקום הרביעי אתר תפוז עם 1.53 מיליון גולשים, אף שגם הוא רשם ירידה של כ-3% בנתון החודשי ו-5.7% בממוצע היומי.
דירוג אתרי האינטרנט בישראל
ynet מצמצם את הפער
האתר היחיד מהעשירייה הראשונה שרשם בפברואר עלייה, מזערית אמנם, הוא אתר ynet. האתר רשם עלייה בשיעור של 2.33% בחודשי ו-1.71% ביומי. אמנם מדובר בשיעורים קטנים אך בהשוואה לחודש ינואר הצליח ynet, עם 2.32 מיליון גולשים בפועל בחודש, לצמצם את הפער ב-42% לעומת וואלה. עם זאת, האתר, בניהולו של אילן ישועה, ממשיך להחזיק במקום הראשון עם 2.46 מיליון גולשים בפועל - אף שרשם ירידה של כ-2.5%, הן במספר הגולשים החודשי והן בממוצע הגולשים היומי.
אתר ynet רושם לראשונה גם פער ניכר בקרב בני 18 ומעלה - בעוד שבחודש ינואר היו ב-ynet כ-4,000 גולשים מעל גיל 18 יותר לעומת וואלה, בחודש פברואר הפער זינק משמעותית ועמד על 105 אלף גולשים.
עוד עולה מהנתונים כי שירות המייל של וואלה ממשיך להוות את מוקד המשיכה העיקרי שלה (44%), ואחריו מדור החדשות של האתר (41%). באתר ynet מדור החדשות הוא הגורם הדומיננטי בטראפיק הגולשים (57%) ואחריו שירות הווידיאו (37%).
עוד עולה מנתוני המדידה כי mako ממשיך ליהנות מאפקט "האח הגדול" ורשם זינוק של 42.5% בממוצע הדקות שבילה גולש באתר בחודש פברואר לעומת חודש דצמבר, אז עדיין לא שודרה התוכנית. הגידול המשמעותי בזמן הגלישה נרשם באגף תוכניות קשת באתר שגדל בחצי שעה.
"גלובס" ממשיך להוביל במדידה היומית
בזירה הכלכלית, אתר "גלובס" ממשיך להוביל בממוצע הגולשים היומי על אף שרשם ירידה קלה והוא חותם את פברואר עם 101 אלף גולשים יומיים, לעומת 91 אלף גולשים יומיים באתר "דה מרקר".
נתוני המדידה היומיים מציגים, כאמור, תמונת מצב על הגולשים הקבועים שפוקדים את האתר מדי יום לעומת גולשים מזדמנים שבאים לידי ביטוי במדידה החודשית. אתר "גלובס" רשם במדידה החודשית 510 אלף גולשים בפועל לעומת "דה מרקר" עם 648 אלף גולשים בפועל.
האתרים "כלכליסט" ו"ביזפורטל" ממשיכים להימנע, כבר 3 חודשים ברציפות, מהמדידה שעשויה לחשוף את כוחם האמיתי למפרסמים. זאת, מסיבות השמורות עימם.
טבלה: השוואה בין "גלובס" ל"דה מרקר" - נתוני פברואר
גמיוז
גמיוז
"גלובס" גם רשם בחודש פברואר עלייה משמעותית של כ-11% בממוצע דקות לגולש - שני רק לאתר ספורט5 (עלייה של כ-18%) מבין 20 האתרים הישראליים המובילים. מחוץ ל-20 המובילים, נרשמה עלייה גדולה במיוחד בממוצע הדקות לגולש באתר החדשות המקומית mynet מבית ynet (זינוק של כ-185%).
יש לציין כי נתוני הוועדה, בניהולו של שגיא סטוניס, שהודיע בשבועות האחרונים כי הוא יפרוש בקרוב מתפקידו, אינם משקפים תמונה מלאה דיה של הגלישה בישראל, לאור העובדה שאתרים זרים בולטים, בהם גוגל, פייסבוק ויו-טיוב אינם נמדדים. כמו כן, ישנם עדיין אתרים ישראליים שבוחרים שלא להימדד או לא לפרסם את נתוניהם, בהם כלכליסט, winwin, ביזפורטל והומלס.
