המשטרה: לא ייעצרו יהלומנים נוספים בחודש הקרוב

הבורסה ליהלומים: חקירת המשטרה בפרשת הבנק המחתרתי עלולה למוטט את הענף ■ מאז חשיפת הפרשה חלה ירידה של עד 70% בפעילות בשוק היהלומים

הנהלת הבורסה ליהלומים הגיעה להסכמה עם המשטרה ורשות המסים: בחודש הקרוב לא יבוצעו מעצרים נוספים של יהלומנים - כך נודע ל"גלובס". הצדדים הגיעו להסכמה בעקבות החשש לפגיעה חמורה בענף היהלומים בישראל בעקבות פרשת הבנק המחתרתי שפעל במתחם הבורסה.

ההסכם הושג לאחר שבועות של הידברות ולאחר שאנשי הבורסה ליהלומים הציגו נתונים על פגיעה אנושה וחסרת תקדים במסחר ביהלומים בעקבות החקירה, המאיימת להביא לקריסת הענף שנחשב אחד מענפי היצוא המובילים בישראל.

על-פי ההערכות, חשיפת הפרשה ומעצרם של עשרות גורמים בענף בשבועות האחרונים הביאה לירידה של עד 70% בפעילות היהלומים בישראל ולשרשרת של פשיטות-רגל, וקיים חשש ממשי להתמוטטות הענף.

עם פרוץ החקירה הגלויה, במהלך חודש ינואר, נעצרו עשרות יהלומנים, והוקפאו חשבונות בנק רבים. מעגל הנחקרים התרחב והלך משבוע לשבוע, וכמעט שלא היה יום שבו חוקרי משטרה ורשות המסים לא פקדו את מתחם הבורסה ליהלומים.

דברים אלה הביאו לכך שסוחרי יהלומים בחו"ל הקפיאו עסקאות קיימות ונמנעו מלבצע עסקאות חדשות עם יהלומנים ישראלים, מחשש שסחורותיהם ייתפסו ויחולטו על-ידי הרשויות, ולא יעלה בידי היהלומנים הישראלים לשלם עבור סחורה שקיבלו.

מאז תחילת החקירה, ירד היקף הפעילות בענף בשיעור של כ-70%, היקף יבוא יהלומי הגלם לישראל ירד ביותר מ-50%, ומספר הקניינים המגיעים לארץ ירד לאין שיעור. מספר חברות יהלומים כבר הודיעו על פשיטת-רגל והותירו אחריהן חובות של עשרות מיליוני דולרים.

לדברי עו"ד דרור מתתיהו, שותף במשרד דולן-דמארי-מתתיהו, המייצג מספר יהלומנים בפרשת הבנק המחתרתי, אחת ממטרות רשויות החקירה בהגברת האכיפה בתחום היהלומים היא להרתיע.

"אלמנט זה הושג אף מעבר לצפוי ולראוי", הוא מוסיף: "בעקבות גל הפשיטות, המעצרים והקפאת חשבונות הבנק, אנו עדים לשיתוק המסחר ביהלומים".

מתתיהו מזהיר כי הגבול בין אכיפה ראויה לבין אכיפה הרסנית שעלולה לגרום נזק בלתי הפיך לעוסקים לגיטימיים בענף היהלומים ולהכנסות המדינה מהם, הוא דק ביותר.

"אני מתריע על חציית הגבול בקרוב. הרשויות צריכות לשלב ידיים עם הנהלת הבורסה ולהתמקד בהדרכה ובהכוונה של חבריה, במקום בהמשך חקירתם", אמר מתתיהו.