היתה מחאה? "השכירות בת"א חזרה לרמה שלפני המחאה"

עליזה כהן מנכ"לית 'רשף נכסים': "מחירי השכירות היום חזרו לרמתם לפני המחאה - בפועל לא המחאה ולא המהלכים יצרו שינוי בשוק השכירות בעיר"

מחאת האוהלים שפרצה ביולי האחרון נבעה בראש ובראשונה בגלל מחירי הדירות הגבוהים ובמיוחד בגלל מחירי השכירות בתל אביב. כעת, לאחר שהדי המחאה כבר דעכו ואפילו דו"ח טרכטנברג הולך ומתמסמס נראה שבעוד נתוני מכירת הדירות טרם התאוששו, ענף השכירות דווקא חזר לעצמו.

"תל-אביב היא עיר מבוקשת בנדל"ן. בכל הנוגע שכירות היא מובילה את הטבלה. כל זה לא חדש, אבל הייתה ציפייה לשינוי בעקבות המחאה ובעקבות מהלכים שמבצעת הממשלה. בפועל לא המחאה ולא המהלכים יצרו שינוי בשוק השכירות בעיר", אומרת עליזה כהן מנכ"לית 'רשף נכסים' שבדקה את מחירי השכירות בחודשים שלפני ואחרי המחאה.

על פי ניתוח עסקאות השכירות בתל אביב שערכו ברשת התיווך, בימי השיא של 2011 עמדו מחירי השכירות במרכז העיר על ממוצע של קרוב ל-5,000 שקלים לחודש לדירת 2 חדרים, 6,000 לדירת 3 חדרים ו-7,500 לדירות 4-5 חדרים. "המחירים הללו היו הסיבה המרכזית שהוציאה את ההמונים לרחובות" מסבירה כהן, "מדובר על תוספת ממוצעת של 30% ממחירי השכירות בסוף 2010. הביקוש הגבוה אף הוביל לכך שאפילו אם מצאת דירה, נאלצת לשלם פיצוי לדייר שעוזב אותה. מתחם רוטשילד לא נבחר באופן אקראי להיות מוקד המחאה. הוא היה היקר ביותר במרכז העיר. 6,309 שקלים לדירת 2 חדרים היה שיא המחירים שנרשם באמצע 2011. האזור שזכה בכבוד המפוקפק הוא מתחם הבימה שכולל את רוטשילד, בן ציון, שדרות ח"ן, הוברמן והרחובות הקטנים היוצאים מרוטשילד. דירת 3 חדרים במתחם הגיעה לשכ"ד ממוצע של 6,641 שקלים".

למרות שבחודשי המחאה היו דיווחים על בעלי דירות שהורידו מחירים מתוך הזדהות עם המצוקה של השוכרים, מגמה זו לא הייתה רחבה כדי להשפיע על השוק כולו. במקביל נתוני מכירת הדירות צנחו מה שהוביל יותר אנשים לפנות לשכירות. כך, למרות שהאווירה הייתה כאילו שינוי מהותי עומד בפתח, בפועל גם במהלך המחאה לא נרשמו ירידות משמעותיות.

"השוק היה רגוע יותר", מסבירה כהן. "אבל בין היתר בגלל שאנשים בחרו להתעסק פחות במעברי דירה ולשמר את הקיים בציפייה לשינוי שיגיע בקרוב. במקביל צעירים רבים החלו לחפש במעגל הקרוב לתל אביב והביקוש בעיר קצת נרגע מה שגרם לעצירה בעליית דמי השכירות ואפילו ירידה מזערית".

מסתבר שהאופטימיות שעוררה המחאה בקרב השוכרים לא הוכיחה את עצמה כי החל מספטמבר האחרון חזר שוק השכירות בתל אביב לסך הביקושים הרגיל וגם טווח המחירים נותר פחות או יותר כשהיה לפני המחאה. "שנת 2012 נפתחת אולי באופטימיות זעירה אבל מחירי השכירות היום חזרו לרמתם לפני המחאה" מסכמת כהן, "כל מי שהמתין לירידת מחירי השכירות או ירידה במחירי הדירות התבדה. במקביל, אני צופה שאנחנו עוד צפויים לראות עלייה נוספת וזאת בעקבות בעלי דירות שירצו לממש את הפטור שניתן עד סוף 2012 מה שיקטין את היצע הדירות שעומדות לשכירות".