השוואת מחירים: zap מול kama - גם תחת חסותה של וואלה, ביד2 מתקשים להתמודד עם האתגר
שנתיים וחצי עברו מאז החליטו באתר יד2 להיכנס לשוק השוואת המחירים ולהתחרות ראש בראש עם האתר הוותיק והמוביל זאפ מקבוצת Zap Group (לשעבר קבוצת דפי זהב). יד2, היום תחת קבוצת וואלה, לקחו על עצמם אתגר גדול, ונראה שהם עדיין מתקשים להתמודד איתו.
אתר זאפ נהנה בפברואר האחרון מ-672 אלף גולשים בפועל בחודש, לעומת 200 אלף גולשים בפועל בלבד באתר kama. גם בהשוואת הממוצע היומי, אתר זאפ מוביל בפער ניכר (68 אלף לעומת 12 אלף, בהתאמה). עם זאת, אתר kama הצליח לצמצם מעט את הפער. בעוד שבינואר הפער במספר הגולשים החודשי עמד על 262%, בחודש שעבר הוא ירד בכ-10%.
מהנתונים עולה עוד כי כ-113 אלף גולשים בפועל בחודש נכנסו לשני האתרים במהלך פברואר. הפער במספר הדקות הממוצע לגולש נשאר קבוע ב-3 החודשים האחרונים - 30 דקות באתר זאפ, לעומת 6 דקות בלבד באתר kama.
מבחינת שני האתרים עולה כי קבוצת הגיל הדומיננטית ביותר היא בני 35-44, כשאחריה נמצאים בני 45-54. עוד עולה כי גברים הם הקהל העיקרי של אתרי השוואות המחירים (62%) לעומת נשים (38%).
זאפ:
■ מספר גולשים בפועל: 672 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 30
יד 2:
■ מספר גולשים בפועל: 200 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 6
אתרי ספורט: ONE מוביל אך ספורט 5 שיפר את זמן הגלישה באתר
תחום הספורט מהווה את אחת מזירות התחרות הרציניות ביותר בעולם האינטרנט הישראלי, כשמצד אחד של הזירה נמצא אתר ONE ומעברה השני נמצא ספורט5 של ערוץ הספורט. כמעט בכל קטגוריה שבה בוחנים את שני האתרים, נרשם יתרון ברור לאתר ONE. בחודש פברואר נרשמו 542 אלף גולשים בפועל בחודש ב- ,ONEלעומת 420 אלף בלבד בספורט5. על-פי נתוני הוועדה, 60% מגולשי ספורט5 גולשים גם לאתר ONE, בעוד שרק 45% מגולשי ONE ביקרו במהלך פברואר גם באתר ספורט5. אתר ONE גם מציג יותר עומק עם 40% יותר דפים נצפים בממוצע ליום.
עוד עולה כי גולשי ONE בילו 6 שעות ו-12 דקות באתר בפברואר, לעומת 5 שעות ו-26 דקות בספורט5. עם זאת, חשוב לציין כי ספורט5 שיפר משמעותית את זמן הגלישה הממוצע באתר - והנתון עלה ב-50 דקות לעומת נתוני ינואר. ניתוח מעמיק יותר מראה כי גברים בילו כ-10 שעות במהלך פברואר בשני האתרים - פי 3.75 מנשים.
באופן יחסי, שיעור הגברים בספורט5 גבוה יותר מאשר באתר ONE (כ-78% לעומת כ-75%, בהתאמה). כמו כן, באופן יחסי הקהל בספורט5 צעיר יותר מב-ONE. באופן כללי, קבוצת הגיל הדומיננטית ביותר באתרי הספורט היא בני 18-24, כשבני 65 ומעלה מגלים הכי פחות עניין.
ONE:
■ מספר גולשים בפועל: 542 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 6 שעות ו-12 דקות
ספורט5:
■ מספר גולשים בפועל: 420 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 5 שעות ו-26 דקות
אתרי קופונים: כמה ניצחונות קטנים ל-BigDeal על BUY2
שוק הקופונים הישראלי, שצפוי לחגוג בחודשים הקרובים שנתיים לפעילותו, הוא אחד התחרותיים ביותר: אתרים רבים מתחרים על לבו וכיסו של הצרכן הישראלי, אך רק מעטים מצליחים להחזיק מעמד - בעיקר בזכות ותק, גב כלכלי ואסטרטגיה נכונה. שניים מהאתרים המובילים בתחום נכללים בנתוני הוועדה - BUY2 ו- BigDeal - כשמאחורי שניהם גופי מדיה חזקים ומתחרים מובהקים (קשת ו"ידיעות אחרונות", בהתאמה).
אתר BUY2 נהנה בפברואר מקהל גולשים רב יותר (197 אלף לעומת 119 אלף, בהתאמה), כש-41 אלף גולשים לשני האתרים.
עם זאת, אתר BigDeal רושם כמה ניצחונות קטנים: שיעור הגולשים בעלי כוח הקנייה (בני 18 ומעלה) גדול יותר באתר מבית "ידיעות" (95% לעומת 89%) ו-61% מהגולשים בו הם הרוכשים העיקריים בבית לעומת 54% בלבד ב- BUY2. כמו כן, שיעורם של הגולשים בעלי הכנסה מעל הממוצע ב-BigDeal גבוה יותר משיעורם ב- BUY2של קשת (47% לעומת 43%).
עוד עולה כי שיעור גולשי BigDeal שרכשו מוצר באינטרנט בחצי השנה האחרונה גדול יותר משיעורם באתר המתחרה (62% לעומת 54%). באשר לאופי המוצרים שנרכשו, גולשי BUY2 העדיפו כרטיסי קולנוע, תיאטרון ואטרקציות אחרות (44% מהגולשים), בעוד גולשי BigDeal רכשו מוצרי אלקטרוניקה (43% מהגולשים).
BUY2:
■ מספר גולשים בפועל: 197 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 9 דקות ו-55 שניות
BigDeal:
■ מספר גולשים בפועל: 119 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 6 דקות ו-14 שניות
חיפוש עבודה: JobCity לא סוגר את הפער מול AllJobs - אך מועדף על-ידי העצמאיים
אתרי חיפוש עבודה צצו בשנים האחרונות כמו פטריות אחרי הגשם. המצב הכלכלי המתנדנד, לצד העלייה בתחלופת מקומות העבודה, הובילה רבים אל אתרי הדרושים במטרה למצוא הזדמנות או פתח לקריירה חדשה. שניים מהאתרים הפופולריים בתחום נמדדים על-ידי ועדת המדרוג - AllJobs ו-JobCity. האתר האחרון הושק בדיוק לפני שנתיים על-ידי וואלה ויד2, עוד לפני עסקת המיזוג בין הצדדים, והוא ניסה לקרוא תגר על הדומיננטיות של AllJobs, שנמצא בבעלות אתר ynet. אך נתוני הוועדה מראים שהתחרות כלל לא צמודה.
המדידה החודשית מראה כי 241 אלף גולשים בפועל ביקרו בפברואר ב-AllJobs, לעומת 85 אלף גולשים בלבד ב-JobCity, כש-44% מתוכם גלשו גם ל-AllJobs. גולשי AllJobs גם מבלים הרבה יותר זמן באתר - 49 דקות לגולש לעומת 14 דקות בלבד לגולש ב-JobCity .
עוד עולה כי ב-JobCity מבלים יותר זמן עצמאיים (ממוצע של 29 דקות לגולש), בעוד ב- AllJobsהקהל שמבלה הכי הרבה זמן ממוצע לגולש הוא סטודנטים ותלמידים (51 דקות).
שיעור המובטלים ב- JobCityגבוה יותר - 8% לעומת 10% ב-,AllJobs וכך גם גולשים בעלי הכנסה הנמוכה בהרבה מהממוצע (24% לעומת 16%, בהתאמה). עוד עולה כי הקבוצה הדומיננטית ביותר בקרב גולשי AllJobs מגיעה ממקצועות השיווק והמכירות (7%) לעומת JobCity, שם דומיננטיים בעיקר מהנדסים וטכנאים (6%).
AllJobs:
■ מספר גולשים בפועל: 241 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 49 דקות
JobCity :
■ מספר גולשים בפועל: 85 אלף
■ מספר דקות ממוצע לגולש: 14 דקות